Regionens vision: Då kan du ta pendeltåget från Stockholm till Katrineholm
SVT Nyheter skrev:Närmast i tid finns att pendeltågslinjen mellan Stockholm och Gnesta förlängs till Katrineholm. Den förändringen skulle kunna ske runt år 2035.
[...]
Förutsatt att befolkningen i regionen växer så kan det, enligt rapporten, runt år 2050 bli aktuellt med lokaltåg från Katrineholm till Södertälje med stopp på mindre orter som Valla, Sköldinge, Sparreholm, Stjärnhov och Björnlunda.
[...]
Visionen rymmer också tågtrafik på TGOJ-banan och en ny station i Eskilstuna med stopp nära Mälarsjukhuset.
Enligt den storslagna visionen i rapporten "Strategi för storregional kollektivtrafik" ska Sörmland få fem pendeltågslinjer till 2070:
- Södertälje C/H/Syd–Järna–Mölnbo–Gnesta–Björnlunda–Stjärnhov–Sparreholm–Flen–Sköldinge–Valla–Katrineholm
- Södertälje C/H/Syd–Järna–Hölö–Vagnhärad–Västerljung–Tystberga–Sjösa–Nyköping C–Enstaberga–Jönåker–Kolmården–Åby–Norrköping C
- Södertälje C/H/Syd–Almnäs–Nykvarn–Läggesta–Strängnäs
- Oxelösund C/Norra–Arnö–Nyköping Södra/C–Skavsta–Stigtomta–Vrena–Bettna–Flen–Mellösa–Hälleforsnäs–Hållsta–Eskilstuna Ö/C
- Oxelösund C/Norra–Arnö–Nyköping Södra/C–Skavsta–Stigtomta–Vrena–Bettna–Sköldinge–Valla–Katrineholm–Vingåker
De tre linjerna från Södertälje C föreslås få 30-minuterstrafik i rusningen. I övrigt blir det timmestrafik, inklusive de två linjerna från Oxelösund C. Dessa linjer möjliggörs av att fjärrtågstrafiken flyttar till Ostlänken. Vidare föreslås Trosabussen
ryka redan 2035:
Region Sörmland skrev:Ostlänkens färdigställande innebär att restiderna med tåg har minskat och antalet avgångar ökat. Samtidigt förstärks anslutningstrafiken mellan Trosa och Vagnhärad liksom mellan Södertälje Syd och Södertälje centrum. Behovet av regional busstrafik mellan Trosa och Nyköping respektive Södertälje centrum via Vagnhärad kommer därför sannolikt att minska. Även behovet av busstrafik mellan Trosa och Liljeholmen bedöms ha minskat till följd av att tågets konkurrenskraft har förstärkts.
[...]
Stråket betjänas i dagsläget av ett flertal busslinjer, såväl regionala som lokala. Stråket har ett högt resande och är en viktig koppling mellan kommunhuvudorten Trosa och Vagnhärad där den regionala tågstationen finns. I samband med att Ostlänken färdigställs kommer Vagnhärad att betjänas av fler och snabbare tågförbindelser mot såväl Nyköping som Stockholm. Behovet av busstrafik kommer att öka och på sikt skulle möjligen ett Bus Rapid Transit-koncept (BRT) kunna vara ändamålsenligt. Ett väl utbyggt stråk med högt resandeunderlag och många avgångar minskar även risken för en missad anslutning vid tågförseningar.
Faktum är att nästan all regional busstrafik försvinner. Endast de tre linjerna Strängnäs–Enköping, Trosa–Vagnhärad och Gnesta–Nyköping behålls, där den andra kan bli en BRT-linje. Slutligen föreslås en gemensam taxa, vilket skulle behöva samordnas med Region Stockholm:
Region Sörmland skrev:Vid en utbyggd tågtrafik kan denna struktur behöva omvärderas. I synnerhet gäller det för det fall ett lokaltågssystem byggs ut samt att resor i större utsträckning förväntas ske genom anslutande busstrafik och sedan vidare med tåg för att därefter eventuellt ytterligare anslutning med buss. För detta ändamål kommer dagens struktur där resenären kan behöva köpa flera biljetter inte längre vara lämplig utan en struktur behöver då möjliggöras där Sörmlandstaxan enkelbiljetter gäller även för vidare resa med tåg eller omvänt att Mälardalstaxans enkelbiljetter gäller för övergång till buss- och lokaltåg. Ett sammanhållet och sömlöst taxesystem som inte påverkas av länsgränser eller trafikslag ska vara utgångspunkten.