Högljudda dörrar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Högljudda dörrar
Bussmicke:
Tycker inte du att vissa Scaniabussar har ett förfärligt dörröppningsljud? Det låter värre än en högtryckstvätt.
FFSSSCHHHHH!!
Det är fler än jag som besväras av ljudet har jag märkt. Är detta något som du också har hört talas om att dörröppningsljudet är störande/enerverande? Kan man inte relativt enkelt åtgärda detta?
Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
Tycker inte du att vissa Scaniabussar har ett förfärligt dörröppningsljud? Det låter värre än en högtryckstvätt.
FFSSSCHHHHH!!
Det är fler än jag som besväras av ljudet har jag märkt. Är detta något som du också har hört talas om att dörröppningsljudet är störande/enerverande? Kan man inte relativt enkelt åtgärda detta?
Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
Re: Högljudda dörrar
i Göteborg har många bussar osmörjda dörrar så det gnisslar något förfärligt när dom öppnas. Detta var tidigare ett Swebus-problem enligt mig men igår så åkte jag med en av stombussarna, det gnisslade och skrapade något hemskt. SMÖRJ DÖRRARNA!Kingsthrone skrev:Bussmicke:
FFSSSCHHHHH!!
Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
-
- Kontakt:
Nog är det tryckluften, men inte ska det vara så (enligt gubbarna på ScaniaKingsthrone skrev:Jag tror det är tryckluften som pyser. Det låter långt in i örongångarna. Jag får lätt sus i örat efter sådant ljud, och det är inte speciellt behagligt. Det är ganska högfrekvvent också, varför gubbarna på Scania kanske inte lider lika illa som många yngre resenärer på bussarna.

mvh /M
Någon buss? Jag vet minst 50-60 Scanior som har detta dörroljud...mickeb skrev:Nog är det tryckluften, men inte ska det vara så (enligt gubbarna på ScaniaKingsthrone skrev:Jag tror det är tryckluften som pyser. Det låter långt in i örongångarna. Jag får lätt sus i örat efter sådant ljud, och det är inte speciellt behagligt. Det är ganska högfrekvvent också, varför gubbarna på Scania kanske inte lider lika illa som många yngre resenärer på bussarna.), tack och lov är det ju bara någon buss ibland som har det felet. Desto mer irriterande när man hamnar på en sådan...
mvh /M
Busslinks/Swebus H16 5201-5259....H33F, H33 (6952-6977) mfl mfl
-
Re: Högljudda dörrar
Tyvärr är detta fel inte särskilt lättåtgärdat. En felkonstruktion från början skulle jag säga.Kingsthrone skrev:Bussmicke:
FFSSSCHHHHH!!
Hälsningar
Micke aka Kingsthrone
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
I Stockholm är det Maxci (ej 5001-5020), de samtida höggolvarna H16 5201-5259(?), H33 6952-6971, samt de äldre blåvagnarna 5301-5340 som dörrarna låter satan på. På vissa har man dämpat ljudet vid framdörrarna (för förarens skull). Dessa bekymmer har ej förekommit på Volvo, förrän fjollor + syskon togs i trafik. Hörselkåpor på!