Mikael Karlsson skrev:Beträffande LeifD, så tror jag inte han är avundsjuk. Så vitt jag vet har han hållit på med både bussar och spårvagnar under snart 30 år. Därtill arbetat både på Banverket och SJ, så kunskaper finns nog!
Alltså har han haft god tid på sig att bestämma sig för att "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre" och alla andra klyschor som en del (men långt ifrån alla) samlar på sig under årens lopp?
Det är bra att ni diskuterar, men ska ni diskutera mej, så gör det med mej då, inte med andra !
Jag kan ju nämna att jag under mitt yrkesliv haft otaliga Prao-elever med mej, samt jobbat ihop med massor av vapenfria värnpliktiga, alltså i båda fallen ungdomar som varit på min arbetsplats för att lära och hjälpa till.
Dessutom har ju min dotter (nu 16år) praoat, både på Spårvägen i Norrköping och på SJ AB, så vad som gäller för prao vet jag ju också.
Vad som då är viktigt, är ju just ansvarbiten i det hela, detta är då sådan verksamhet som ingår i jobbet och alltså täcks av arbetsplatsens försäkringar mm. Ändå får ju inte dessa utföra alla typer av arbete.
F.ö. så vill jag starkt påtala att jag INTE tycker "det var bättre förr" och "alla äldre vet bättre än alla yngre".
Detta är en klyscha som finns hos er som är ungdomar idag, ni tror att vi lite äldre alltid tycker så, vilket faktiskt är helt fel.
Ska ni hitta dessa attityder, så får ni nog faktiskt leta efter de som är 30-40 år äldre än mej.
Möjligen kan jag sträcka mej till att jag efter nästan 30 års arbete järnvägs och buss o spårvägsbranschen (och 45 år som diggare), med säkerhetstjänst, är något lite yrkesskadad, så att jag kanske reagerar på sånna här flagranta regelbrott (tänk då på att det även finns sk. oskrivna regler).
Men det som stör mej mest, och även rätt många andra här, det är just det skrytsamma sättet att lägga ut bilderna på nätet och säga -- Titta här så duktig jag är !!
Detta är bara så dumt, så ja finner inte ord .....
Bilder av den typen borde alltså vara lika censurerade som bilder på tåg och fordon som målats om av "luvatröjebärare med rygga".
Jag tycker ändå ni grabbar ska fortsätta hjälpa till, men gör de på ett snyggt sätt. Lägg inte ut bilder på nätet, det kan få konsekvenser för så många.
Säkert gjorde jag sånt här också i er ålder, även om det kanske var på ett annat sätt då, minns allafall att jag var med och vevade fram linjenummer på bussar i vagnhallen mm.
Nåja, ni väljer ju hur ni vill ha det, jag lär sparka på nytt om det kommer fler tokigheter på bild.
Mvh Leif D