Favoritsträcka tuben
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Favoritsträcka tuben
Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?
Mina är:
Slussen-Gullmarsplan (linje T17,T18,T19)
Gullmarsplan-Farsta (linje T18)
Gullmarsplan-Högdalen (linje T19)
Mina är:
T-centralen->Bergshamra (T23/24). i C6:a! Ger den bästa tunnelbaneupplevelse Stockholm kan erbjuda. Långa, mörka, skakiga, sträckor där tågen drar på som fan. Stora grottstationer med smådålig belysning (stadion, universitetet) och sedan gör ju C6:orna sitt. Skakar, gnisslar, och far frammåt med en jävla fart.. Mm..
Annars gillar jag Vårby Gård->Masmo (T13/23), Gärna i C4 iofs. Det blir en _jävla_ fart i backen mot Masmo till och från.
Sedan ska egentligen ingen sträcka underskattas. Tycker dock Fridhemsplan->Gamla Stan är en väldigt tråkig sträcka. Precis som jag tycker linje 10 och nästan hela linje 11 (exkl. Hallonbergen-Kista) är tråkiga att åka med. Anonymt och tråkigt. Linje 17 och 18 söder om Gullmarsplan gillar jag.
Annars gillar jag Vårby Gård->Masmo (T13/23), Gärna i C4 iofs. Det blir en _jävla_ fart i backen mot Masmo till och från.
Sedan ska egentligen ingen sträcka underskattas. Tycker dock Fridhemsplan->Gamla Stan är en väldigt tråkig sträcka. Precis som jag tycker linje 10 och nästan hela linje 11 (exkl. Hallonbergen-Kista) är tråkiga att åka med. Anonymt och tråkigt. Linje 17 och 18 söder om Gullmarsplan gillar jag.
Instämmer delvis. Personligen tyckte jag att det var otroligt kul att åka i dom långa tunnlarna mot Mörby C, men det blir trist i längden. Linje 18+19 söder om Gullmarsplan är nog ändo mina favoriterUlf_ skrev:T-centralen->Bergshamra (T23/24). i C6:a! Ger den bästa tunnelbaneupplevelse Stockholm kan erbjuda. Långa, mörka, skakiga, sträckor där tågen drar på som fan. Stora grottstationer med smådålig belysning (stadion, universitetet) och sedan gör ju C6:orna sitt. Skakar, gnisslar, och far frammåt med en jävla fart.. Mm..

Vårby Gård - Masmo var skoj med C4, med C20 är det inte lika kul. Däremot älskar jag sträckan Skanstull-Slussen norrut, alla strömgap som gör att det rycker i C20 när dom ska acca. Saknar dock när lysrören i C2-C4/C12-C13 slocknade när man åkte över växlar mm, det var alltid lika härligt o höra kompressorn tjuta igång igen, och höra belysningsomformaren dra igång igen när vagnen fick spänning

-
- Kontakt:
Den vackraste sträckan
Tja... Eftersom jag tillbringat hela helgen på Tvär & Nockebybanan och
gillar mer att åka "ovan jord" så tycker jag allt att sträckan Fridhemsplan - Alvik är den tjusigaste! Speciellt då att passera
på tranebergsbron är alltid trevligt.
gillar mer att åka "ovan jord" så tycker jag allt att sträckan Fridhemsplan - Alvik är den tjusigaste! Speciellt då att passera
på tranebergsbron är alltid trevligt.
Re: Favoritsträcka tuben
Så hela grön söder om slussen, men absolut inte blindtarmsbanan? Vad är det för fel?!M224 skrev:Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?
Mina är:

Jag skulle säga skanstullsbron, och skärmarbrinksviadukterna(?).
Fast det finns inget som slår att stå längst fram i en redbird uptown från chambers på lexingtonexpressen. 20 gator ren glädje! Men det kan jag aldrig göra igen

/M
Inget fel allsmickeb skrev:Så hela grön söder om slussen, men absolut inte blindtarmsbanan? Vad är det för fel?!M224 skrev:Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?
Mina är:
Jag skulle säga skanstullsbron, och skärmarbrinksviadukterna(?).
Fast det finns inget som slår att stå längst fram i en redbird uptown från chambers på lexingtonexpressen. 20 gator ren glädje! Men det kan jag aldrig göra igen![]()
/M

Bara det att jag har inga minnen från T17.
T19 åker man dagligen, T18 har man åkt när man var liten mellan Farsta-Stan, mormor & morfar bor ju i Hökarängen. Jag minns när man var liten o åkte in till stan (eller till Farsta) med C2/C3 vagnar, ibland åkte man C12/C13, C14 har jag dock inga minnen av...
Annars är ju T17 mellan Gullmars-Skarpnäck en fin bit

Söderort 4 ever!
Redbirds R.I.P!
T-banesträckor
KSE skrev:Ingen tvekan!! Det är biten från Telefonplan till Fruängen då vi åker på gamla spårvagnsspår!![]()
Kan det finnas något annat??
Ja givetvis de f.d spårvagnssträckorna längst linje 19. Både söder och norr ut . dvs Slussen-Stureby och Torhildsplan-Islandstorget.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Gamla Stan - Slussen! Helst då på TUB1 så man kan njuta av vyn över Gamla Stan, utan att störas av ett annat tåg!M224 skrev:Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?
Gillar även T-Centralen - Östermalmstorg. De runda tunnelrören som svänger åt alla håll samtidigt, om ni förstår hur jag menar!