Web-designern som mördades i Bergsjön

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Web-designern som mördades i Bergsjön

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tre timmar innan web-designern steg av en spårvagn för sista gången i sitt liv, på Teleskopgatan (för att uppsöka en fest han aldrig kom till, på Siriusgatan), steg jag på L11 mot stan, från samma hållplats.

Det var förresten första gången jag någonsin klivit på och av på Teleskopgatan (fotboll på Bergsjövallen), men i alla fall...

...det känns på något sätt olustigt. Trist. Tragiskt. Dessutom säger det tyvärr emot vad förare antytt på detta forum att mest skit har hänt i andra änden av L11 (ut mot Saltholmen) än i det illa beryktade Bergsjön.

Eftersom jag åkt ett otal gånger sträckan Berga-Centralstationen, kan jag skriva under på att folk inte brukar stickas ned klockan 19 på kvällen i Påvelund och Hagen.

Däremot kan jag skriva under på att ungdomarna i den trakten är sabotagemästare när det gäller hållplatser. Därför blir det väl aldrig kurar av det snyggare formatet som finns på Mariaplan och vidare in mot stan.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Tragiskt?? Ja det är sannt.

Det "brukar" inte dödas folk i Bergsjön heller i någon större utsträckning.
Så att säga att Saltholmensidan är "bättre" stämmer inte.
När jag började på GS så hade GS störst vagn/hpksabbotage på den sidan av staden.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Hjällbo

Länk till artikel i gp

Inlägg av Per Hjällbo »

Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 9:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Ja dem "svenska gossarna" ute i Bergsjön vet verkligen hur man skall respektera lagar och regler :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Ja dem "svenska gossarna" ute i Bergsjön vet verkligen hur man skall respektera lagar och regler :roll:
Dina rasistiska kommentarer kanske skulle nog bita bättre om du klarade av att skriva dem på korrekt svenska. :roll:
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Vad är det som är rasistiskt?

Det är ju fakta. Alla som är från Göteborg vet vad Bergsjön är för ett ställe. Dem som inte vet det, är blinda och blundat med ögonen.
Även om media avhåller sig att skriva att det har varit invandrare involverade så behöver man inte vara raketforskare för att klura ut det.

Så jag frågar igen, exakt VAD va det som var rasistiskt med mitt förra inlägg?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Vad är det som är rasistiskt?

Det är ju fakta. Alla som är från Göteborg vet vad Bergsjön är för ett ställe. Dem som inte vet det, är blinda och blundat med ögonen.
Även om media avhåller sig att skriva att det har varit invandrare involverade så behöver man inte vara raketforskare för att klura ut det.

Så jag frågar igen, exakt VAD va det som var rasistiskt med mitt förra inlägg?
Du har helt rätt, du är inte direkt någon raketforskare.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Det är ju du som slänger ur dig saker som "rasist" och är allmänt otrevlig, inte jag.
Det verkar som det har brustit lite i uppfostran på dig :roll:
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Peter-Kbh skrev:Det är ju du som slänger ur dig saker som "rasist" och är allmänt otrevlig, inte jag.
Du drar slutsatser utifrån fakta du inte har... Dessutom antyder du att dessa fakta, OM de skulle vara sanna, säger något om gruppen snarare än de specifika individerna.

Hoppas att en jourmaster snart rycker ut här...
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

djth skrev:
Peter-Kbh skrev:Det är ju du som slänger ur dig saker som "rasist" och är allmänt otrevlig, inte jag.
Du drar slutsatser utifrån fakta du inte har... Dessutom antyder du att dessa fakta, OM de skulle vara sanna, säger något om gruppen snarare än de specifika individerna.
Ja men var blind då. Sätt din fot ute i Bergsjön, så kommer du också dra dina egna slutsatser.
Klart det är enkelt att sitta i Stockholm och uttala dig om något som händer i Göteborg eller närmare bestämt i Bergsjön. Din lokalkunskap är ju med högsta sannolikhet något begränsad i just det här specifika fallet.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Peter-Kbh skrev:Ja men var blind då. Sätt din fot ute i Bergsjön, så kommer du också dra dina egna slutsatser.
Klart det är enkelt att sitta i Stockholm och uttala dig om något som händer i Göteborg eller närmare bestämt i Bergsjön. Din lokalkunskap är ju med högsta sannolikhet något begränsad i just det här specifika fallet.
Lokalkännedom är inte relevant. Att någon begår ett mord ger dig inte på något sätt en möjlighet att dra slutsatser om invandrare som grupp - i synnerhet inte när du inte ens vet vem som begått brottet. Men inte annars heller. Det är den typen av osaklig attityd som skapar motsättningar och problem i vårt samhälle.

Att mörda är fel. Att bo i närheten av, eller ha samma medborgarskap som, en mördare - är inte fel.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

djth skrev:
Peter-Kbh skrev:Ja men var blind då. Sätt din fot ute i Bergsjön, så kommer du också dra dina egna slutsatser.
Lokalkännedom är inte relevant. Att någon begår ett mord ger dig inte på något sätt en möjlighet att dra slutsatser om invandrare som grupp - i synnerhet inte när du inte ens vet vem som begått brottet. Men inte annars heller. Det är den typen av osaklig attityd som skapar motsättningar och problem i vårt samhälle.

Att mörda är fel. Att bo i närheten av, eller ha samma medborgarskap som, en mördare - är inte fel.
Vad jag gjorde i mitt första inlägg va att jag kommenterade att de svenska gossarna ute i Bergsjön vet hur man skall respektera lagar och regler, och det var menat som sarkasm, därav smileyn.
Att du säger att lokalkännedom inte är relevant är extremt fel, för om du hade lokalkännedom så vet du att det är invandrakillar bakom det här dådet.
Och jag tycker det är märkligt att dem ggr jag läser att någon blir rånad/rån-mördad, så sker det inte i Hovås, Långedrag eller Djursholm och Vaxholm, utan i Bergsjön, Hammarkullen, Biskopsgården, Rinkeby, Tensta och Rosengård. Alla dessa ställen har EN sak som gemensam nämnare, nämligen att dem är invandrartäta.
Jag ser inte att dem skjuter mot polisstationer i Kungälv eller Stenungsund, men i Södertälje gör dem. Samma Södertälje som idag nämns i gratis tidningen Metro, och hur dem brottas med invandringsproblem.
Malmö har blivit utsedd till Sveriges mest osäkra stad, är det en slump att dem också har flest invandrare i Sverige?
Nej naturligtvis inte.

Men som sagt, om du/ni vill vara blinda och blåögda, så var det. Jag är det inte, och jag har inga problem med att erkänna dem problem som finns. Problem som INTE hade funnits om det inte varit för extremt hög invandring.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Peter-Kbh skrev:Men som sagt, om du/ni vill vara blinda och blåögda, så var det. Jag är det inte, och jag har inga problem med att erkänna dem problem som finns.
Visst finns det problem, ett av dessa är att rasister buntar ihop invandrare och brottslingar och låtsas att det är samma sak.
Peter-Kbh skrev:Problem som INTE hade funnits om det inte varit för extremt hög invandring.
Jaså, för vad hade hänt då och hur vet du det?

Tänk om djth egentligen är en förkortning för ett komplicerat arabiskt namn? Har du i så fall just utpekat mig som potentiell mördare och lagbrytare?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Häromveckan åkte jag med GS linje 76.

När vagnen skulle köra ut ifrån en hpl (vid en i lokala media omtalad skola) så kunde den inte det eftersom några "illbattingar" hade saboterat mekanismen som automatstänger bakdörrarna. Föraren kunde heller inte tvångsstänga dörrarna utan var tvungen att gå ifrån och manuellt stänga dörrarna.

Föraren, som tydligt pga utseende och uttal av svenska språket kom ifrån ett icke Europeiskt land sa sedan högt och ljudligt i högtalaren att "Här i A------ bor stans sämsta och värsta snorungar".

Han om någon borde veta men denna vetskap ignoreras alltid av de Politiskt Korrekta problemformuleringsstyrarna boendes i sin egen bekvämlighet i kulturhus i innerstaden.

Men, det finns ju såväl "övre som nedre slummen".

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

...och tänk - i fashionabla Askim i andra änden av Göteborg sker det knivmord i hemmets trygga vrå:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html

Fy vad ruskigt! Jag bor bara några kilometer ifrån Askim. Tänk om några högborgerliga knivmördare (för det vet ni väl - alla i Askim och Hovås röstar borgerligt) kommer hit...

:roll:
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

djth skrev:
Peter-Kbh skrev:Men som sagt, om du/ni vill vara blinda och blåögda, så var det. Jag är det inte, och jag har inga problem med att erkänna dem problem som finns.
Visst finns det problem, ett av dessa är att rasister buntar ihop invandrare och brottslingar och låtsas att det är samma sak.
Peter-Kbh skrev:Problem som INTE hade funnits om det inte varit för extremt hög invandring.
Jaså, för vad hade hänt då och hur vet du det?

Tänk om djth egentligen är en förkortning för ett komplicerat arabiskt namn? Har du i så fall just utpekat mig som potentiell mördare och lagbrytare?
Kolla på länder med låg invandring - Finland exempelvis har inte alls dem problemen Sverige brottas med. Likaså Danmark där jag själv bor har inte dem problemen som Sverige har inte i den utsträckningen iaf.

Skall jag vara helt ärlig, jag är från Sverige - född och uppvuxen. Jag är av den sanna övertygelsen att jag behöver inte ta hänsyn i mitt egna land när jag pratar om folk från andra länder.
Sverige har yttrandefrihet och vill jag bunta ihop alla från mellanöstern så har jag rätt att göra det. Visst jag är med på noterna att det inte får mig personligen att se särskilt smart ut. Men när man har hört en massa och sett en massa, så blir det på det viset, att man buntar ihop alla.
Det ligger väl snarare i invandrarnas intresse att dem blir dessa med goda ögon, än svenskarnas.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

trafikbefäl skrev:...och tänk - i fashionabla Askim i andra änden av Göteborg sker det knivmord i hemmets trygga vrå:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 30,00.html

Fy vad ruskigt! Jag bor bara några kilometer ifrån Askim. Tänk om några högborgerliga knivmördare (för det vet ni väl - alla i Askim och Hovås röstar borgerligt) kommer hit...

:roll:
Det där är ju ett vanligt svartsjukedrama. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett invandrare eller inte.

Men jag tycker det är underhållande hur ni söker igenom media så ni kan hitta att svenskar också begår brott.
Ja det har jag aldrig nekat att dem har, dock så vill jag säga att det är annan typ av brottslighet på invandrartäta ställen; en rå brottslighet som för svenskar är helt ny. För den fanns helt enkelt inte innan invandrarna.
Men ja, som sagt, naturligtvis begår också svenskar brott. Men med tanke på hur många svenskar det bor i Sverige och hur många med utländsk bakgrund, så talar ju statistiken sitt klara språk. Ni hittar källor i den andra tråden som vi diskuterade i för några veckor sen i ordet är fritt - En samhälls debatt eller något i den stilen.
Och då räknar jag inte invandrare som bott här i flera generationer eftersom dem kom till Sverige, när man fortfarande körde med assimileringspolitik och inte intergrationspolitik. Jag prtar främst om den invandring som kommit utifrån Europa och även Balkan-invandringen som kom i under 90-talet.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Peter-Kbh skrev:Kolla på länder med låg invandring - Finland exempelvis har inte alls dem problemen Sverige brottas med. Likaså Danmark där jag själv bor har inte dem problemen som Sverige har inte i den utsträckningen iaf.
Med tanke på hur Danmark hanterar frågan är det i så fall ren tur att det inte uppstår värre kravaller än det gör... Men det verkar ju å andra sidan de danskfödda ungdomarna klara så bra själva.

Att göra jämförelser är inte alltid så lätt... Hade jag inte haft annat att göra i kväll hade jag kunnat skriva några längre texter om hur den svenska välfärden hade varit i dag utan invandringen i Sveriges historia. Vi har byggt välfärdssamhället med invandring som stöd, även om det främst handlat om arbetskraftinvandring.
Peter-Kbh skrev:Skall jag vara helt ärlig, jag är från Sverige - född och uppvuxen. Jag är av den sanna övertygelsen att jag behöver inte ta hänsyn i mitt egna land när jag pratar om folk från andra länder.
Sverige har yttrandefrihet och vill jag bunta ihop alla från mellanöstern så har jag rätt att göra det. Visst jag är med på noterna att det inte får mig personligen att se särskilt smart ut. Men när man har hört en massa och sett en massa, så blir det på det viset, att man buntar ihop alla.
Det ligger väl snarare i invandrarnas intresse att dem blir dessa med goda ögon, än svenskarnas.
Måste dessvärre meddela att du har fel där... Det finns nämligen inskränkningar i den svenska yttrandefriheten. Men du får reda ut den saken utan min hjälp, om du skulle vara intresserad. Det tror jag inte att du är.

Intressant att du erkänner att du inte verkar så smart när du säger som du gör. Du kanske skulle fundera igenom hur mycket förnuft som egentligen finns i dina argument...
Låst