Fråga till T-baneförare som vänder i Alvik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fenan

Fråga till T-baneförare som vänder i Alvik

Inlägg av Fenan »

Utöver det automagiska meddelandet att tåget tas ur trafik och vänder säger vissa förare det själva för att förtydliga faktumet. Men under somrarna kommer säkert turister på tåget som ska till Drottningholm (via brommaplan). Dessa talar inte svenska och bör inte förstå vad som sägs i högtalaren heller... :twisted:

Leder ni tillbaka mycket folk från stallarna till Alvik, eller går tåget bara ned och vänder och börjar en ny tur direkt efter?
Daniel

Re: fråga till T-baneförare som vänder i Alvik

Inlägg av Daniel »

Fenan skrev:Utöver det automagiska meddelandet att tåget tas ur trafik och vänder säger vissa förare det själva för att förtydliga faktumet. Men under somrarna kommer säkert turister på tåget som ska till Drottningholm (via brommaplan). Dessa talar inte svenska och bör inte förstå vad som sägs i högtalaren heller... :twisted:

Leder ni tillbaka mycket folk från stallarna till Alvik, eller går tåget bara ned och vänder och börjar en ny tur direkt efter?
Det sistnämnda. Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

Fenan skrev:Utöver det automagiska meddelandet att tåget tas ur trafik och vänder säger vissa förare det själva för att förtydliga faktumet. Men under somrarna kommer säkert turister på tåget som ska till Drottningholm (via brommaplan). Dessa talar inte svenska och bör inte förstå vad som sägs i högtalaren heller... :twisted:

Tågen går bara ner och vänder /DL

Inlägg av »

Daniel skrev:Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.
Det är väll så att om man är ovan resenär så håller man mer uppsikt över vart tågen går. Man går inte på "vana" och man försjunker inte i en bra thriller på resan!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?

D.v.s. kan man låtsas sova och få en kanske inte helt uppskattad gratistitt i vagnhallarna? :) :)
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Mats skrev:Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?

D.v.s. kan man låtsas sova och få en kanske inte helt uppskattad gratistitt i vagnhallarna? :) :)
Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.
Daniel

Inlägg av Daniel »

LÅ skrev:
Daniel skrev:Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.
Det är väll så att om man är ovan resenär så håller man mer uppsikt över vart tågen går. Man går inte på "vana" och man försjunker inte i en bra thriller på resan!
Ja, det var ungefär det jag försökte säga.. :wink:
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Patrick skrev:
Mats skrev:Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?

Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.
Jag har märkt att de tåg som vänder vid Liljeholmen inte kollas lika ofta nu som förut..? Förut var det en "tågkollare" som gick och checkade av, men nu används knappt mitten-perrongen länge utan tåg som vänder i Liljeholmen kommer in på samma plf som tåg som går i ordinarie trafik.

Föraren ropar att det inte är någon påstigning och släcker ner. Sedan brukar de köra till Telefonplan och vända...?

Saknas resurser att kolla tågen eller vad är det frågan om..? :?:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Inlägg av wheniwasinspace »

Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

wheniwasinspace skrev:Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.
Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö! :evil:

Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
wheniwasinspace skrev:Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.
Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö! :evil:

Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:
bruse skrev:

Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.

//Tony
Jamen, han hade ju kört fel! Kunden har alltid rätt! :D
Men det är ju lätt å stå å handrita en karta efter att olyckan skett. Om SL bara var konsekvent, å ahde linjenummer på ALLT, som tåg, kartor osv, så kan man ju säga man åkt fel omd et sotd 17 på tåget, men man skulle åkt 18. Men vill man till ¤%&/ å det står &%¤# så äre inte lätt å va japan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
TonyM skrev:
bruse skrev: Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö! :evil:

//Tony
Men det är ju lätt å stå å handrita en karta efter att olyckan skett. Om SL bara var konsekvent, å ahde linjenummer på ALLT, som tåg, kartor osv, så kan man ju säga man åkt fel omd et sotd 17 på tåget, men man skulle åkt 18. Men vill man till ¤%&/ å det står &%¤# så äre inte lätt å va japan.
Vari ligger skillnaden på att peka på siffran 17 eller en text som engelsktalande japaner borde kunna läsa, möjligen med undantag för tre sketna bokstäver varav två används även av flera andra stora språk så som bland annat tyska.

(Ja jag förutsätter att japanerna i detta fall använde engelska)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kvarne skrev:
Patrick skrev:

Jag har märkt att de tåg som vänder vid Liljeholmen inte kollas lika ofta nu som förut..? Förut var det en "tågkollare" som gick och checkade av, men nu används knappt mitten-perrongen länge utan tåg som vänder i Liljeholmen kommer in på samma plf som tåg som går i ordinarie trafik.

Föraren ropar att det inte är någon påstigning och släcker ner. Sedan brukar de köra till Telefonplan och vända...?

Finns ingen anledning att kolla, vänder tåget vid liljeholmen, så skall den bara upp på bryggan och ner om 10 minuter. MAn kollar endast om tåget skall tas ur trafik för transport till hallen.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Anonymous skrev:
Kvarne skrev:
Patrick skrev: Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.

Finns ingen anledning att kolla, vänder tåget vid liljeholmen, så skall den bara upp på bryggan och ner om 10 minuter. MAn kollar endast om tåget skall tas ur trafik för transport till hallen.
Helt rätt - ska tåget t ex vändas på bryggan nere i Bromma så kollas inte tågen utan ev sjusovare får följa med ner och - förhoppningsfullt - hålla sig lugn tills vi kommer upp till Alvik igen. En gång råkade jag ut för en sjusovare som blev stressad och drog ner alla nödbromsar och dörröppnare innan han irrade ut på bryggan - tog en evig tid att återställa alla vreden innan jag kunde åka upp igen - gissa vad jag sa när jag åkte upp till Alvik - opublicerbart!!! :evil:
Fd. tutf bana 1

Inlägg av Fd. tutf bana 1 »

Minns när jag en gång körde ett tåg på linje 18 ner till vändbryggan. Hade informerat mer än väl om att det var slutstation vid Alvik. Men när jag knallar längs tåget så är en av vagnarna full med folk. Tror det var 1211, salig i åminnelse. Ingen av högtalarna funkade inne i den vagnen. Felanmäldes av undertecknad flera gånger, såg också kollegor som fick med sig folk ner till BMH...
Fenan

Inlägg av Fenan »

va bra - skönt att höra att det händer. Det borde ju göra det :D
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

bruse skrev:
TonyM skrev:
bruse skrev: Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö! :evil:

//Tony

Om nu de här japanerna inte begrep sig på några svenska bokstäver utan bara kunde gå efter linjenummer så är ju sannolikheten minst 0,5 att de hade hamnat i Skarpnäck istället för Alvik eller vart de nu skulle. Eller hur?

Jag har fortfarande inte förstått varför de som bor i Stockholm har sådana otroliga problem med att hitta rätt tunnelbanetåg medan vi utbölingar inte har några problem alls (undantaget någon enstaka stackars japan då).
I alla fall är det ju det intrycket man får här på forumet.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Marcus A skrev:Jag har fortfarande inte förstått varför de som bor i Stockholm har sådana otroliga problem med att hitta rätt tunnelbanetåg medan vi utbölingar inte har några problem alls (undantaget någon enstaka stackars japan då).
I alla fall är det ju det intrycket man får här på forumet.
Stockholmare är alldeles för disträ :)
Skriv svar