Högljudda dörrar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Högljudda dörrar

Inlägg av Kingsthrone »

Bussmicke:
Tycker inte du att vissa Scaniabussar har ett förfärligt dörröppningsljud? Det låter värre än en högtryckstvätt.

FFSSSCHHHHH!!

Det är fler än jag som besväras av ljudet har jag märkt. Är detta något som du också har hört talas om att dörröppningsljudet är störande/enerverande? Kan man inte relativt enkelt åtgärda detta?

Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
Björne

Re: Högljudda dörrar

Inlägg av Björne »

Kingsthrone skrev:Bussmicke:
Tycker inte du att vissa Scaniabussar har ett förfärligt dörröppningsljud? Det låter värre än en högtryckstvätt.

FFSSSCHHHHH!!

Det är fler än jag som besväras av ljudet har jag märkt. Är detta något som du också har hört talas om att dörröppningsljudet är störande/enerverande? Kan man inte relativt enkelt åtgärda detta?

Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
i Göteborg har många bussar osmörjda dörrar så det gnisslar något förfärligt när dom öppnas. Detta var tidigare ett Swebus-problem enligt mig men igår så åkte jag med en av stombussarna, det gnisslade och skrapade något hemskt. SMÖRJ DÖRRARNA!
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag tror det är tryckluften som pyser. Det låter långt in i örongångarna. Jag får lätt sus i örat efter sådant ljud, och det är inte speciellt behagligt. Det är ganska högfrekvvent också, varför gubbarna på Scania kanske inte lider lika illa som många yngre resenärer på bussarna.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kingsthrone skrev:Jag tror det är tryckluften som pyser. Det låter långt in i örongångarna. Jag får lätt sus i örat efter sådant ljud, och det är inte speciellt behagligt. Det är ganska högfrekvvent också, varför gubbarna på Scania kanske inte lider lika illa som många yngre resenärer på bussarna.
Nog är det tryckluften, men inte ska det vara så (enligt gubbarna på Scania ;-) ), tack och lov är det ju bara någon buss ibland som har det felet. Desto mer irriterande när man hamnar på en sådan...

mvh /M
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mickeb skrev:
Kingsthrone skrev:Jag tror det är tryckluften som pyser. Det låter långt in i örongångarna. Jag får lätt sus i örat efter sådant ljud, och det är inte speciellt behagligt. Det är ganska högfrekvvent också, varför gubbarna på Scania kanske inte lider lika illa som många yngre resenärer på bussarna.
Nog är det tryckluften, men inte ska det vara så (enligt gubbarna på Scania ;-) ), tack och lov är det ju bara någon buss ibland som har det felet. Desto mer irriterande när man hamnar på en sådan...

mvh /M
Någon buss? Jag vet minst 50-60 Scanior som har detta dörroljud...

Busslinks/Swebus H16 5201-5259....H33F, H33 (6952-6977) mfl mfl
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Åk med en del Scania Omnicity Ledbussar (SL Blåbusar) så gnisslar leden ganska mycket. Smörjer aldrig SL dessa bussar?

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Mikael R
Kontakt:

Re: Högljudda dörrar

Inlägg av Mikael R »

Kingsthrone skrev:Bussmicke:

FFSSSCHHHHH!!

Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
Tyvärr är detta fel inte särskilt lättåtgärdat. En felkonstruktion från början skulle jag säga.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
jocke b

Inlägg av jocke b »

finns samma fel på några gamla scania led i uppsala
inv nr 627-633 vad jag vet.
dock har jag inte märkt några gnisslande ljud på Omnicity bussarna varken i led eller i dörrarna. inte i uppsala iaf.
jocke
Karsten

Inlägg av Karsten »

I Stockholm är det Maxci (ej 5001-5020), de samtida höggolvarna H16 5201-5259(?), H33 6952-6971, samt de äldre blåvagnarna 5301-5340 som dörrarna låter satan på. På vissa har man dämpat ljudet vid framdörrarna (för förarens skull). Dessa bekymmer har ej förekommit på Volvo, förrän fjollor + syskon togs i trafik. Hörselkåpor på!
Skriv svar