konsten att laga vänster halvljus

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Acela

konsten att laga vänster halvljus

Inlägg av Acela »

om bussen blir sk enöggd, kan man ta glöd lampan från helljuset och sätta det i halvljuset.. lite jobbigt att ringa hornebergsflexen om hjälp då vi var i vallentuna :P

Bild

Fotat av Yujin från dagens resa med 7300 till Vallentuna med 608X
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: konsten att laga vänster halvljus

Inlägg av leifd »

Acela skrev:om bussen blir sk enöggd, kan man ta glöd lampan från helljuset och sätta det i halvljuset.. lite jobbigt att ringa hornebergsflexen om hjälp då vi var i vallentuna :P

Bild

Fotat av Yujin från dagens resa med 7300 till Vallentuna med 608X

Nu händer de igen !
Obehöriga kladdar på sånt de inte har med att göra.
Fordon med skilda halvljus och helljuslampor, brukar inte ha samma typ av lampa i dessa båda strålkastare. På bilar brukar det vara H1 och H7 lampor och förhållandet för bussar torde vara det samma, då dessa lampor ger olika inriktning av ljuset.
Det är alltså helt felaktigt att flytta helljuslampan till halvljusläget, något som alla med körkort säkerligen känner till, eller i vart fall ska känna till.

Frågan är om inte den här bilden skulle skickas till Busslinks fordonsansvarig.....
Fast å andra sidan så lär han säkert se detta själv här på Forum.

/Leif D
Acela

Inlägg av Acela »

det är samma watt antal på båda.. Det är samma typ av lampa å båda, altså H1.. Jagh hjälper busslink att spara pengar.. genom att jag fixar sakerna istället för att skicka flexen som kostar massa soppa
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Även om det ska vara olika lampor till hel och halvljus borde det väl ändå vara bättre att tillfälligt ha en felaktig lampa där än att inte ha en lampa alls?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Acela

Inlägg av Acela »

Daniel R skrev:Även om det ska vara olika lampor till hel och halvljus borde det väl ändå vara bättre att tillfälligt ha en felaktig lampa där än att inte ha en lampa alls?
du är det exakt samma lampor. så den risken finns inte
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Verkar lite omständigt att börja meka ute på vägen :P
Hade det inte vart enklare att bara slå på helljuset?
Senast redigerad av Tågbäver den torsdag 16 november 2006 21:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Acela skrev:
Daniel R skrev:Även om det ska vara olika lampor till hel och halvljus borde det väl ändå vara bättre att tillfälligt ha en felaktig lampa där än att inte ha en lampa alls?
Men snälla !

Är det två lampor, så är det också, olika typ, fatta nu. De är ju av olika utförande. Fordon med kombinerat hel och halvljus har H4-lampor, som är en kombinerad lampa.

Men jag har säkert fel, jag som ägt egna fordon med separata strålkastar, så jag vet säkert inte vad jag talar om. Förmodligen är jag bara dum i huvudet som överhuvud taget bryr mej.

Möjligtvis skulle det kunna vara så att det sitter H4-lampor i bägge lägena i strålkastarna, vilket ja dock har svårt att tro, men är så fallet så är jag tacksam för att bli upplyst (!!) om det, av någon trovärdig person.

Sen ska inte Du Jim byta lampor åt Busslink, de har personal som gör det. Du ska inte ens göra det för att spara pengar, för du har inte med saken att skaffa.
Acela

Inlägg av Acela »

leifd skrev:
Acela skrev:
Men snälla !

Är det två lampor, så är det också, olika typ, fatta nu. De är ju av olika utförande. Fordon med kombinerat hel och halvljus har H4-lampor, som är en kombinerad lampa.

Men jag har säkert fel, jag som ägt egna fordon med separata strålkastar, så jag vet säkert inte vad jag talar om. Förmodligen är jag bara dum i huvudet som överhuvud taget bryr mej.

Möjligtvis skulle det kunna vara så att det sitter H4-lampor i bägge lägena i strålkastarna, vilket ja dock har svårt att tro, men är så fallet så är jag tacksam för att bli upplyst (!!) om det, av någon trovärdig person.

Sen ska inte Du Jim byta lampor åt Busslink, de har personal som gör det. Du ska inte ens göra det för att spara pengar, för du har inte med saken att skaffa.
jag vet det här, sen får du tro det eller ej
men jag säger det igen
Det är H1 lampor i både Hel och halvljuset..
samma watt antal också, identiska glödlampor
förstår du nu
Joohan

Inlägg av Joohan »

Instämmer med LeifD man ska ge fan i det som inte tillhör en själv helt enkelt.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Frågan är, vad du/LeifD m.fl har med saken att göra? :roll:

Sakfrågan kring glödlampor kan ju vara intressant - i övrigt är det väl Busslinks bekymmer/icke-bekymmer vad andra gör på deras fordon...
Senast redigerad av kildor den torsdag 16 november 2006 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Acela skrev:
leifd skrev:
Acela skrev: du är det exakt samma lampor. så den risken finns inte
Men snälla !

men jag säger det igen
förstår du nu
Nej !
Joohan

Inlägg av Joohan »

"jag vet det här, sen får du tro det eller ej
men jag säger det igen
förstår du nu"

Måste bara fråga, Det ser du hur? Det ser ut att vara mörkt på bilden och sånt är svårt att se inne under lampor...
Acela

Inlägg av Acela »

Joohan skrev:"jag vet det här, sen får du tro det eller ej
men jag säger det igen
förstår du nu"

Måste bara fråga, Det ser du hur? Det ser ut att vara mörkt på bilden och sånt är svårt att se inne under lampor...
altså.. folket på denna hemsida är dom trögaste jag nånsin pratat med..

Det är ju inte 1a gången jag bytt lampor.. det är inte 1a gången jag vart med å¨shoppat glödlampor till bussarna.

jag har ju scanias instruktionsbok där det står det klart ock tydligt.

jag har fått hjälpa flex å verkstad då som vill stoppa för stark resp. för svag lampa i på bussarna..

21W ska vara i bromsljus och alla andra föruton dom valiga bakljusen, dom ska ha 5W.. men ibland gör dom fel.. när jag säger till dom hur det ska bara, skrattar dom bara å säger lite saker som jag inte behöver säga här
Acela

Inlägg av Acela »

leifd skrev:
Acela skrev:
leifd skrev: Men snälla !

men jag säger det igen
förstår du nu
Nej !
vad tråkigt då. du får skylla dig själv.. men du får väll fråga biltema personalen nästa gång du ska byta glödlampor, eller du kanske lämnar bilen på verkstad för det
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

En fråga till Acela/Jimpiz.

Varför fortsätter du att lägga ut bilder av denna karaktär när du vet att det bara leder till dålig stäming här på forumet? Om du byter lampor på bussar åt Busslink så fine för mig, men nästan alla trådar med bilder av den här typen spårar ur. Jag får känslan av att bilderna läggs ut bara för att se om det tar hus i helvetet och det är ju precis vad som händer varje gång. Lägg ut vanliga bilder i stället som skapar ett trevligt forum. Vid det här laget vet vi att allt du kan så det behöver inte bevisas med massa bilder, eller?!
Acela

Inlägg av Acela »

M224 skrev:En fråga till Acela/Jimpiz.

Varför fortsätter du att lägga ut bilder av denna karaktär när du vet att det bara leder till dålig stäming här på forumet? Om du byter lampor på bussar åt Busslink så fine för mig, men nästan alla trådar med bilder av den här typen spårar ur. Jag får känslan av att bilderna läggs ut bara för att se om det tar hus i helvetet och det är ju precis vad som händer varje gång. Lägg ut vanliga bilder i stället som skapar ett trevligt forum. Vid det här laget vet vi att allt du kan så det behöver inte bevisas med massa bilder, eller?!
jag lägger ut dom för att jag ville det.. jag förstår inte varöfr ni retar upp er för.. är det eran buss, NEJ, det är ensak om jag pillar på eran bil..
jag berättar vad jag gör för Verkstaden mfl, jag får bara tummen upp
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tror faktiskt det bara finns ett sätt att få stopp på dessa "duktiga små pojkar"!

Att använda sina kontakter på ett visst bussbolag, med huvudkontor vid Odenplan.
Tänker faktiskt göra det, men tänker inte berätta det här och jag kommer inte heller att berätta när eller på vilket sätt eller med vem.
"Pojkarna" lär ju säkert märka ändå.....

PS. ser just att bilderna åkte ner igen, men kopia finns ju. DS.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

kildor skrev:Frågan är, vad du/LeifD m.fl har med saken att göra? :roll:

Sakfrågan kring glödlampor kan ju vara intressant - i övrigt är det väl Busslinks bekymmer/icke-bekymmer vad andra gör på deras fordon...
kommentar överflödig
Användarens profilbild
Möller

Inlägg av Möller »

Vilka pojkar ?

Snygg Bild Acela :D
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Utan att ha nån som helst aning om hur det är på den aktuella busstypen kan sägas att det visst förekommer att samma lamptyp används i både halv- och helljus. Min gamla BMW hade H1 i båda insatser. Däremot var utformningen av reflektor och glas olika. Möjligt att även det elektriska på bilen skilde sig åt också, kollade aldrig spänningen.

De vanligaste lamptyperna har rätt olika infästningar och jag har svårt att se hur man skulle kunna sätta i fel typ utan att det märks i form av dålig funktion eller kortis. Vad man än tycker om att Jim pysslar med andras egendom, kan man nog inte klandra honom för att ha satt i fel lampa innan man vet hur det ska vara på den aktuella busstypen.

Men för din egen skull Jim. Tänk på att det att det är ointressant om bussförarna och mekanikerna säger att det är ok att du pysslar med bussarna. Det är inte deras bussar. Även om du tror att du vet vad du pysslar med, så kan det gå fel och vad händer då? Till skillnad från de anställda på Busslink har du inga avtal med bolaget som reglerar arbetstagarskydd etc. Förvisso långsökt, men ponera att det blir något elfel i lampan och bussen börjar brinna med personskador som följd. Om en anställd hade fixat lampan skulle troligen Busslinks försäkringsbolag stå för hela kalaset och på sin höjd skulle nån kunna processa mot Scania och Busslink. Om nåt nu händer när du varit där och pillat finns inget som skyddar dig mot åtal för t.ex. skadegörelse och vållande till kroppsskada samt stora skadeståndskrav. Bara så att du är medveten om att det inte är en lek även om du tycker det är roligt att "hjälpa till".
Skriv svar