
Leder ni tillbaka mycket folk från stallarna till Alvik, eller går tåget bara ned och vänder och börjar en ny tur direkt efter?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det sistnämnda. Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.Fenan skrev:Utöver det automagiska meddelandet att tåget tas ur trafik och vänder säger vissa förare det själva för att förtydliga faktumet. Men under somrarna kommer säkert turister på tåget som ska till Drottningholm (via brommaplan). Dessa talar inte svenska och bör inte förstå vad som sägs i högtalaren heller...![]()
Leder ni tillbaka mycket folk från stallarna till Alvik, eller går tåget bara ned och vänder och börjar en ny tur direkt efter?
Tågen går bara ner och vänder /DLFenan skrev:Utöver det automagiska meddelandet att tåget tas ur trafik och vänder säger vissa förare det själva för att förtydliga faktumet. Men under somrarna kommer säkert turister på tåget som ska till Drottningholm (via brommaplan). Dessa talar inte svenska och bör inte förstå vad som sägs i högtalaren heller...![]()
Leder ni tillbaka mycket folk från stallarna till Alvik, eller går tåget bara ned och vänder och börjar en ny tur direkt efter?
Det är väll så att om man är ovan resenär så håller man mer uppsikt över vart tågen går. Man går inte på "vana" och man försjunker inte i en bra thriller på resan!Daniel skrev:Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.
Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.Mats skrev:Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?
D.v.s. kan man låtsas sova och få en kanske inte helt uppskattad gratistitt i vagnhallarna?![]()
Ja, det var ungefär det jag försökte säga..LÅ skrev:Det är väll så att om man är ovan resenär så håller man mer uppsikt över vart tågen går. Man går inte på "vana" och man försjunker inte i en bra thriller på resan!Daniel skrev:Oftast är turister bättre informerade om tågets slutdestination än stockholmarna själva så för mig har det inte varit något särskilt vanligt problem att få med turister ner till bryggan.
Jag har märkt att de tåg som vänder vid Liljeholmen inte kollas lika ofta nu som förut..? Förut var det en "tågkollare" som gick och checkade av, men nu används knappt mitten-perrongen länge utan tåg som vänder i Liljeholmen kommer in på samma plf som tåg som går i ordinarie trafik.Patrick skrev:Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.Mats skrev:Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?
D.v.s. kan man låtsas sova och få en kanske inte helt uppskattad gratistitt i vagnhallarna?![]()
Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö!wheniwasinspace skrev:Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.
Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.bruse skrev:Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö!wheniwasinspace skrev:Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.![]()
Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
Jamen, han hade ju kört fel! Kunden har alltid rätt!TonyM skrev:Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.bruse skrev:Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö!wheniwasinspace skrev:Jag hade med mig ett japanskt par en gång ner på bryggan i Bromma eller möjligen Odenplan. Det försökte envist att förklara fö mig att jag kört fel, att tåget minsann skulle till Hässelby. Det spelade ingen roll hur mycket jag än ritade in linjenummer vid olika slutstationer, dom var inte alls nöjda med mig.![]()
Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
//Tony
Vari ligger skillnaden på att peka på siffran 17 eller en text som engelsktalande japaner borde kunna läsa, möjligen med undantag för tre sketna bokstäver varav två används även av flera andra stora språk så som bland annat tyska.bruse skrev:Jamen, han hade ju kört fel! Kunden har alltid rätt!TonyM skrev:Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.bruse skrev: Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö!![]()
Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
//Tony![]()
Men det är ju lätt å stå å handrita en karta efter att olyckan skett. Om SL bara var konsekvent, å ahde linjenummer på ALLT, som tåg, kartor osv, så kan man ju säga man åkt fel omd et sotd 17 på tåget, men man skulle åkt 18. Men vill man till ¤%&/ å det står &%¤# så äre inte lätt å va japan.
Finns ingen anledning att kolla, vänder tåget vid liljeholmen, så skall den bara upp på bryggan och ner om 10 minuter. MAn kollar endast om tåget skall tas ur trafik för transport till hallen.Kvarne skrev:Jag har märkt att de tåg som vänder vid Liljeholmen inte kollas lika ofta nu som förut..? Förut var det en "tågkollare" som gick och checkade av, men nu används knappt mitten-perrongen länge utan tåg som vänder i Liljeholmen kommer in på samma plf som tåg som går i ordinarie trafik.Patrick skrev:Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.Mats skrev:Vad "händer" egentligen om en resenär somnat när ett tåg ska in till depå/vagnhall? Går man igenom tåget inne på sista stationen, eller gör man det inne i vagnhallen?
D.v.s. kan man låtsas sova och få en kanske inte helt uppskattad gratistitt i vagnhallarna?![]()
Föraren ropar att det inte är någon påstigning och släcker ner. Sedan brukar de köra till Telefonplan och vända...?
Saknas resurser att kolla tågen eller vad är det frågan om..?
Helt rätt - ska tåget t ex vändas på bryggan nere i Bromma så kollas inte tågen utan ev sjusovare får följa med ner och - förhoppningsfullt - hålla sig lugn tills vi kommer upp till Alvik igen. En gång råkade jag ut för en sjusovare som blev stressad och drog ner alla nödbromsar och dörröppnare innan han irrade ut på bryggan - tog en evig tid att återställa alla vreden innan jag kunde åka upp igen - gissa vad jag sa när jag åkte upp till Alvik - opublicerbart!!!Anonymous skrev:Finns ingen anledning att kolla, vänder tåget vid liljeholmen, så skall den bara upp på bryggan och ner om 10 minuter. MAn kollar endast om tåget skall tas ur trafik för transport till hallen.Kvarne skrev:Jag har märkt att de tåg som vänder vid Liljeholmen inte kollas lika ofta nu som förut..? Förut var det en "tågkollare" som gick och checkade av, men nu används knappt mitten-perrongen länge utan tåg som vänder i Liljeholmen kommer in på samma plf som tåg som går i ordinarie trafik.Patrick skrev: Innan tåget lämnar sista stationen går föraren en kollrunda för att se att ingen sitter kvar. När det t ex gäller tåg som ska in i Vällingbyhallen från Råcksta uppstår problemet att man då blockerar trafikspåret, så när flera tåg skall in via Råcksta brukar man ha en sk "tågtömmare" som går utefter perrongen och kollar två vagnar medans föraren endast kollar ledarvagnen, på så sätt minimeras stationsuppehållet.
Föraren ropar att det inte är någon påstigning och släcker ner. Sedan brukar de köra till Telefonplan och vända...?
Saknas resurser att kolla tågen eller vad är det frågan om..?
bruse skrev:Jamen, han hade ju kört fel! Kunden har alltid rätt!TonyM skrev:Varför tror du att linjenummer hade hjälpt i det här fallet? WhenIWasinspace hänför faktiskt till att han påpekat det där med olika linjenummer.bruse skrev: Nämen se där, alla hittar ju i tunnelbanan utan linjenummer säger en del. Alla kan ju förstå våra åäö!![]()
Med linjenumemr, ser man ju klar tatt ex 17 bara går till Alvik. Näe Odenplan... eller vilken karta man tittar på...
//Tony![]()
Men det är ju lätt å stå å handrita en karta efter att olyckan skett. Om SL bara var konsekvent, å ahde linjenummer på ALLT, som tåg, kartor osv, så kan man ju säga man åkt fel omd et sotd 17 på tåget, men man skulle åkt 18. Men vill man till ¤%&/ å det står &%¤# så äre inte lätt å va japan.
Stockholmare är alldeles för disträMarcus A skrev:Jag har fortfarande inte förstått varför de som bor i Stockholm har sådana otroliga problem med att hitta rätt tunnelbanetåg medan vi utbölingar inte har några problem alls (undantaget någon enstaka stackars japan då).
I alla fall är det ju det intrycket man får här på forumet.