Sura förare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mikael Karlsson

Sura förare

Inlägg av Mikael Karlsson »

Detta är delningspunkten från en annan diskussionstråd om körning med joystick, som snabbt kom att handla om humöret på GS förare. Med tanke på engagemanget tycks den vara värd en egen tråd, vilket härmed är ordnat.

Jourmaster

CJA skrev:Ja, man frågan är om det lönar sig... just nu är jag själv rätt trött på både GS och dess förare...
Varför undrar jag också???

Beror det på att det är många frågor på forumet om Göteborg. Inte så konstigt. Det är Sveriges största och mest levande spårvägsstad. Eller beror det på annat???

Mikael
CJA

Inlägg av CJA »

Slagpåse skrev:
CJA skrev:Ja, man frågan är om det lönar sig... just nu är jag själv rätt trött på både GS och dess förare...
Varför då om jag får fråga??

* Sura, bittra, kantiga förare
* Robotar som stirrar rakt fram
* Sitter inkapslade, säger knappt - Hej!
* Kör alldeles för sakta
Björne

Inlägg av Björne »

CJA skrev:
Slagpåse skrev:

* Kör alldeles för sakta
Här generaliseras det vilt hör jag!!
Loke

Inlägg av Loke »

Struntprat. GS spårvagnsförare (framför allt) tycker jag ofta ger ett väldigt trevligt intryck. När vagnarna ser ut som dom gör, och resenärerna är som dom är så är det glädjande att åtminstone förarna piggar upp. Alla är inte jättemuntra, men det är ytterst sällan någon är otrevlig.

/Loke, som åker flera turer varje dag
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

CJA skrev:
Slagpåse skrev:

* Kör alldeles för sakta
Är alla det :?: :?: :?: Skulle inte tro det :!: :!: :!:

Visst kan någon vara sur. Men oftast inte utan anledning. Satt du i en spårvagn 8-9 timmar per dag kanske ditt humör inte vore det bästa. Man behöver inte bara bli trött fysiskt. Utan många gånger även psykiskt. Alla passagerare är inte som man förväntar sig att de ska vara.

Robotar får stå för dig. Själv har jag aldrig stött på någon. Tror inte GS har några sådana anställda. Det är mest män och kvinnor.

Att sitta inkapslad skulle jag också vilja göra om jag körde spårvagn. Som sagt, alla passagerare är inte som man förväntar sig.
Men säger man Hej!, brukar man få ett svar tillbaka. Av alla de gånger jag har pratat med någon förare, så har det inte varit några problem.

Om de kör sakta, så kan jag inte svara på den frågan. Åker inte med varje tur, varje dag. Men senast jag var i Göteborg. (nu i helgen) Så nog drog 11:an till Saltholmen på farten ganska bra. Likaså 1:an till Östra. Och även på Avenyn. Men som sagt, jag klarar inte att åka med alla turer. Så jag kan nog inte svara på den frågan :wink:

Mikael
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

När man får kommentaren: "Det här är ju roligare änn Liseberg" från en äldre herre så går det nog fort så det räcker :wink:

Dock kan det gå sakta men det handlar mer om att inte bli tidig, för då räknas turen som indragen.

Robotar?? Nä jag har inte heller sett någon :wink:

Instängda: Javisst av den orsaken att Vi har säkerhetstjänst vilket gör att Vi inte skall störas när Vi kör.

Otrevliga: Javisst men mkt sällan, för det mesta så vänder jag mig mot passagerarna som kliver ombord längst fram, har inte ens tanken på att kliva ut å ta alla i hand o hälsa välkommen ombord :wink:
Björne

Inlägg av Björne »

Slagpåse skrev:Otrevliga: Javisst men mkt sällan, för det mesta så vänder jag mig mot passagerarna som kliver ombord längst fram, har inte ens tanken på att kliva ut å ta alla i hand o hälsa välkommen ombord :wink:
Om fler vore som du Slagpåse :wink: Men jag tycker att dom flesta förarna är som alla andra människor, är man vänliga mot dom, så är dom vänliga tillbaka!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Nåja jag har mina dåliga dagar också, det har tyvärr en del fått erfara, fast då har jag "huggit" på betet om man säger så.

Försöker alltid vara trevlig men i vissa lägen funkar det inte. :(
Björne

Inlägg av Björne »

Slagpåse skrev:Nåja jag har mina dåliga dagar också, det har tyvärr en del fått erfara, fast då har jag "huggit" på betet om man säger så.

Försöker alltid vara trevlig men i vissa lägen funkar det inte. :(
Dåliga dagar har vi alla!

Ditt namn passar ju faktiskt rätt bra på vad spårvagnsförare tyvärr allt för ofta får utstå, och då är det ju inte alltid lätt att hålla smilbanden högt hela tiden. Men jag beundrar er för att ni kämpar på så gott som det går!
Joohan

Inlägg av Joohan »

* Kör alldeles för sakta
---
Det kan jag hålla med om inte alla men det finns några få griniga.. men så är det väll på alla arbetsplatser? Sen beror det på hur man uppfatar en trevlig person? Vissa skulle bara tycka det är jobbigt om föraren ska heja och vara super glad...
Och att dom sitter inkapslade kan ju kasnke bero på ungdomsgäng ochatt dom sak få en säkerhet när dom kör vagnarna? Skulle du vilja sitta helt öppet sen sitter det ett gäng bakom ryggen ? skulle nog inte kännas allt för trygt om det ens gör det i deras lilla "bås" . Tycker synd om dom som behöver köra nattrafiken, det skulle jag aldrig våga :D
Och att dom kör sakta kan ju bero på hastighetsbegränsningar och för att inte skada någon ?ska dom körra på alla för att du har brottom? det slutar nog mera med att du får vänta längre på vagnen för att man måste vänta på ambulas :shock:
och på robbotar ... vart ska dom titta om inte rakt fram tycker du att dom ska titta på dig eller? Dom måste väll hålla kol på vad som händer framför vagnen eller om du menar på hålplatser så brukar ALLA vända stolen om man går på fram och tittar vissa hälsar till och med ... Och jag åker vagn ca 5 gånger om dagen..
Va det något mera du skulle klaga på eller?
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag hade en glad ordväxling med några passagerare uppe vid Guldheden för några veckor sedan när jag kom tillbaka till vagnen efter ett besök vid personalrummet. När jag efteråt slår mig ner på förarplatsen hör jag någon i sällskapet säga till sina vänner ungefär "Vad trevliga förarna i den här stan verkar vara, till skillnad från de tråkmånsarna som kör omkring hemma i Stockholm." :D
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Om jag får tycka liet så är min uppfattning att spårvagnsförare i allmänhet (både Stockholm och Göteborg) är trevligare mot trafikanterna än bussförare på lokallinjer. (Jo vi har ju några glada killar på Huddingebussarna och även på Värmdö). Sen kan ju alla ha en dålig dag.
Det är inte för sent att börja på nytt
Daniel

Inlägg av Daniel »

Daniel R skrev:"Vad trevliga förarna i den här stan verkar vara, till skillnad från de tråkmånsarna som kör omkring hemma i Stockholm." :D
Tack för den :wink:

(även om jag faktiskt kan hålla med om att vi knappast ligger i toppligan över trevligaste förare :roll: )
Nautica

Inlägg av Nautica »

CJA skrev:
Slagpåse skrev:

* Kör alldeles för sakta
Med tanke på det fel och brister som nämnts hos "alla" GS förare, så vill jag gärna tillstryka, att jag är mot folk, som folk är mot mig.
Jag har ingen anledning att vara otrevlig mm, mot någon som är trevlig mot mig. Tvärt om.
Men detta, endast när vagnen står still!

Dvs., under gång, kan jag ev. uppfattas som otrevlig, kantig, stirrandes rakt fram, som en robot och inkapslad - när folk bankar och slår på dörren för att få handla biljetter, klaga eller ställa frågor - helt i avsaknad av förståelse för den koncentration föraren måste ägna framförandet.

Som någon nämnde, är det en säkerhets tjänst, och under gång existerar ingen kontakt med föraren då denna har en komplex trafiksituation att koncentrera sig på. (Så skall det i alla fall vara, och jag kan inte svara för hur andra förare gör)

Ett annat kort exempel är hur folk reagerar när man använder utsignalen.
Vi använder den för att bla. varna andra om vår framfart - vilket räddar liv.
Dessvärre uppfattar folk i allmänhet det som att vi djävlas och vräker oss på.
Ofta får man "fingret" efter att i sista sekund fått en vilsen stackare att vända om på spåret.

Avslutningsvis - på vilket humör var du själv, när du uppfattade "alla" GS förare som ovan nämnts?
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

En anekdot: Kom till Sahlgrenska imorse o ingen gav tecken på att dom ville kliva av, alla satt ner så vagnen stannade o sedan körde jag.
Halvägs till Botaniska så kommer en herre "galopperandes" fram o börja skälla "Varför i helvete stannar du inte vid Sahlgrenska, din jävla idiot!!"
Svarade inte eftersom vagnen var i rörelse, får dock inte grönt ute på Annedalsbron eftersom en annan vagn var inne på signalanläggningen o blockerade min väg.
Svarade då herrn: "Svaret på din fråga är att eftersom ingen visat några som helst tecken på att vilja kliva av så gjorde jag precis så jag skall göra, stanna eftersom det är stopplikt o sedan köra och för det andra så är det fortfarande ingen som visat att dom vill av på nästa hållplats heller, sedan tycker jag att det är dumt o kalla mig för idiot eftersom jag faktiskt inte gjorde fel."
Nu vart det grönt så jag kör o herrn var snabb o dra för Botaniska, han bad om ursäkt för sitt uppträdande o klev av.

Så dom som tycker Vi är otrevliga får kanske tänka lite på sitt eget uppträdande mot oss också.

Ha ett trevligt liv o välkommen ombord :wink:
Nautica

Inlägg av Nautica »

Slagpåse; återspeglar ett gott exempel i linje med typiska missförstånd.
Detta, det ovan nämnda och mycket mer är tyvärr orsaken till många otrevligheter och missförstånd.

Men det är aldrig försent att tänka till, rätta till och göra bättre....
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
PK

Inlägg av PK »

Jag retar mig väldigt mycket på en manlig spårvagnsförare som alltid, alltid kör M31. Han sitter jämnt inkapslad, stängda luckor, kaxig och sur mot många resenärer, stånkar och stänar och tror han e bäst. Kör även dom gamla vagnarna så slipper folk att reta sig!
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag begriper det fortfarande inte. Vad sjutton spelar det för roll vilken vagntyp man kör?
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

PK skrev:Jag retar mig väldigt mycket på en manlig spårvagnsförare som alltid, alltid kör M31. Han sitter jämnt inkapslad, stängda luckor, kaxig och sur mot många resenärer, stånkar och stänar och tror han e bäst. Kör även dom gamla vagnarna så slipper folk att reta sig!
Å detta har diskuterats förr angående placeringar o typ av vagnar man kör :roll:
"Han sitter jämnt inkapslad" Ja hur ska vi annars göra då?? köra med förarskyddet helt öppet?? Läs denna tråd en gång till angående varför vi sitter inkapslade. :shock:

EDIT!! Fasen, Daniel hann före :lol:
Nautica

Inlägg av Nautica »

PK skrev:Jag retar mig väldigt mycket på en manlig spårvagnsförare som alltid, alltid kör M31. Han sitter jämnt inkapslad, stängda luckor, kaxig och sur mot många resenärer, stånkar och stänar och tror han e bäst. Kör även dom gamla vagnarna så slipper folk att reta sig!
Läs tråden igen... Och som tillägg till det jag redan skrivit: Mycket av dumheter och despyter grundar sig i missförstånd - en ond cirkel som aldrig slutar rulla.
Men, jag skulle ljuga om jag sade att vi inte har några rötägg alls. Men, vem har inte rötägg på sina arbetsplatser!?
Nåväl, vi jobbar nära allmänheten, och därmed insynen. Å andra sidan, om jag inte tyckte det var roligt att skribera, skulle jag aldrig ens drömma om att dagligen behöva försvara mitt yrke.

Kanske var det mig du syftade på? Vem vet...
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Låst