Sida 1 av 1
Batteri på smalspår?
Postat: tisdag 30 september 2025 20:28
av Odd
På
ExpoFerroviaria 2025 visas en smalspårig batteridriven motorvagn upp. Kanske något för Roslagsbanans förlängning till Rimbo, Norrtälje och kanske till och med Arlanda och Märsta i framtiden, eller vad sägs om Uppsala. Och vem vet, kanske skulle smalspåren i Småland kunna vara kandidater för framtida återupplivning?
Nå, det lär ju inte hända inom våra livstider!
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 10:03
av Sio
Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Jag skulle gissa att de administrativa kostnaderna för att köpa in och godkänna en extra fordonstyp äter upp större delen av de 50 miljonerna.
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 10:41
av Enceladus
Sio skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 10:03
Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner
på löpande band. Jämför
underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 12:26
av Odd
Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 16:16
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 10:41
Sio skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 10:03
Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner
på löpande band. Jämför
underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Jämför inte tvåpoliga kontaktledningssystem i stadsmiljö med järnvägens kontaktledningar!
Dessutom är det poänglöst att hänvisa till en artikel bakom betalvägg hos snål-DN. Och vad är det för en "statlig snabbmaskin" som avses? Alla nätreferenser pekat tillbaka till den där

-ans DN-artikeln.
Det går uppenbarligen att mekanisera detta arbete ganska mycket:
https://jarnvagar.nu/nytt-tag-satter-fundamenten/
https://www.jarnvagsnyheter.se/20250922 ... -i-danmark
Om man vill, alltså:
https://jarnvagar.nu/liten-nytta-med-tradbytestag/
Där har vi nog svaret. Det är Infranords trådbyteståg som skickas till Norge.
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 16:20
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 12:26
Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken:
http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 21:52
av Odd
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 16:20
Odd skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 12:26
Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken:
http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet

Re: Batteri på smalspår?
Postat: onsdag 01 oktober 2025 22:04
av dr Cassandra Nojdh
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet

[/quote]
Odd skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 21:52
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 16:20
Odd skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 12:26
Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken:
http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet
Jag slår sällan in några öppna dörrar. Men jag tyckte jag kunde använda habrovinkeln ovan till att upplysa lite om svensk järnvägshistoria. Den som vill kan ju titta på den här gamla filmen om ett ånglokståg som inte är ett tuff-tuff-tåg:
https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs
Men som Trafikverket säger: "1972 slutade tågen bolma. Nu är det din tur."