CX

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders H

CX

Inlägg av Anders H »

Varför kallas de gamla vagnstyperna för CX egentligen? Även de nya har ju en modellbeteckning på formen C och siffra, menar jag (C20 till exempel).

Extra snurrigt har det för övrigt blivit efter branden när tidningarna omväxlande skriver "CX", "C14 och C15" respektive "CX 14 och CX 15"...

Anders
Cero

Inlägg av Cero »

Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.

Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också. :!:

/Cero
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Cero skrev:Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.

Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också. :!:

/Cero
Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F. :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
wheniwasinspace
Inlägg: 63
Blev medlem: torsdag 24 juli 2003 14:04
Ort: Hässelby

Inlägg av wheniwasinspace »

Jag tror att vad Anders menar är att 20 passar in ungefär lika bra som 14 i ett X. Hade C20 istället fått beteckningen D20 hade man kunnat begripa begreppet CX bättre... Eller om högsta numret på det gamla tågen varit 9 då hade X:et kunnat beteckna en siffra men inte inkludera tvåsifriga 20...

Det är inte helt logiskt idag...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
Cero skrev:Begreppet "CX" myntades i samband med att C20 introducerades. C20 skiljer ju sig fullständigt från tidigare vagntyper, vilka alla haft någon form av samhörighet och dessutom är samkörbara. Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.

Måste säga att mitt i alla spekulationer, felaktigheter och konstigheter som tidningarna spridit kring Rinkebyhändelsen har nog begreppen CX, C14 och C15 med något undantag hanterats ganska korrekt i media. Men ibland ska väl välutbildade journalister få till det rätt också. :!:

/Cero
Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F. :D
Men C20 marknadsfördes som Vagn 2000 i samband med introduktionen, och i förhandsinformationen. Så det är väll inte så konstigt.
inkognito

Inlägg av inkognito »

bruse skrev:Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F. :D
Varför kommer det inte fler av denna typ? De är ju överlägsna C20. Iaf ur trafikantperspektiv. Är inte SL nöjda?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

inkognito skrev:
bruse skrev:Förutom att de säger vagn 2000 om typ C20. Vagn 2000 är ju den sk Inkognitao med vagnsnummer 2000 och är av typen C20F. :D
Varför kommer det inte fler av denna typ? De är ju överlägsna C20. Iaf ur trafikantperspektiv. Är inte SL nöjda?
Om det skulle ramla ner C20F från himlen skulle SL nog tacka och ta emot (om de inte blev skrot i fallet) :wink:. Skämt åsido handlar det om att Inkognito är en prototypvagn som kom till tunnelbanan för att utvärderas. Parallellt med att den provades ut fortsatte leveranserna av C20. När C20F väl var färdigtestad fanns inga ekonomiska resurser att ersätta fler Cx med nya fordon. Det är inte heller självklart att eventuella optioner på fler C20 per automatik hade kunnat omvandlas till C20F, utan att en ny upphandling hade blivit nödvändig.
Anders H

Inlägg av Anders H »

Jag tror att vad Anders menar är att 20 passar in ungefär lika bra som 14 i ett X.
Precis. Men man får väl acceptera att språkbruket inte alltid är strikt logiskt.
inkognito

Inlägg av inkognito »

Mr. Burns skrev:När C20F väl var färdigtestad fanns inga ekonomiska resurser att ersätta fler Cx med nya fordon.
Så irriterande. Vad resulterade utvärderingen i, dvs fanns det några nackdelar med denna modell som skulle resultera i att det inte blir den som väljs vid ett eventuellt framtida inköp av fler vagnar?
7 Tynnered
Inlägg: 147
Blev medlem: tisdag 17 maj 2005 0:51

Inlägg av 7 Tynnered »

Cero skrev:Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Vilka modeller av de gamla vagnarna används fortfarande i trafik? Någon tiding (har glömt vilken) listade C6, C9, C14 och C15.
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

7 Tynnered skrev:
Cero skrev:Istället för att tala om "nya" och "gamla" vagntyper var det någon som myntade CX som samlingsbegrepp på alla vagntyper före C20.
Vilka modeller av de gamla vagnarna används fortfarande i trafik? Någon tiding (har glömt vilken) listade C6, C9, C14 och C15.
Rätt.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

inkognito skrev:
Mr. Burns skrev:När C20F väl var färdigtestad fanns inga ekonomiska resurser att ersätta fler Cx med nya fordon.
Så irriterande. Vad resulterade utvärderingen i, dvs fanns det några nackdelar med denna modell som skulle resultera i att det inte blir den som väljs vid ett eventuellt framtida inköp av fler vagnar?
När det är dags att köpa vagnar nästa gång finns det förhoppningsvis ännu nyare och bättre fordon att tillgå.
Skriv svar