konsten att laga vänster halvljus

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Acela

Inlägg av Acela »

Bobjörk skrev:
yujin skrev:
Utan att värdera eller kasta skit på dig, men... när du sen "lagat" halvljuset, skriver du/bussföraren en felrapport på helljuset sen?
Jag kan svara på frågan eftersom jag var med Acela under resan.

Efter Acela har lagat halvljusen pratade han med föraren om att skriva felrapport, men det har föraren inte gjort, iaf inte när han hade avlösning vid Odenplan några timmar senare. Om föraren skrev felrapport från en annan vagn, vet jag inte.
Då kanske nån lagar helljuset sen genom att flytta lampa från halvljuset då. :D

Där ser man i alla fall en orsak till att inte pilla själv.
nja.. dom brukar inte göra så. :P
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Acela

Inlägg av Acela »

jag fick göra det för föraren.. han sa att om jag kunde kan jag byta, så slapp han själv.

ang ledningen på HB så brukar han som har hand om skador och personalchefen titta här, och dom borde då veta vad jag gör.. jag pratar med dom ibland.. men dom har inte sagt att jag inte får byta lampor
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Acela skrev:jag fick göra det för föraren.. han sa att om jag kunde kan jag byta, så slapp han själv.

ang ledningen på HB så brukar han som har hand om skador och personalchefen titta här, och dom borde då veta vad jag gör.. jag pratar med dom ibland.. men dom har inte sagt att jag inte får byta lampor
Jisses. Så man måste uttryckligen berätta för dig varje sak du inte får göra? Fattar du själv hur knasigt det låter?
Acela

Inlägg av Acela »

Mr. Burns skrev:
Acela skrev:jag fick göra det för föraren.. han sa att om jag kunde kan jag byta, så slapp han själv.

Jisses. Så man måste uttryckligen berätta för dig varje sak du inte får göra? Fattar du själv hur knasigt det låter?
f d k, m t d i r, säger jag
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Vad är det som säger att ansvariga på Horsberg har eller ens kan sanktionera obehörga att mecka med företagets fordon bara därför?
Det kan jag inte svara på, men du får säkert bra svar om du skickar mail till info@busslink eller ringa till Hornsbergs verkstad på 08-51902200.
Då kanske vederbörande chef el.dyl. inte sköter sitt jobb eller kanske inte ens har den befogenheten!
Jag tror vi kan lämna över denna fråga till själva ansvariga i garaget vi pratar om, i detta fall, Hornsberg.
Jag vet inte om ni är medlemmar i SSS...
Jag är inte med i SSS.

Om du, eller någon annan här har tvivel på det Jim gör, hänvisar jag er helt enkelt till Busslink Hornsberg och ta kontakt där innan ni börjar spekulera här och där.
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Acela skrev:f d k, m t d i r, säger jag
???
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

M224 skrev:Jo, men när du VET att sådana här inlägg skapar osämja och irritation på forumet så kan du väl sluta att lägga ut bilder av den här sorten. Men du verkar ju inte bry dig om att det blir tjafs och osämja eftersom du prångt måste fortsätta att lägga ut bilder som vissa här retar upp sig på. Men fortsätt gärna för all del, jag kommer varken läsa dessa inlägg eller svara på dom i fortsättningen.
Eller så kanske man kan ändra på de som själva frivilligt valt att provoceras av en bild som visar ett glödlampbyte?

Det finns faktiskt många galenheter i den här världen, där dagens och än värre gårdagens normer och värderingar är helt galna.

Alla idag är nog överens om att det var vansinnigt att bränna "häxor" på bål förr i tiden, och jag är helt övertygad om att man om 100 år kommer tycka att en del saker vi gör idag var helt galna.
Mikael Karlsson skrev:Nu är det inte bara den här glödlampshistorien som har upprört.
Men låt nu den här tråden handla om just glödlampbytet och inget annat, så hålls allt på en saklig nivå.
Mikael Karlsson skrev:Som jag sa i en annan tråd så ska vi inte slå ihjäl Jims intresse. Men man ska kanske tänka sig för både en och två gånger.
Jim och många med honom tycker kanske att det är små oskyldiga saker han gör när han "pillar" på bussar. Men det kan få oanade konsekvenser. Säg bara att en reporter som lider av nyhetstorka skummar över det här forumet och får se att ungdomar håller på och fixar och trixar med Busslinks egendom. Det är knappast något som företaget skulle vilja förknippas med.
Ska man av detta dra slutsatsen att det är ytterst märkligt att det över huvud taget förekommer praoverksamhet och liknande hos företagen?

Tror du verkligen att den som är "handledare" åt en prao-elev särskilt ofta har någon speciell handledarutbildning (som de som Jim & co träffar på kanske inte har)?
Mikael Karlsson skrev:Därtill ska det tilläggas att vi som resenärer förväntar oss att det är utbildade personer som både kör och reparerar bussarna.
Men att dra slutsatsen att nån går från att byta glödlampor till olovlig körning med passagerare är väl att fantisera helt galet?
Mikael Karlsson skrev:Eftersom Jim har så stort intresse för bussar och teknik, så vore väl det bästa om han använde sitt intresse och kunskaper i någon förening så som Djurgårdslinjen och liknande :wink:
Det är väl rätt stor skillnad på att vara intresserad av veteranfordon som ofta renoveras till toppskick och att intressera sig för den dagliga driften av dagsaktuella fordon?
Mikael Karlsson skrev:Beträffande LeifD, så tror jag inte han är avundsjuk. Så vitt jag vet har han hållit på med både bussar och spårvagnar under snart 30 år. Därtill arbetat både på Banverket och SJ, så kunskaper finns nog!
Alltså har han haft god tid på sig att bestämma sig för att "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre" och alla andra klyschor som en del (men långt ifrån alla) samlar på sig under årens lopp?
daniel_s skrev:
André skrev:Det är dessutom självklart att du inte ska sluta "publicera bilder som vissa retar upp sig på", det är ju som när de ber den mobbade att byta skola...
Vilket är enklast, att 1 mobbad elev byter skola, eller de 29 som mobbar honom? :roll:
Det är alltid såklart enklast att skuldbelägga den som redan fått höra att denne inte duger något till. Den mobbade brukar vara den som protesterar minst. Kanske därför denne blir mobbad?
Mr. Burns skrev:

Det brukar väl funka så om man är prao-elev, att man får information om varje aktuellt moment, vissa moment får man bara se på, andra får man själv delta i.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Mikael Karlsson skrev:Beträffande LeifD, så tror jag inte han är avundsjuk. Så vitt jag vet har han hållit på med både bussar och spårvagnar under snart 30 år. Därtill arbetat både på Banverket och SJ, så kunskaper finns nog!
Alltså har han haft god tid på sig att bestämma sig för att "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre" och alla andra klyschor som en del (men långt ifrån alla) samlar på sig under årens lopp?
Det är bra att ni diskuterar, men ska ni diskutera mej, så gör det med mej då, inte med andra !

Jag kan ju nämna att jag under mitt yrkesliv haft otaliga Prao-elever med mej, samt jobbat ihop med massor av vapenfria värnpliktiga, alltså i båda fallen ungdomar som varit på min arbetsplats för att lära och hjälpa till.
Dessutom har ju min dotter (nu 16år) praoat, både på Spårvägen i Norrköping och på SJ AB, så vad som gäller för prao vet jag ju också.
Vad som då är viktigt, är ju just ansvarbiten i det hela, detta är då sådan verksamhet som ingår i jobbet och alltså täcks av arbetsplatsens försäkringar mm. Ändå får ju inte dessa utföra alla typer av arbete.
F.ö. så vill jag starkt påtala att jag INTE tycker "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre".
Detta är en klyscha som finns hos er som är ungdomar idag, ni tror att vi lite äldre alltid tycker så, vilket faktiskt är helt fel.
Ska ni hitta dessa attityder, så får ni nog faktiskt leta efter de som är 30-40 år äldre än mej.

Möjligen kan jag sträcka mej till att jag efter nästan 30 års arbete järnvägs och buss o spårvägsbranschen (och 45 år som diggare), med säkerhetstjänst, är något lite yrkesskadad, så att jag kanske reagerar på sånna här flagranta regelbrott (tänk då på att det även finns sk. oskrivna regler).

Men det som stör mej mest, och även rätt många andra här, det är just det skrytsamma sättet att lägga ut bilderna på nätet och säga -- Titta här så duktig jag är !!
Detta är bara så dumt, så ja finner inte ord .....
Bilder av den typen borde alltså vara lika censurerade som bilder på tåg och fordon som målats om av "luvatröjebärare med rygga".

Jag tycker ändå ni grabbar ska fortsätta hjälpa till, men gör de på ett snyggt sätt. Lägg inte ut bilder på nätet, det kan få konsekvenser för så många.
Säkert gjorde jag sånt här också i er ålder, även om det kanske var på ett annat sätt då, minns allafall att jag var med och vevade fram linjenummer på bussar i vagnhallen mm.

Nåja, ni väljer ju hur ni vill ha det, jag lär sparka på nytt om det kommer fler tokigheter på bild.

Mvh Leif D
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

leifd skrev:F.ö. så vill jag starkt påtala att jag INTE tycker "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre".
Detta är en klyscha som finns hos er som är ungdomar idag, ni tror att vi lite äldre alltid tycker så, vilket faktiskt är helt fel.
Ska ni hitta dessa attityder, så får ni nog faktiskt leta efter de som är 30-40 år äldre än mej.
Jodå, sådana människor finns, även i din ålder, fast de är en minoritet. Tyvärr har jag i början av mitt arbetsliv arbetat med sådana människor som gillade att trycka ner sina yngsta arbetskamrater. De flesta med den attityden har dock numera försvunnit ut från arbetsmaknaden i takt med pensioner och då de kommunala "skyddade verkstäderna" i transportbranchen blivit privata.

Jag vill dock poängtera att jag inte ser den attityden hos LeifD eller någon annan här i forumet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:Det är bra att ni diskuterar, men ska ni diskutera mej, så gör det med mej då, inte med andra !
Sant. Det du läser här sker ju i alla fall i samma tråd... (hint: en diskussion om den här diskussionen förekommer på ett annat ställe på nätet där diskussioner kring andra spår+bussforum stundtals förekommer).
leifd skrev:Vad som då är viktigt, är ju just ansvarbiten i det hela, detta är då sådan verksamhet som ingår i jobbet och alltså täcks av arbetsplatsens försäkringar mm.
Men det absolut viktigaste är ändå säkerheten som sådan, och inte ansvaret. Jag tycker det är viktigare att både anställda och "spontan-prao-elever" håller sig till vad som är säkert både för dem själva och för alla andra att syssla med. Det är en lika stor tragedi om nån får armen avklippt eller liknande oavsett om det är en anställd som gjort allt "by the book" eller om det är nån som formellt sett inte har ett dugg med saken att göra. Ansvarsbiten handlar "bara" om pengar i det här fallet - i extremfall kan det kanske finnas fängelsestraff med på skalan.

Jag prioriterar definitivt säkerhet och "hälsa" före reglerna. Om jag vore ensam passagerare på en buss och föraren skulle få en hjärtattack eller liknande så skulle jag givetvis först kontakta sos alarm men jag skulle inte heller tveka på att chansa på att jag lyckas köra bussen mot närmaste sjukhus - dock väldigt försiktigt speciellt där annan trafik förekommer. (Det här gäller främst om det är en landsortslinje med gles trafik där det kan ta en bra stund innan en ambulans kommer fram). Och nej, jag har aldrig faktiskt gjort detta, att uttala sig om hur man antagligen kommer att agera i en hypotetiskt nödsituation är inte brottsligt i sig :)
leifd skrev:F.ö. så vill jag starkt påtala att jag INTE tycker "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre".
Frågan är hur lätt/svårt det är att upptäcka att man blivit hemmablind? Jag har säkert ömma punkter när det gäller att vara hemmablind.
En annan fråga är var gränsen går för att vara ungdom?
leifd skrev:Möjligen kan jag sträcka mej till att jag efter nästan 30 års arbete järnvägs och buss o spårvägsbranschen (och 45 år som diggare), med säkerhetstjänst, är något lite yrkesskadad, så att jag kanske reagerar på sånna här flagranta regelbrott (tänk då på att det även finns sk. oskrivna regler).
Men man kan väl inte tala om flagranta regelbrott och oskrivna regler i samma sammanhang?

Framförallt kan inte det du framför som viktigast - det juridiska ansvaret - ha en vettig koppling till oskrivna regler? Jag föreställer mig en situation i en domstol där den åtalade har gjort allt enligt de skrivna reglerna men åklagaren påstår att den åtalade inte följt de oskrivna reglerna (alla "vet" att man måste tända den där blåa lampan innan man kör med lyftanordningen i garaget, hade du bara gjort så så hade person C vetat att det var farligt att bryta mot de skrivna säkerhetsreglerna och inte blivit klämd)...
Acela

Inlägg av Acela »

Nu har jag fått svar angående detta..
om någon är intereserad av att se vilket svar jag fick, välkommen att skicka ett PM till mig då..
lägger inte ut svaret här, får då blir det ytterligare en diskution
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Att du kör buss utan körkort i ditt beskrivna fall ovan kan vara lagligt.
I stort sett med samma resonemang som stöd som du propagerar för i ditt inlägg
se
brottsbalkens 24:e kapitel, 4:e paragrafen
ofta kallad nödfallslagen.

PS Domstolarna är restriktiva med detta, oftast döms man, men enligt lagens mildast straff.

Vanligast är nog taxi som "begär fri väg" för att agera ambulans
och iom detta kör för fort. Ibland finns det idioter i trafiken som i detta läge när de ser någon köra för fort försöker "hindra" detta genom att blockera så att taxin inte kan komma förbi.......det är dumt....

Dan
Acela

Inlägg av Acela »

scotland_dan skrev:Att du kör buss utan körkort i ditt beskrivna fall ovan kan vara lagligt.
I stort sett med samma resonemang som stöd som du propagerar för i ditt inlägg
se
brottsbalkens 24:e kapitel, 4:e paragrafen
ofta kallad nödfallslagen.

PS Domstolarna är restriktiva med detta, oftast döms man, men enligt lagens mildast straff.

Vanligast är nog taxi som "begär fri väg" för att agera ambulans
och iom detta kör för fort. Ibland finns det idioter i trafiken som i detta läge när de ser någon köra för fort försöker "hindra" detta genom att blockera så att taxin inte kan komma förbi.......det är dumt....

Dan
nu har jag ju inte kört någon buss i detta fall, utan det handlade endast om byte av glödlamnpa
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Sorry Acela
Skulle ha använt en quote så hade det blivit klarare att jag syftade på Mats inlägg.

Riktigt att denna tråd annars handlar om alla möjliga samt omöjliga aspekter av att byta en glödlampa......

jag väntar bara på att denna tråd ska omvandlas till ett skämt också så har vi täckt allt :)
.....

Vet du hur många acela det behövs för att byta en glödlampa?

Svar ?
:wink:

Dan
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag fattar inte vad diskussionen gäller.

Att byta glödlampor måste väl vilken busschaffis som helst klara av. Och är det så att det har gått en lampa och man har en reserv, eller kan flytta ned helljuslampan så är det ju bättre än att köra vidare "enögd".

Råkar det så vara att det finns en tjänstvillig 15-åring närvarande som erbjuder chaffisen att skifta lampan åt honom / henne så är det väl inte något problem. För sådant fixar de allra flesta ungdomar lika bra eller bättre än du gör själv.

So what is the problem. Varför göra en enkel operation så vansklig.

Visserligen antyddes i en tidigare rad att lampskifte var något som skulle överlåtas till bussbolagets certifierade tekniker. Men det vägrar jag tro på innan jag får det bekräftat. Det måste väl en chaffis fixa. Eller har det gått så snett inom bussbranschen.

Verkligheten är ju att normal trafiksäkerhet borde kräva att en buss vore utrustad med reservlampor och de verktyg som behövs för att komma åt lampan........
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Claes Thure Moberg skrev:
Visserligen antyddes i en tidigare rad att lampskifte var något som skulle överlåtas till bussbolagets certifierade tekniker. Men det vägrar jag tro på innan jag får det bekräftat. Det måste väl en chaffis fixa. Eller har det gått så snett inom bussbranschen.
Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...

Minns en gång då en slang havererade på Fridströms Scania Carrus och en av personerna på ledningen själv åkte dit och började arbeta med att byta slangen. Då kom en SL-förare fram och frågade vad hon sysslade med och att så där får man ju inte göra...!?

Tyvärr är det väl så att om du som busschaffis upptäcks hålla på med sånt som tillhör meckarnas arbetsuppgifter så kan du råka illa ut.....
Tråkigt men sant.... :shock:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kvarne skrev:
Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...
Det är ju så självklart.

Inte tusan ska tunneltågförarna börja meka med tågen ute på linjen? Eller hur skulle det se ut om en kassörska började köra truck ute på lagret på ICA? Man är anställd med en titel och den ska man följa. Såvida inte chefen eller ens arbetsledare ber en om att göra något annat!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Precis, jag är anställd att köra spårvagn inte laga densamma, samma gäller även busschafförer eller deras "fanclub" som inte har något anställningskontrakt, försäkringar att falla tillbaka på.
Finns en aspekt här som ingen skriver om som kan vara ännu farligare, ponnera att Jim slant med lamfästet, sticker sig på det samma och får en kraftig inflammation i fingertoppen och denna sprider sig och resultatet blir att fingret amputeras bort, vem skall betala det eventuella skadeståndet då han inte hölls ifrån sådant som han inte hade med att göra?? Jo tyvärr kan det bli bussens ägare eller busschafförens arbetsgivare plus att chaffören i detta fallet får en skriftlig erinran om vad hans skyldigheter är.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

M224 skrev:
Kvarne skrev:
Det är ju så självklart.

Inte tusan ska tunneltågförarna börja meka med tågen ute på linjen? Eller hur skulle det se ut om en kassörska började köra truck ute på lagret på ICA? Man är anställd med en titel och den ska man följa. Såvida inte chefen eller ens arbetsledare ber en om att göra något annat!
Det är ett sätt att se det.

Ett annat sätt att se det är att man är anställd för att arbetsgivaren behöver den kompetens man besitter och för att man ska bidra till att verksamheten fungerar.

Vilket sätt man väljer att se saken på beror på hur starkt behov man har av strikta regler och hur stort ansvar för sina egna handlingar man vågar ta.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mats skrev:
M224 skrev:
Kvarne skrev: Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...
Det är ju så självklart.

Det är ett sätt att se det.

Ett annat sätt att se det är att man är anställd för att arbetsgivaren behöver den kompetens man besitter och för att man ska bidra till att verksamheten fungerar.

Vilket sätt man väljer att se saken på beror på hur starkt behov man har av strikta regler och hur stort ansvar för sina egna handlingar man vågar ta.
Det beror ju lite på var man jobbar. Men om man är anställd som svarvare så ska man inte gå och börja svetsa bland svetsarna även om man besitter dom kunskaperna. Om chefen säger att man ska göra det för att han vet att man har dom kunskaperna, ja då är det en annan femma. På alla arbetsplatser jag har varit anställd på så har det fungerat så.
Skriv svar