Favoritsträcka tuben

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Favoritsträcka tuben

Inlägg av M224 »

Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?

Mina är:

Slussen-Gullmarsplan (linje T17,T18,T19)
Gullmarsplan-Farsta (linje T18)
Gullmarsplan-Högdalen (linje T19)
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

T-centralen->Bergshamra (T23/24). i C6:a! Ger den bästa tunnelbaneupplevelse Stockholm kan erbjuda. Långa, mörka, skakiga, sträckor där tågen drar på som fan. Stora grottstationer med smådålig belysning (stadion, universitetet) och sedan gör ju C6:orna sitt. Skakar, gnisslar, och far frammåt med en jävla fart.. Mm..

Annars gillar jag Vårby Gård->Masmo (T13/23), Gärna i C4 iofs. Det blir en _jävla_ fart i backen mot Masmo till och från.

Sedan ska egentligen ingen sträcka underskattas. Tycker dock Fridhemsplan->Gamla Stan är en väldigt tråkig sträcka. Precis som jag tycker linje 10 och nästan hela linje 11 (exkl. Hallonbergen-Kista) är tråkiga att åka med. Anonymt och tråkigt. Linje 17 och 18 söder om Gullmarsplan gillar jag.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ulf_ skrev:T-centralen->Bergshamra (T23/24). i C6:a! Ger den bästa tunnelbaneupplevelse Stockholm kan erbjuda. Långa, mörka, skakiga, sträckor där tågen drar på som fan. Stora grottstationer med smådålig belysning (stadion, universitetet) och sedan gör ju C6:orna sitt. Skakar, gnisslar, och far frammåt med en jävla fart.. Mm..

Annars gillar jag Vårby Gård->Masmo (T13/23), Gärna i C4 iofs. Det blir en _jävla_ fart i backen mot Masmo till och från.

Sedan ska egentligen ingen sträcka underskattas. Tycker dock Fridhemsplan->Gamla Stan är en väldigt tråkig sträcka. Precis som jag tycker linje 10 och nästan hela linje 11 (exkl. Hallonbergen-Kista) är tråkiga att åka med. Anonymt och tråkigt. Linje 17 och 18 söder om Gullmarsplan gillar jag.
Instämmer delvis. Personligen tyckte jag att det var otroligt kul att åka i dom långa tunnlarna mot Mörby C, men det blir trist i längden. Linje 18+19 söder om Gullmarsplan är nog ändo mina favoriter :lol:

Vårby Gård - Masmo var skoj med C4, med C20 är det inte lika kul. Däremot älskar jag sträckan Skanstull-Slussen norrut, alla strömgap som gör att det rycker i C20 när dom ska acca. Saknar dock när lysrören i C2-C4/C12-C13 slocknade när man åkte över växlar mm, det var alltid lika härligt o höra kompressorn tjuta igång igen, och höra belysningsomformaren dra igång igen när vagnen fick spänning :D Det var tider det...
Joel

Inlägg av Joel »

Skanstull - Farsta :)
-"SPÅRSPRING!!"
Konduktören
Kontakt:

Den vackraste sträckan

Inlägg av Konduktören »

Tja... Eftersom jag tillbringat hela helgen på Tvär & Nockebybanan och
gillar mer att åka "ovan jord" så tycker jag allt att sträckan Fridhemsplan - Alvik är den tjusigaste! Speciellt då att passera
på tranebergsbron är alltid trevligt.
Användarens profilbild
micke b

Re: Favoritsträcka tuben

Inlägg av micke b »

M224 skrev:Vilka favoritsträckor har ni i Tuben?

Mina är:

Så hela grön söder om slussen, men absolut inte blindtarmsbanan? Vad är det för fel?! ;-)

Jag skulle säga skanstullsbron, och skärmarbrinksviadukterna(?).

Fast det finns inget som slår att stå längst fram i en redbird uptown från chambers på lexingtonexpressen. 20 gator ren glädje! Men det kan jag aldrig göra igen :cry:

/M
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mickeb skrev:

Mina är:

Så hela grön söder om slussen, men absolut inte blindtarmsbanan? Vad är det för fel?! ;-)

Jag skulle säga skanstullsbron, och skärmarbrinksviadukterna(?).

Fast det finns inget som slår att stå längst fram i en redbird uptown från chambers på lexingtonexpressen. 20 gator ren glädje! Men det kan jag aldrig göra igen :cry:

/M
Inget fel alls :)

Bara det att jag har inga minnen från T17.

T19 åker man dagligen, T18 har man åkt när man var liten mellan Farsta-Stan, mormor & morfar bor ju i Hökarängen. Jag minns när man var liten o åkte in till stan (eller till Farsta) med C2/C3 vagnar, ibland åkte man C12/C13, C14 har jag dock inga minnen av...

Annars är ju T17 mellan Gullmars-Skarpnäck en fin bit :lol:

Söderort 4 ever!

Redbirds R.I.P!
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Ingen tvekan!! Det är biten från Telefonplan till Fruängen då vi åker på gamla spårvagnsspår! :D

Kan det finnas något annat??
AGR
Kontakt:

T-banesträckor

Inlägg av AGR »

KSE skrev:Ingen tvekan!! Det är biten från Telefonplan till Fruängen då vi åker på gamla spårvagnsspår! :D

Kan det finnas något annat??

Ja givetvis de f.d spårvagnssträckorna längst linje 19. Både söder och norr ut . dvs Slussen-Stureby och Torhildsplan-Islandstorget.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D

Inlägg av »

Gamla Stan - Slussen! Helst då på TUB1 så man kan njuta av vyn över Gamla Stan, utan att störas av ett annat tåg!

Gillar även T-Centralen - Östermalmstorg. De runda tunnelrören som svänger åt alla håll samtidigt, om ni förstår hur jag menar!
Skriv svar