Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11608
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Enceladus »

Regionens vision: Då kan du ta pendeltåget från Stockholm till Katrineholm
SVT Nyheter skrev:Närmast i tid finns att pendeltågslinjen mellan Stockholm och Gnesta förlängs till Katrineholm. Den förändringen skulle kunna ske runt år 2035.

[...]

Förutsatt att befolkningen i regionen växer så kan det, enligt rapporten, runt år 2050 bli aktuellt med lokaltåg från Katrineholm till Södertälje med stopp på mindre orter som Valla, Sköldinge, Sparreholm, Stjärnhov och Björnlunda.

[...]

Visionen rymmer också tågtrafik på TGOJ-banan och en ny station i Eskilstuna med stopp nära Mälarsjukhuset.
Enligt den storslagna visionen i rapporten "Strategi för storregional kollektivtrafik" ska Sörmland få fem pendeltågslinjer till 2070:
  • Södertälje C/H/Syd–Järna–Mölnbo–Gnesta–Björnlunda–Stjärnhov–Sparreholm–Flen–Sköldinge–Valla–Katrineholm
  • Södertälje C/H/Syd–Järna–Hölö–Vagnhärad–Västerljung–Tystberga–Sjösa–Nyköping C–Enstaberga–Jönåker–Kolmården–Åby–Norrköping C
  • Södertälje C/H/Syd–Almnäs–Nykvarn–Läggesta–Strängnäs
  • Oxelösund C/Norra–Arnö–Nyköping Södra/C–Skavsta–Stigtomta–Vrena–Bettna–Flen–Mellösa–Hälleforsnäs–Hållsta–Eskilstuna Ö/C
  • Oxelösund C/Norra–Arnö–Nyköping Södra/C–Skavsta–Stigtomta–Vrena–Bettna–Sköldinge–Valla–Katrineholm–Vingåker
De tre linjerna från Södertälje C föreslås få 30-minuterstrafik i rusningen. I övrigt blir det timmestrafik, inklusive de två linjerna från Oxelösund C. Dessa linjer möjliggörs av att fjärrtågstrafiken flyttar till Ostlänken. Vidare föreslås Trosabussen ryka redan 2035:
Region Sörmland skrev:Ostlänkens färdigställande innebär att restiderna med tåg har minskat och antalet avgångar ökat. Samtidigt förstärks anslutningstrafiken mellan Trosa och Vagnhärad liksom mellan Södertälje Syd och Södertälje centrum. Behovet av regional busstrafik mellan Trosa och Nyköping respektive Södertälje centrum via Vagnhärad kommer därför sannolikt att minska. Även behovet av busstrafik mellan Trosa och Liljeholmen bedöms ha minskat till följd av att tågets konkurrenskraft har förstärkts.

[...]

Stråket betjänas i dagsläget av ett flertal busslinjer, såväl regionala som lokala. Stråket har ett högt resande och är en viktig koppling mellan kommunhuvudorten Trosa och Vagnhärad där den regionala tågstationen finns. I samband med att Ostlänken färdigställs kommer Vagnhärad att betjänas av fler och snabbare tågförbindelser mot såväl Nyköping som Stockholm. Behovet av busstrafik kommer att öka och på sikt skulle möjligen ett Bus Rapid Transit-koncept (BRT) kunna vara ändamålsenligt. Ett väl utbyggt stråk med högt resandeunderlag och många avgångar minskar även risken för en missad anslutning vid tågförseningar.
Faktum är att nästan all regional busstrafik försvinner. Endast de tre linjerna Strängnäs–Enköping, Trosa–Vagnhärad och Gnesta–Nyköping behålls, där den andra kan bli en BRT-linje. Slutligen föreslås en gemensam taxa, vilket skulle behöva samordnas med Region Stockholm:
Region Sörmland skrev:Vid en utbyggd tågtrafik kan denna struktur behöva omvärderas. I synnerhet gäller det för det fall ett lokaltågssystem byggs ut samt att resor i större utsträckning förväntas ske genom anslutande busstrafik och sedan vidare med tåg för att därefter eventuellt ytterligare anslutning med buss. För detta ändamål kommer dagens struktur där resenären kan behöva köpa flera biljetter inte längre vara lämplig utan en struktur behöver då möjliggöras där Sörmlandstaxan enkelbiljetter gäller även för vidare resa med tåg eller omvänt att Mälardalstaxans enkelbiljetter gäller för övergång till buss- och lokaltåg. Ett sammanhållet och sömlöst taxesystem som inte påverkas av länsgränser eller trafikslag ska vara utgångspunkten.
Breitspurbahn
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Breitspurbahn »

Haha, andra länder vill ha maglevtåg till 2070, Sörmland vill ha pendeltåg till Södertälje. :D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6913
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Odd »

Det kanske är dags att skissa på ett Mälardalen S-tågsystem, som sträcker sig från Gävle och Avesta i norr, Kristinehamn och Skövde i väster och Motala/Mjölby i söder, med gemensam taxa och där nuvarande pendeltågssystem i Östergötland och Stockholm, samt Mälartågen, ingår.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11608
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 22 september 2025 14:05 Det kanske är dags att skissa på ett Mälardalen S-tågsystem, som sträcker sig från Gävle och Avesta i norr, Kristinehamn och Skövde i väster och Motala/Mjölby i söder, med gemensam taxa och där nuvarande pendeltågssystem i Östergötland och Stockholm, samt Mälartågen, ingår.
Region Sörmland - med säte i Nyköping - vill förlänga Nyköpningslinjen till Uppsala senast 2035. Huddinge- och Södertäljebor har kämpat för detta i många år. Trots ett starkt stöd söder om Slussen har politikerna i Region Stockholm ständigt motsatt sig satsningar på regionaltågen. Behöver Mälardalen nya regioner?

Dessutom finns det önskemål om att inkludera Värmland i Mälartågssystemet (se sidan 29):
Region Sörmland skrev:Om Nobelbanan byggs kan linjen eventuellt förlängas från Örebro via Karlskoga och Kristinehamn till Karlstad.
På sidan 35 i det länkade dokumentet finns en ny bana från Södertälje C till Grödingebanan via Östertälje. Det skulle också skapa nya möjligheter...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Hechtwagen »

Vem ska betala detta?
"Södermanland" själva eller staten?
Enceladus
Inlägg: 11608
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 24 september 2025 11:49 Vem ska betala detta?
"Södermanland" själva eller staten?
Betala för vad? Själva tågtrafiken är samhällsekonomiskt lönsam - dessutom ersätter den befintlig busstrafik (se sidan 15):
Region Sörmland skrev:Baseras på grundscenariot med tillägg av ny lokaltågstrafik till centrala Södertälje från Strängnäs, Katrineholm (förlängning av Gnestapendeln) och Nyköping. Alternativet innebär högst resandeökning av de tre utredningsalternativen men även högst trafikeringskostnader jämte UA2. Samhällsnyttan för alternativet är positiv under förutsättning att kostnaderna för infrastrukturåtgärder inte överskrider nyttovärdet.
Staten får förstås bekosta infrastrukturåtgärderna. Genomgående trafikering till Uppsala sparar pengar. Det är bara att köra.
Joakim W
Inlägg: 548
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: onsdag 24 september 2025 12:39
Hechtwagen skrev: onsdag 24 september 2025 11:49 Vem ska betala detta?
"Södermanland" själva eller staten?
Betala för vad? Själva tågtrafiken är samhällsekonomiskt lönsam - dessutom ersätter den befintlig busstrafik (se sidan 15):
Region Sörmland skrev:Baseras på grundscenariot med tillägg av ny lokaltågstrafik till centrala Södertälje från Strängnäs, Katrineholm (förlängning av Gnestapendeln) och Nyköping. Alternativet innebär högst resandeökning av de tre utredningsalternativen men även högst trafikeringskostnader jämte UA2. Samhällsnyttan för alternativet är positiv under förutsättning att kostnaderna för infrastrukturåtgärder inte överskrider nyttovärdet.
Staten får förstås bekosta infrastrukturåtgärderna. Genomgående trafikering till Uppsala sparar pengar. Det är bara att köra.
Går busslinjerna att ersätta rakt av med tåg? Eller kommer busstrafiken fortfarande behövas för mellanmarknaderna?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 24 september 2025 12:39
Hechtwagen skrev: onsdag 24 september 2025 11:49 Vem ska betala detta?
"Södermanland" själva eller staten?
Betala för vad? Själva tågtrafiken är samhällsekonomiskt lönsam - dessutom ersätter den befintlig busstrafik (se sidan 15):
Region Sörmland skrev:Baseras på grundscenariot med tillägg av ny lokaltågstrafik till centrala Södertälje från Strängnäs, Katrineholm (förlängning av Gnestapendeln) och Nyköping. Alternativet innebär högst resandeökning av de tre utredningsalternativen men även högst trafikeringskostnader jämte UA2. Samhällsnyttan för alternativet är positiv under förutsättning att kostnaderna för infrastrukturåtgärder inte överskrider nyttovärdet.
Staten får förstås bekosta infrastrukturåtgärderna. Genomgående trafikering till Uppsala sparar pengar. Det är bara att köra.
Fast detdär med saker som är samhällsekonomiskt lönsamma betyder ju sällan att den som ska betala kalaset går plus på det. Annars hade ju "SL" badat i pengar och byggt väsentligt fler nya tunbelbanor.
Enceladus
Inlägg: 11608
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: onsdag 24 september 2025 14:18 Går busslinjerna att ersätta rakt av med tåg? Eller kommer busstrafiken fortfarande behövas för mellanmarknaderna?
Inriktningen är att ersätta "det mesta av den regionala busstrafiken" med "fullt utvecklad tågtrafik" (se sidan 30):
Region Sörmland skrev:Den generella inriktningen är att utökad tågtrafik innebär minskat behov och reducerat utbud av regional busstrafik. Förbättringar av den regionala busstrafiken kan vara ett steg mot införande av ny eller utökad tågtrafik men busstrafik och tågtrafik är inte likvärdiga och har därför inte samma efterfrågan. Vid fullt utvecklad tågtrafik ersätts det mesta av den regionala busstrafiken. Det kan dock finnas ett fortsatt behov av busstrafik i de regionala stråken baserat på lokala behov. Detta bedöms relativt kortsiktigt och definieras därför inte i detalj i denna strategi.
På sidan 35 visas infrastrukturbehov för att nå strategins målbilder. Väldigt många nya stationer planeras. Mellan Gnesta och Katrineholm blir det 5 mjölkpallar.
Hechtwagen skrev: onsdag 24 september 2025 14:45 Fast detdär med saker som är samhällsekonomiskt lönsamma betyder ju sällan att den som ska betala kalaset går plus på det. Annars hade ju "SL" badat i pengar och byggt väsentligt fler nya tunbelbanor.
Intäkterna väntas öka tack vare ett ökat resande och dyrare resor (Sörmland har zoner). Dessutom sparas pengar på genomgående trafikering till Uppsala. :wink:
duga
Inlägg: 448
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av duga »

Enceladus skrev: onsdag 24 september 2025 12:39
Hechtwagen skrev: onsdag 24 september 2025 11:49 Vem ska betala detta?
"Södermanland" själva eller staten?
Betala för vad? Själva tågtrafiken är samhällsekonomiskt lönsam - dessutom ersätter den befintlig busstrafik (se sidan 15):
Region Sörmland skrev:Baseras på grundscenariot med tillägg av ny lokaltågstrafik till centrala Södertälje från Strängnäs, Katrineholm (förlängning av Gnestapendeln) och Nyköping. Alternativet innebär högst resandeökning av de tre utredningsalternativen men även högst trafikeringskostnader jämte UA2. Samhällsnyttan för alternativet är positiv under förutsättning att kostnaderna för infrastrukturåtgärder inte överskrider nyttovärdet.
Staten får förstås bekosta infrastrukturåtgärderna. Genomgående trafikering till Uppsala sparar pengar. Det är bara att köra.
Billigt är inte nödvändigtvis bra alla gånger. Genomgående trafikering är inte efterfrågat av resenärerna eftersom Stockholm C och City är målet.
Enceladus
Inlägg: 11608
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Enceladus »

duga skrev: torsdag 25 september 2025 18:21 Billigt är inte nödvändigtvis bra alla gånger. Genomgående trafikering är inte efterfrågat av resenärerna eftersom Stockholm C och City är målet.
Jag vet inte vem skribenten talar för, men Region Uppsala vill också ha direkta förbindelser med sörmländska städer:
Region Uppsala skrev:Region Uppsala ser ett starkt värde i att verka för Arosbanan som innebär ny järnväg mellan Uppsala och Enköping om cirka 4 mil. Arosbanan kommer bland annat binda samman Mälardalens arbetsmarknader, koppla ihop Arlanda med västra Mälardalen samt skapa redundans i det storregionala järnvägssystemet. Med Arosbanan finns även potential att stärka stråket mellan Uppsala län och Sörmlands län, där särskilt sammankopplingen mellan Uppsala–Enköping–Västerås–Eskilstuna innebär förkortade restider än idag. Detta skulle även medföra en förkortad restid mellan Strängnäs och Uppsala. Arosbanan utgör en framtida viktig länk för att knyta samman arbetsmarknaderna i Uppsala- och Sörmlands län. I Systemanalys 2024 (EBS) nämns objektet som behov efter 2045 och i Region Uppsalas Persontågsstrategin för Uppsala län pekas Arosbanan ut i ett 2045-perspektiv. Region Uppsala anser därför att det vore passande att Region Sörmland hade samma tidsperspektiv och inte 2070 som står i remissversionen.
Faktum är att Region Uppsala inte nöjer sig med Sörmland, utan vill ha tåglinjer från Uppsala till hela Mälardalen:
Region Uppsala skrev:Under rubrik ”Utvecklingsscenarier tågtrafik år 2070”, för punkten om UVEN (regionaltågslinjen Uppsala – Sala – Västerås – Eskilstuna – Flen – Katrineholm – Norrköping – Linköping.), vill Region Uppsala understryka att Region Uppsalas persontågsstrategi ser den framtida Arosbanan som en länk i stråket Uppsala – Enköping – Västerås – Eskilstuna – Örebro. Region Uppsala ser således inte att UVEN ska få en förgrening utan menar att UVEN kvarstår i samma sträckning som idag.
Slutligen diskuteras behovet av att se över fördelningsmodellen i Mälardalstrafik - det är bara att kopiera Sydtaxan:
Region Uppsala skrev:Region Uppsala välkomnar Region Sörmlands analys om taxor. Om införande av full Sörmlandstaxa ska genomföras behöver ägarlänen genomföra en fördjupad studie av fördelningsmodellen i Mälardalstrafik för att tydliggöra effekter och risker kopplat till detta. Synergieffekter kan finnas och Region Uppsala delar gärna med sig av erfarenheter av att tillåta det fulla taxeutbudet på Mälartåg.
Förhoppningsvis kommer inte Region Stockholm att sätta käppar i hjulet...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7522
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer till 2070, varav tre till Södertälje C

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: fredag 26 september 2025 5:40
duga skrev: torsdag 25 september 2025 18:21 Billigt är inte nödvändigtvis bra alla gånger. Genomgående trafikering är inte efterfrågat av resenärerna eftersom Stockholm C och City är målet.
Jag vet inte vem skribenten talar för...
Eftersom rubriken säger "Sörmland vill ha fem pendeltågslinjer" får man nog anta att "skribenten" menar Sörmland - de boende eller beslutande därstädes.
Professionell tyckare
Skriv svar