Batteri på smalspår?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6924
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Batteri på smalspår?

Inlägg av Odd »

ExpoFerroviaria 2025 visas en smalspårig batteridriven motorvagn upp. Kanske något för Roslagsbanans förlängning till Rimbo, Norrtälje och kanske till och med Arlanda och Märsta i framtiden, eller vad sägs om Uppsala. Och vem vet, kanske skulle smalspåren i Småland kunna vara kandidater för framtida återupplivning?

Nå, det lär ju inte hända inom våra livstider!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 592
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av Sio »

Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?

Jag skulle gissa att de administrativa kostnaderna för att köpa in och godkänna en extra fordonstyp äter upp större delen av de 50 miljonerna.
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev: onsdag 01 oktober 2025 10:03 Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner på löpande band. Jämför underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6924
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av Odd »

Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7692
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 01 oktober 2025 10:41
Sio skrev: onsdag 01 oktober 2025 10:03 Varför då? För att slippa bygga 12 km kontaktledning? Det spar man säkert 50 miljoner på. Hur många batterifordon behövs det? Kanske 10 ink reserver? Vad blir merkostnaden för det. Vad kostar en extra fordonstyp?
Vad kostar underhållet av kontaktledningen? Det kan inte vara så billigt - annars hade trådbussnät inte lagts ner på löpande band. Jämför underhållsskulden:
DN skrev:En DN-granskning förra året visade att det med nuvarande metoder tar 350 år att laga alla uttjänta kontaktledningar och stolpar. Järnvägens underhållsskuld är uppe i 79 miljarder kronor och fortsätter att växa.
Jämför inte tvåpoliga kontaktledningssystem i stadsmiljö med järnvägens kontaktledningar!

Dessutom är det poänglöst att hänvisa till en artikel bakom betalvägg hos snål-DN. Och vad är det för en "statlig snabbmaskin" som avses? Alla nätreferenser pekat tillbaka till den där :evil: -ans DN-artikeln.

Det går uppenbarligen att mekanisera detta arbete ganska mycket:
https://jarnvagar.nu/nytt-tag-satter-fundamenten/
https://www.jarnvagsnyheter.se/20250922 ... -i-danmark

Om man vill, alltså: https://jarnvagar.nu/liten-nytta-med-tradbytestag/
Där har vi nog svaret. Det är Infranords trådbyteståg som skickas till Norge.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 01 oktober 2025 20:46, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7692
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: onsdag 01 oktober 2025 12:26 Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6924
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 oktober 2025 16:20
Odd skrev: onsdag 01 oktober 2025 12:26 Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7692
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri på smalspår?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet :-D
[/quote]
Odd skrev: onsdag 01 oktober 2025 21:52
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 01 oktober 2025 16:20
Odd skrev: onsdag 01 oktober 2025 12:26 Det var väl tur att utvecklingen av lok inte upphörde efter att koleldade ånglok var fulländade. Utvecklingen med kontaktledning och diesel fasade snart ut ångloken, fast det egentligen inte behövdes.
Fulländade, ja. Som turbinloken: http://www.stalklubben.org/foswiki/bin/ ... /TurbinLok
Det där med ironi är lurigt, särskilt på internet :-D
Jag slår sällan in några öppna dörrar. Men jag tyckte jag kunde använda habrovinkeln ovan till att upplysa lite om svensk järnvägshistoria. Den som vill kan ju titta på den här gamla filmen om ett ånglokståg som inte är ett tuff-tuff-tåg: https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs

Men som Trafikverket säger: "1972 slutade tågen bolma. Nu är det din tur."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar