Så här i värmen, hur varmt är det i bussarna egentligen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Driver28

Så här i värmen, hur varmt är det i bussarna egentligen?

Inlägg av Driver28 »

Hej!

På senare tid har det ju köpts in en och annan vagn till de olika entreprenörerna i Strockholm.... Men snålas det inte litet väl mycket med ventilationssystemen i vagnarna? De Scania OmniCityvagnar som ju funnits på stomlinjerna några år är alla utrustade med A/C, men tycker ni det verkar fungera? Sällan kommer man in i en sval buss, eller hur?

Och att i 8 timmar sitta och köra iförd mörkblå byxor innanför en panoramaruta är ingen hit när kvicksilvret ligger runt 30c ute vill jag lova! tempen i knät ät väl över 35 grader.... inte så skönt! På Swebus i Botkyrka/Tyresö har man ju ett antal relativt nya Volvo 8700 vagnar men beställda utan A/C. Designen av vindrutan gör solstrålningen ännu intensivare (Odelad panoramaruta). De OmniLink vagnar som levererades 03 har A/C på förarplatsen men den är sällan i fungerande skick. Pratade med en förare häromdagen som inte ens visste att ett 30-tal vagnar på garaget han arbetade på har A/C, och bland de nyare förarna är han nog inte ensam om det!!! Så sällan fungerar den.

MEN ibland händer det oväntade!

Dagen börjar varmt med vagnuttag i solen. En Scania OmniCity Led utrustad med A/C i hela vagnen, "importerad" till Söderort från en annan del av "Busslinkland". 41 grader på innertempmätaren :oops:. Efter en stunds körning med fullt drag på fläktarna, öppet fönster och luckor är tempen nere i 34,5... jaja, det fläktar i alla fall skänt från fönstret... Lunch och en stunds avkoppling i skuggan innan nästa tur..
En lika dan OmniCity Led uppenbarar sig. Det är återigen 34,5 grader på innertempmätaren, och kollegan beklagar sig över värmen....Noterar att takfläktarna är avstängda.. Turen börjar i Fruängen och går till Älvsjö Station, linjen är 173. När jag kommer tillbaka till Fruängen visar innertempmätaren, som f.ö. sitter mitt i vagnen, 24 grader!?!? Solen skiner starkt i knät, det är varmt. Måste vara nåt fel.. Kommer till SKärholmen och går igenom vagnen. Det är inte så varmt som förut... WOW! A7C:n fungerar ju! Jag kör mot Skarpnäck och kastar då och då ett öga på den stadigt sjunkande innertempen... Innan jag når Hökarängen är tempen inne nere i 20,5 grader!!! Alla fönster och luckor är stängda och yttertempen visar 28 grader...

Träffade på ett par Swebusskollegor i Skarpnäck som blev omåttligt avundsjuka på min behagliga vagn och ville byta :lol:.

Så borde det väl vara jämt om man vill få folk att åka kollektivt?
/Hasse
Coppas

Inlägg av Coppas »

Till viss del så snålas det säkert, både vid inköpen, men även vid det nödvändiga underhållet. Skulle tro att det mesta som funnits i AC-väg i de nyare vagnarna gått åt skogen just bara för att man inte servat det hela vare sig regelbundet eller ordentligt. Å andra sidan så får man vara glad om det finns några öppningsbara fönster alls på passagerarplatserna. Bara förarfönster, takfläktar å takluckor räcker inte riktigt till för att få in så mycket ny luft utifrån utan det blir mest samma heta luft som vispas runt. Luftcirkulation får man ju, men frisk luft…näääh! :cry: :?

Har de senaste dagarna mest tillbringat tid bakom ratten på äldre vagnar som Volvo B10MA-55 (H29:or från 1992, men det är ju i alla fall riktiga bussar som är sköna å köra) och slöa härken av modeschanger Scania Scania N113 ALB (är ju från 1996) som varit relativt vidriga att köra. Å andra sidan har man ju då inte behövt bekymra sig om någon AC för i princip får man ju nästan vara glad om vagnarna själva håller i värmen. Har ju som vanligt vart en del kokande motorer å så. Som förare gäller det ju bara att dricka mycket vatten, gärna ta en smula salt (för mineralbalansens skull) samt gärna ha en fräsch extraskjorta med för att kunna byta om så behövs. :roll: 8)

Däremot så lockar man nog inga nya resenärer om inte dessa är alldeles desperata eller inte har andra valmöjligheter. Vid flera tillfällen har folk som ska åka en kortare sträcka frågat mig om det går att gå dit de ska så att de slipper åka med. Tror som sagt att det är dax för SL att inse att ska man locka folk så krävs det lite nya tag samt att man håller koll och vårdar det man har. :D

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Vitsen med AC är väl ändå att samtliga fönster och takluckor är stängda?

Annars gör AC:n ingen som helst nytta, och då tar det tid att få ner temperaturen.

Så se till att ni stänger alla fönster och takluckor (hur tokigt det än låter!) så skall ni se att det blir svalt!
Doomsday

Inlägg av Doomsday »

Appropå bristen på AC, så åkte jag och några kollegor till, en rullande bastuklubb som lystrar till Swebus 0570 i förrgår eftermiddags. Jag trodde att jag hade fått feber när vi klev av denna vagn inne i Södertälje centrum.
En annan av Swebus stadsbussar i Södertälje, Swebus 3280, hade åtminstone en fungerande AC.
Dessbättre är i alla fall Volvo B12MA, som var sköna att sitta i. Åkte en sådan, tror att det var Swebus 5865, mellan Södertälje och Fittja, där resan fortsatte med en likadan buss på 172an, Swebus 5783. Dessa bussar hade en fullt godtagbar innetemperatur till skillnad från vissa som är som rullande bastuklubbar.
Tillåt mig att få skämta lite: Dessa bussar med defekta AC eller utan AC borde med framgång lackeras i chockrosa och tas fram till den där gayfestivalen som brukar äga rum någonstans i Augusti, tror jag. Då hade de verkligen kunnat göra skäl för uttrycket rullande bastuklubb.
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Byggare Bob!

Självklart skall man hjälpa A/Cn genom att stänga fönster och luckor, men A/C har effekt i alla fall.. Normalfallet är nog att försöka vädra ut varmluften genom att hålla litet öppet. om man sedan märker att det finns fungerande kylning, stängar man.....Verkar väl rimligt?
/Hasse
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad är behaglig temperatur i en buss när utetemperaturen är ca 30 grader i skuggan? (och kanske över 40 i solskenet?)
20,5 som nämts tidigare här tror jag upplevs som för kallt av många passagerare när man kommer från en solig hållplats! Speciellt om man hamnar i blåsten från ventilationssystemet och samtidigt har svettfuktig hud. Möjligen har en förare som sitter lång tid i bussen en annan uppfattning om 20,5 grad.
Dessa stora temperaturskilnader är inte komfort. Men det är inte 45 grader heller.
Coppas

Inlägg av Coppas »

LÅ1 skrev:Vad är behaglig temperatur i en buss när utetemperaturen är ca 30 grader i skuggan? (och kanske över 40 i solskenet?)
20,5 som nämts tidigare här tror jag upplevs som för kallt av många passagerare när man kommer från en solig hållplats! Speciellt om man hamnar i blåsten från ventilationssystemet och samtidigt har svettfuktig hud. Möjligen har en förare som sitter lång tid i bussen en annan uppfattning om 20,5 grad.
Dessa stora temperaturskilnader är inte komfort. Men det är inte 45 grader heller.
Tycker inte att dessa temperaturskillnader borde vara något större problem, speciellt inte om man är medveten om dem. Då är det bara ett snabbt övergående obehag (tills kroppen någon minut senare har vant sig) som man senare knappt ens märker förrän man ska ut i tropikvärmen igen.

Då måste en stadig hög värme på 30° eller mer vara betydligt värre att stå ut med. Har under många år även kört taxi av å till och i princip aldrig fått några klagomål på temperaturskillnaderna utan reaktionerna har varit motsatta, ofta i stil med – ”Luftkonditionering, underbart!”

I varmare länder är det ju ofta luftkonditionerat i t.ex. varuhus och/eller kollektivtrafik och att kliva in/ombord är ju oftast inget man drar sig för. Tvärtom är det oftast nästan en lättnad att istället då få komma in (i Stockholm får man istället glida ner någonstans längs Tub3). I många fall så verkar ju folk nästan dra ut på stan å shoppa bara för att slippa sitta å svettas, så komfortproblem med temperaturskillnader…njanääh. :wink:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Coppas skrev:
LÅ1 skrev:Vad är behaglig temperatur i en buss när utetemperaturen är ca 30 grader i skuggan? (och kanske över 40 i solskenet?)
Tycker inte att dessa temperaturskillnader borde vara något större problem, speciellt inte om man är medveten om dem. Då är det bara ett snabbt övergående obehag (tills kroppen någon minut senare har vant sig) som man senare knappt ens märker förrän man ska ut i tropikvärmen igen.

Då måste en stadig hög värme på 30° eller mer vara betydligt värre att stå ut med. Har under många år även kört taxi av å till och i princip aldrig fått några klagomål på temperaturskillnaderna utan reaktionerna har varit motsatta, ofta i stil med – ”Luftkonditionering, underbart!”

I varmare länder är det ju ofta luftkonditionerat i t.ex. varuhus och/eller kollektivtrafik och att kliva in/ombord är ju oftast inget man drar sig för. Tvärtom är det oftast nästan en lättnad att istället då få komma in (i Stockholm får man istället glida ner någonstans längs Tub3). I många fall så verkar ju folk nästan dra ut på stan å shoppa bara för att slippa sitta å svettas, så komfortproblem med temperaturskillnader…njanääh. :wink:

Mvh // Nico
Jag har märkt att vissa luftkonditionerade utrymmen är alldeles för kalla. (Och då avser jag inte livsmedelsbutikernas mejeriavdelningar, där det finns anledning.) Nu vet jag inte vid villken temperatur skilnaden mellan behagligt svalt och alldeles för kalt går, men tror att den en varm sommardag ligger runt 20 grader! Man har ju ingen extratröja eller jacka med sej!
Sedan är det väll individuellt vilka temperaturer man föredrar.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Driver28 skrev:Byggare Bob!

Självklart skall man hjälpa A/Cn genom att stänga fönster och luckor, men A/C har effekt i alla fall.. Normalfallet är nog att försöka vädra ut varmluften genom att hålla litet öppet. om man sedan märker att det finns fungerande kylning, stängar man.....Verkar väl rimligt?
Visst, men oftast så är det ju faktiskt passagerarna som öppnar sidofönster och takluckor för full muff, så tala om det för dem när du kör bussen... :D
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Som tur är har dessa vagnar i 61 serien inga öppningsbara fönster :D. Och man når knappt upp till luckorna om man inte är väldigt lång eller klättrar...
/Hasse
Barre

Inlägg av Barre »

Sånna temperaturskilnader är ju underbara!

På jobbet, där det är 30-40 grader, brukar jag smita in i kylen när jag hinner, och ställa mig i kylridån, det är ju asskönt!
"I bring nothing to the table!"
Rickard

Inlägg av Rickard »

Hej

Har själv arbetat vid busslink som mek, och främst då med de blåa omnicity ledvagnarna.

det stämmer att klimatanläggningarna i dessa vagnar krånglat en hel del. Men det har varit en del handhavandefel också. Dels med fönster och takluckor.

Det största problemet var dock själva reglagen för manövreringen av klimatanläggningen.

Det finns som bekant ett vred som man talar om för anläggningen vad man vill ha för temperatur i kupen. Scania kostade tyvärr inte på sig en graderad skala på dessa vridreglage. många tror därför att dessa reglage bara reglerar värmen, men de reglerar också kylan. Följdaktligen kliver förarna in och vrider reglagen max till vänster förbi "snäpp" läget och tror att värmen är avstängd , vilket den förvisso är, men allt annat stängs av också dvs fläktar , kompressorer mm. Om man ställer vridreglaget i klockan 12 jobbar klimatanläggningen mot en temperatur på 22 grader.

Kan tillägga att en kompressor för klimatanläggningen kostade 2002 ca 30000 kr och det havererade minst en per vagn och år. Sedan att omnicityn är en skräpbuss som aldrig skulle byggts är en anna sak.

Ha det
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Hej Rickard!

Jag håller med dig om utformningen på reglagen... Det var precis dt jag beskrev i mitt originalinlägg. Föraren före mig hade allt avstängt utan att veta att man även kan få kallt med reglaget ovanför "snäpplaget". I instruktionsboken för ventilationen som vagnarna var utrustade med från början, åtminstonen ett inplastat utdrag om just ventinationen, stod att läsa om hur detta fungerar med en guide á la bilar, " så här får du varmast/kallast" etc. med bilder. Reglaget borde vara färgkodat med ett blått och ett rött fält som på bilar, inte vitt hela vägen.

Är för övrigt anhängare av Scaniavagnar före andra fabrikat jag vanligen kör, (Läs Neoplan och Volvo), men kan hålla med om att kvaliteten på dessa i nyare utförande är tveksam....
/Hasse
Användarens profilbild
Saturnus

Inlägg av Saturnus »

Om man vill känna på en riktigt varm och svettig buss, så åk Den Oudsten-bussarna i Göteborg. Där existerar ingen luft alls. :?
mvh / S.
7 Tynnered

Inlägg av 7 Tynnered »

Saturnus skrev:Om man vill känna på en riktigt varm och svettig buss, så åk Den Oudsten-bussarna i Göteborg
Kanske är värmen på :?

För några somrar sedan körde jag dieslarna i 300-serien. En värmeventil var trasig på några stycken. Reservdelar påstods inte finnas, och inga reservbussar att byta till :(

Vid förarplasen var det konstant >40 grader, men betydligt värre om man gick bakåt i bussen. Fläktarna i värmepaketen under passagerarsätena blåste ju varmluft på de stackars resenärerna. Jag brukade uppmana dem att gå av några minuter och lufta sig på de hpl där jag låg före tidtabellen, men det förvånar mig ändå att ingen blev sjuk.
Joohan

Inlägg av Joohan »

7 Tynnered skrev:
Saturnus skrev:Om man vill känna på en riktigt varm och svettig buss, så åk Den Oudsten-bussarna i Göteborg
Kanske är värmen på :?

För några somrar sedan körde jag dieslarna i 300-serien. En värmeventil var trasig på några stycken. Reservdelar påstods inte finnas, och inga reservbussar att byta till :(

Vid förarplasen var det konstant >40 grader, men betydligt värre om man gick bakåt i bussen. Fläktarna i värmepaketen under passagerarsätena blåste ju varmluft på de stackars resenärerna. Jag brukade uppmana dem att gå av några minuter och lufta sig på de hpl där jag låg före tidtabellen, men det förvånar mig ändå att ingen blev sjuk.

då sak vi inte diskutera bussarna till näset dom var inteå leka med packade och tokvarama .....
Skriv svar