Att kunna vända vid fontänen är bra vid trafikstörningar och fel på banan, underhållsarbeten m.fl. andra eventuella störningar vid T-centralen, typ demonstrationer mm. men även bra för förstärkningstrafik, för när det är fullt med bussasr och spårvagnar vid T-centralen, kan folk få lov att stiga av där utanför kulturhuset. Det går i sådana lägen släppa av folk på gatan med trafikvakter som tillfälligt stoppar trafiken i rondellen, eller så kan man anlägga en perrong där enligt följande förslag:
SVAR från mig är att JA det går troligtvis göra det enligt vad jag såg idag när jag besökte området, och det är en idé som jag gillar.ADDE skrev: ↑måndag 02 februari 2026 17:43 Hmm... Den vinröda färgen är min ungefärliga spårdragning, den turkosa förslag på placering av en 30m lång plattform.
Förslaget innebär att inte enbart att man länkar samman de 2 olika sidorna av cirkulationsplatsen, utan att man också lägger till en extra spår och plattform genom att ta gångutrymmet framför Kulturhuset i anspråk.
Gör man det rätt så skulle det nog gå att klämma in en hållplats här som djurgårdslinjens enriktningsvagnar kan vända vid.
Vad tror ni? Är det genomförbart?
Se bilden som jag fotograferade idag med ett "neutralt" objektiv på min systemkamera som avbildar världen utan förvrängningar:
//Utanskor🫎