CX
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
CX
Varför kallas de gamla vagnstyperna för CX egentligen? Även de nya har ju en modellbeteckning på formen C och siffra, menar jag (C20 till exempel).
Extra snurrigt har det för övrigt blivit efter branden när tidningarna omväxlande skriver "CX", "C14 och C15" respektive "CX 14 och CX 15"...
Anders
Extra snurrigt har det för övrigt blivit efter branden när tidningarna omväxlande skriver "CX", "C14 och C15" respektive "CX 14 och CX 15"...
Anders
Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också.
/Cero
Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också.

/Cero
Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F.Cero skrev:Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också.![]()
/Cero

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- wheniwasinspace
- Inlägg: 63
- Blev medlem: torsdag 24 juli 2003 14:04
- Ort: Hässelby
Jag tror att vad Anders menar är att 20 passar in ungefär lika bra som 14 i ett X. Hade C20 istället fått beteckningen D20 hade man kunnat begripa begreppet CX bättre... Eller om högsta numret på det gamla tågen varit 9 då hade X:et kunnat beteckna en siffra men inte inkludera tvåsifriga 20...
Det är inte helt logiskt idag...
Det är inte helt logiskt idag...
Men C20 marknadsfördes som Vagn 2000 i samband med introduktionen, och i förhandsinformationen. Så det är väll inte så konstigt.bruse skrev:Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F.Cero skrev:Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också.![]()
/Cero
Om det skulle ramla ner C20F från himlen skulle SL nog tacka och ta emot (om de inte blev skrot i fallet)inkognito skrev:Varför kommer det inte fler av denna typ? De är ju överlägsna C20. Iaf ur trafikantperspektiv. Är inte SL nöjda?bruse skrev:Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F.

Så irriterande. Vad resulterade utvärderingen i, dvs fanns det några nackdelar med denna modell som skulle resultera i att det inte blir den som väljs vid ett eventuellt framtida inköp av fler vagnar?Mr. Burns skrev:När C20F väl var färdigtestad fanns inga ekonomiska resurser att ersätta fler Cx med nya fordon.
-
- Inlägg: 147
- Blev medlem: tisdag 17 maj 2005 0:51
Rätt.7 Tynnered skrev:Vilka modeller av de gamla vagnarna används fortfarande i trafik? Någon tiding (har glömt vilken) listade C6, C9, C14 och C15.Cero skrev:Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
- Mattias Henriksson
- Inlägg: 158
- Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28
När det är dags att köpa vagnar nästa gång finns det förhoppningsvis ännu nyare och bättre fordon att tillgå.inkognito skrev:Så irriterande. Vad resulterade utvärderingen i, dvs fanns det några nackdelar med denna modell som skulle resultera i att det inte blir den som väljs vid ett eventuellt framtida inköp av fler vagnar?Mr. Burns skrev:När C20F väl var färdigtestad fanns inga ekonomiska resurser att ersätta fler Cx med nya fordon.