Enceladus skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 14:18
twr skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 13:42
* Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
Varför just linje 28? Enligt den länkade tunnelbanekartan är linjenumren 12, 15 och 16 lediga för tunnelbanan. Arenastaden kan till och med få två linjenummer om det blir saxad trafik till Farsta strand och Skarpnäck. Gula linjen kan ta över linje 12. Det är inte säkert att gula linjen får grenar, och i så fall dröjer det länge.
Det ska inte behövas en historielektion för att begripa en stads linjenumrering. Här har Stockholm mycket att göra, speciellt om Lidingöbanan förlängs till City.
Tillägg: Jag kom precis på att linje 19 också frigörs. I så fall gör det inget om gula linjen förlängs till
både Bromma parkstad och Frihamnen...
Enceladus skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 15:39
Kristofer skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 15:30
Vare sig linjenummer 12 eller 28 är ledigt. Vill man ha ett nummer i 10-serien får man välja 15, 16 eller 19.
Jag har svårt att tro att Nockebybanan och Lidingöbanan får behålla sina nuvarande linjenummer om planerna för Spårväg City förverkligas. Det blir för mycket. Högertrafikomläggningen skedde för
58 år sedan, och det nu planerade spårvägsnätet har inte mycket att göra med det gamla. Samma sak med tunnelbanan...
De fyra tänkta spårvägslinjerna från T-Centralen (7, 8, 9, 21) illustrerar absurditeten. Linje 9 är en kortvariant av linje 21, men ändå är det helt olika nummer.
Jag insåg inte att linjenummerplanen kanske inte har offentliggjorts ännu. Det finns en tanke om hur linjenumren ska se ut i framtiden, där omnumreringen av Tvärbanan och pendeltågen redan är ett steg på vägen.
Principen är såhär:
* Ensiffriga nummer: Spårväg och buss i innerstaden.
- 1 till 6 är stombussar
- 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället
* Tvåsiffriga nummer: Spårtrafik, innerstadsbussar och sjötrafik, närmare bestämt:
* 1x- och 2x-serien: Tunnelbana och radiella spårvägar (linje 12 och 21 som behåller sina historiska nummer)
* 3x-serien: Tvärgående spårvägar
* 4x-serien: Pendeltåg
* 5x-serien: Roslagsbanan och Saltsjöbanan (inte omnumrerade ännu, men behövs när fler tunnelbanelinjer tillkommer, vilket kräver omnumrering av några busslinjer)
* 6x-serien och 7x-serien: Innerstadsbussar, där 7x står för förstärkningsbussar
* 8x-serien: Båttrafik som inte är Waxholmsbolaget
* 9x-serien: Nattbussar i innerstaden
* Tresiffriga nummer: Busslinjer i ytterstaden och regionen:
* 1xx-serien: Söderort och Västerort
* 2x-serien: Lidingö
* 3x-serien: Mälaröarna
* 4x-serien: Nacka och Värmdö
* 5x-serien: Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Upplands-Väsby, Sigtuna, Järfälla, Upplands-Bro
* 6x-serien: Nordostkommunerna
* 7x-serien: Västra Södertörn, Södertälje, Nykvarn
* 8x-serien: Östra Södertörn
* x7x är stombussar och x9x är nattbussar
Vad gäller tunnelbanorna är mönstret följande:
* Tiotalssiffran står för destination i norra änden.
- 1x står för den äldre ändstationen (Hässelby strand, Ropsten, Hjulsta, Fridhemsplan)
- 2x står för den nyare (Arenastaden, Mörby centrum, Barkarby)
* Entalssiffran står för destination i södra änden, som till viss del går i geografisk ordning.
- x0 är Nacka
- x3 är Norsborg
- x4 är Fruängen
- x6 är Älvsjö
- x7 är Skarpnäck
- x8 är Farsta strand
- x9 är Hagsätra
Gula linjen blir alltså linje 16.
Vad gäller Arenastaden planeras linje 28 som i låg- och mellantrafik går Farsta strand - Arenastaden men i högtrafik utgår från Gullmarsplan eller i framtiden Skärmarbrink. Linje 27 betecknar en hypotetisk linje Skarpnäck - Arenastaden som inte planeras att köras.
Ett specialfall är tiden 2028 - 2030 då det sannolikt blir tre linjer i 30 minuters trafik: 27 från Skarpnäck, 28 från Farsta strand och 29 från Hagsätra.