Batteri på smalspår?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Batteri på smalspår?
På ExpoFerroviaria 2025 visas en smalspårig batteridriven motorvagn upp. Kanske något för Roslagsbanans förlängning till Rimbo, Norrtälje och kanske till och med Arlanda och Märsta i framtiden, eller vad sägs om Uppsala. Och vem vet, kanske skulle smalspåren i Småland kunna vara kandidater för framtida återupplivning?
Nå, det lär ju inte hända inom våra livstider!
Nå, det lär ju inte hända inom våra livstider!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Batteri på smalspår?
Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Jag skulle gissa att de administrativa kostnaderna för att köpa in och godkänna en extra fordonstyp äter upp större delen av de 50 miljonerna.
Jag skulle gissa att de administrativa kostnaderna för att köpa in och godkänna en extra fordonstyp äter upp större delen av de 50 miljonerna.
Re: Batteri på smalspår?
Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner på löpande band. Jämför underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Re: Batteri på smalspår?
Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7692
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri på smalspår?
Jämför inte tvåpoliga kontaktledningssystem i stadsmiljö med järnvägens kontaktledningar!Enceladus skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 10:41Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner på löpande band. Jämför underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Dessutom är det poänglöst att hänvisa till en artikel bakom betalvägg hos snål-DN. Och vad är det för en "statlig snabbmaskin" som avses? Alla nätreferenser pekat tillbaka till den där

Det går uppenbarligen att mekanisera detta arbete ganska mycket:
https://jarnvagar.nu/nytt-tag-satter-fundamenten/
https://www.jarnvagsnyheter.se/20250922 ... -i-danmark
Om man vill, alltså: https://jarnvagar.nu/liten-nytta-med-tradbytestag/
Där har vi nog svaret. Det är Infranords trådbyteståg som skickas till Norge.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 01 oktober 2025 20:46, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7692
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri på smalspår?
Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri på smalspår?
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internetdr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 16:20Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7692
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri på smalspår?
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet 
[/quote]
Men som Trafikverket säger: "1972 slutade tågen bolma. Nu är det din tur."

[/quote]
Jag slår sällan in några öppna dörrar. Men jag tyckte jag kunde använda habrovinkeln ovan till att upplysa lite om svensk järnvägshistoria. Den som vill kan ju titta på den här gamla filmen om ett ånglokståg som inte är ett tuff-tuff-tåg: https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAsOdd skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 21:52Det där med ironi är lurigt, särskilt på internetdr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 01 oktober 2025 16:20Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok![]()
Men som Trafikverket säger: "1972 slutade tågen bolma. Nu är det din tur."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".