På senare tid har det ju köpts in en och annan vagn till de olika entreprenörerna i Strockholm.... Men snålas det inte litet väl mycket med ventilationssystemen i vagnarna? De Scania OmniCityvagnar som ju funnits på stomlinjerna några år är alla utrustade med A/C, men tycker ni det verkar fungera? Sällan kommer man in i en sval buss, eller hur?
Och att i 8 timmar sitta och köra iförd mörkblå byxor innanför en panoramaruta är ingen hit när kvicksilvret ligger runt 30c ute vill jag lova! tempen i knät ät väl över 35 grader.... inte så skönt! På Swebus i Botkyrka/Tyresö har man ju ett antal relativt nya Volvo 8700 vagnar men beställda utan A/C. Designen av vindrutan gör solstrålningen ännu intensivare (Odelad panoramaruta). De OmniLink vagnar som levererades 03 har A/C på förarplatsen men den är sällan i fungerande skick. Pratade med en förare häromdagen som inte ens visste att ett 30-tal vagnar på garaget han arbetade på har A/C, och bland de nyare förarna är han nog inte ensam om det!!! Så sällan fungerar den.
MEN ibland händer det oväntade!
Dagen börjar varmt med vagnuttag i solen. En Scania OmniCity Led utrustad med A/C i hela vagnen, "importerad" till Söderort från en annan del av "Busslinkland". 41 grader på innertempmätaren

En lika dan OmniCity Led uppenbarar sig. Det är återigen 34,5 grader på innertempmätaren, och kollegan beklagar sig över värmen....Noterar att takfläktarna är avstängda.. Turen börjar i Fruängen och går till Älvsjö Station, linjen är 173. När jag kommer tillbaka till Fruängen visar innertempmätaren, som f.ö. sitter mitt i vagnen, 24 grader!?!? Solen skiner starkt i knät, det är varmt. Måste vara nåt fel.. Kommer till SKärholmen och går igenom vagnen. Det är inte så varmt som förut... WOW! A7C:n fungerar ju! Jag kör mot Skarpnäck och kastar då och då ett öga på den stadigt sjunkande innertempen... Innan jag når Hökarängen är tempen inne nere i 20,5 grader!!! Alla fönster och luckor är stängda och yttertempen visar 28 grader...
Träffade på ett par Swebusskollegor i Skarpnäck som blev omåttligt avundsjuka på min behagliga vagn och ville byta

Så borde det väl vara jämt om man vill få folk att åka kollektivt?