Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hans W
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Hans W »

Råkade hitta att Gleisplanweb har lagt ut en spårplan för tunnelbanan den 27 mars. Klart intressant, någon lokal förmåga här har väl stöttat med fakta.
https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Ma ... 0Stockholm
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Hechtwagen »

Tack!
Fin och informativ karta.
dastrike
Inlägg: 77
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 15:01
Ort: Hammarbyhöjden, Stockholm

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av dastrike »

Riktigt fin karta! Har väntat på den där sedan jag såg deras tvärbane/förortsbanskarta eller vad det var ett antal år sedan! Riktigt fint att se tunnelbanekartan därifrån nu också!
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Wikipedia har en linjekarta som inte helt stämmer överens med denna avseende avstånd. Notera att kartan har T-Centralen som nollpunkt istället för Slussen. Fridhemsplan avviker med 0,2 km och Hötorget med hela 0,5 km. Om Wikipedia har rätt så borde det vara 2,0 km för Hötorget och 5,1 km för Fridhemsplan.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Per Lind »

Tack för en fin karta.
Vet någon hur man tänkt sig med den gamla sträckningen Globen-Enskede Gård?
Nedlagd,
Nedlagd uppriven,
Bibehållen,
Bibehållen men i träda?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av twr »

Per Lind skrev: tisdag 06 maj 2025 10:07 Tack för en fin karta.
Vet någon hur man tänkt sig med den gamla sträckningen Globen-Enskede Gård?
Nedlagd,
Nedlagd uppriven,
Bibehållen,
Bibehållen men i träda?
-Per
* Det finns ingen tanke att behålla sträckan som helhet och därmed ha en spårförbindelse mellan Gröna och Blå, eller ha passagerartrafik på sträckan. Stationerna Globen och Enskede gård läggs ned. Spåren rivs och det byggs bostäder på banvallen. Utan denna förutsättning hade Stockholms stad knappast gått med på avtalet 2014.
* Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
* Delar av banvallen mellan Globen och Bägerstavägen kan behållas för att bygga spårväg, som följer Bägerstavägen i riktning mot Älvsjö. På så sätt kan Tvärbanan bindas samman med Spårväg syd. Exakt utformning av detta kan finnas i flera varianter. Lämpligen blir spårvägshållplatsen Globen en trespårsstation för att möjliggöra invävning av de båda linjerna på varsitt spår. Den nya anläggningen blir ändå mindre ytkrävande än tunnelbanestationen och det kan byggas bostäder mot Palmfeltsvägen. En möjlighet är att överdäcka hela spårvägshållplatsen och bygga bostäder ovanpå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Per Lind »

Tack för intressant info.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 06 maj 2025 13:42 * Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
Varför just linje 28? Enligt den länkade tunnelbanekartan är linjenumren 12, 15 och 16 lediga för tunnelbanan. Arenastaden kan till och med få två linjenummer om det blir saxad trafik till Farsta strand och Skarpnäck. Gula linjen kan ta över linje 12. Det är inte säkert att gula linjen får grenar, och i så fall dröjer det länge.

Det ska inte behövas en historielektion för att begripa en stads linjenumrering. Här har Stockholm mycket att göra, speciellt om Lidingöbanan förlängs till City.

Tillägg: Jag kom precis på att linje 19 också frigörs. I så fall gör det inget om gula linjen förlängs till både Bromma parkstad och Frihamnen...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Kristofer »

Vare sig linjenummer 12 eller 28 är ledigt. Vill man ha ett nummer i 10-serien får man välja 15, 16 eller 19.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: tisdag 06 maj 2025 15:30 Vare sig linjenummer 12 eller 28 är ledigt. Vill man ha ett nummer i 10-serien får man välja 15, 16 eller 19.
Jag har svårt att tro att Nockebybanan och Lidingöbanan får behålla sina nuvarande linjenummer om planerna för Spårväg City förverkligas. Det blir för mycket. Högertrafikomläggningen skedde för 58 år sedan, och det nu planerade spårvägsnätet har inte mycket att göra med det gamla. Samma sak med tunnelbanan...

De fyra tänkta spårvägslinjerna från T-Centralen (7, 8, 9, 21) illustrerar absurditeten. Linje 9 är en kortvariant av linje 21, men ändå är det helt olika nummer.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 14:18
twr skrev: tisdag 06 maj 2025 13:42 * Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
Varför just linje 28? Enligt den länkade tunnelbanekartan är linjenumren 12, 15 och 16 lediga för tunnelbanan. Arenastaden kan till och med få två linjenummer om det blir saxad trafik till Farsta strand och Skarpnäck. Gula linjen kan ta över linje 12. Det är inte säkert att gula linjen får grenar, och i så fall dröjer det länge.

Det ska inte behövas en historielektion för att begripa en stads linjenumrering. Här har Stockholm mycket att göra, speciellt om Lidingöbanan förlängs till City.

Tillägg: Jag kom precis på att linje 19 också frigörs. I så fall gör det inget om gula linjen förlängs till både Bromma parkstad och Frihamnen...
Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 15:39
Kristofer skrev: tisdag 06 maj 2025 15:30 Vare sig linjenummer 12 eller 28 är ledigt. Vill man ha ett nummer i 10-serien får man välja 15, 16 eller 19.
Jag har svårt att tro att Nockebybanan och Lidingöbanan får behålla sina nuvarande linjenummer om planerna för Spårväg City förverkligas. Det blir för mycket. Högertrafikomläggningen skedde för 58 år sedan, och det nu planerade spårvägsnätet har inte mycket att göra med det gamla. Samma sak med tunnelbanan...

De fyra tänkta spårvägslinjerna från T-Centralen (7, 8, 9, 21) illustrerar absurditeten. Linje 9 är en kortvariant av linje 21, men ändå är det helt olika nummer.
Jag insåg inte att linjenummerplanen kanske inte har offentliggjorts ännu. Det finns en tanke om hur linjenumren ska se ut i framtiden, där omnumreringen av Tvärbanan och pendeltågen redan är ett steg på vägen.

Principen är såhär:

* Ensiffriga nummer: Spårväg och buss i innerstaden.
- 1 till 6 är stombussar
- 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället

* Tvåsiffriga nummer: Spårtrafik, innerstadsbussar och sjötrafik, närmare bestämt:
* 1x- och 2x-serien: Tunnelbana och radiella spårvägar (linje 12 och 21 som behåller sina historiska nummer)
* 3x-serien: Tvärgående spårvägar
* 4x-serien: Pendeltåg
* 5x-serien: Roslagsbanan och Saltsjöbanan (inte omnumrerade ännu, men behövs när fler tunnelbanelinjer tillkommer, vilket kräver omnumrering av några busslinjer)
* 6x-serien och 7x-serien: Innerstadsbussar, där 7x står för förstärkningsbussar
* 8x-serien: Båttrafik som inte är Waxholmsbolaget
* 9x-serien: Nattbussar i innerstaden

* Tresiffriga nummer: Busslinjer i ytterstaden och regionen:
* 1xx-serien: Söderort och Västerort
* 2x-serien: Lidingö
* 3x-serien: Mälaröarna
* 4x-serien: Nacka och Värmdö
* 5x-serien: Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Upplands-Väsby, Sigtuna, Järfälla, Upplands-Bro
* 6x-serien: Nordostkommunerna
* 7x-serien: Västra Södertörn, Södertälje, Nykvarn
* 8x-serien: Östra Södertörn
* x7x är stombussar och x9x är nattbussar

Vad gäller tunnelbanorna är mönstret följande:
* Tiotalssiffran står för destination i norra änden.
- 1x står för den äldre ändstationen (Hässelby strand, Ropsten, Hjulsta, Fridhemsplan)
- 2x står för den nyare (Arenastaden, Mörby centrum, Barkarby)

* Entalssiffran står för destination i södra änden, som till viss del går i geografisk ordning.
- x0 är Nacka

- x3 är Norsborg
- x4 är Fruängen

- x6 är Älvsjö

- x7 är Skarpnäck
- x8 är Farsta strand
- x9 är Hagsätra


Gula linjen blir alltså linje 16.

Vad gäller Arenastaden planeras linje 28 som i låg- och mellantrafik går Farsta strand - Arenastaden men i högtrafik utgår från Gullmarsplan eller i framtiden Skärmarbrink. Linje 27 betecknar en hypotetisk linje Skarpnäck - Arenastaden som inte planeras att köras.

Ett specialfall är tiden 2028 - 2030 då det sannolikt blir tre linjer i 30 minuters trafik: 27 från Skarpnäck, 28 från Farsta strand och 29 från Hagsätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 06 maj 2025 18:41 - 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället
Enligt förslaget går linje 9 till Aga och linje 21 till Gåshaga brygga, vilket naturligtvis är helt absurt. Förr eller senare måste SL anpassa sig till omläggningen...
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 21:01
twr skrev: tisdag 06 maj 2025 18:41 - 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället
Enligt förslaget går linje 9 till Aga och linje 21 till Gåshaga brygga, vilket naturligtvis är helt absurt. Förr eller senare måste SL anpassa sig till omläggningen...
Vilket förslag syftar du på då? Om det blir genomgående trafik så blir det nummer 21 ända från T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 06 maj 2025 21:13
Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 21:01
twr skrev: tisdag 06 maj 2025 18:41 - 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället
Enligt förslaget går linje 9 till Aga och linje 21 till Gåshaga brygga, vilket naturligtvis är helt absurt. Förr eller senare måste SL anpassa sig till omläggningen...
Vilket förslag syftar du på då? Om det blir genomgående trafik så blir det nummer 21 ända från T-Centralen.
Jag syftar på de tidigare utredningarna om kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden, vilket skribenten själv också har kommenterat:
twr skrev: torsdag 22 augusti 2019 8:45 De senaste utredringarna har i tur och ordning linje 7 till Djurgården, linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 21:23
twr skrev: tisdag 06 maj 2025 21:13
Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 21:01

Enligt förslaget går linje 9 till Aga och linje 21 till Gåshaga brygga, vilket naturligtvis är helt absurt. Förr eller senare måste SL anpassa sig till omläggningen...
Vilket förslag syftar du på då? Om det blir genomgående trafik så blir det nummer 21 ända från T-Centralen.
Jag syftar på de tidigare utredningarna om kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden, vilket skribenten själv också har kommenterat:
twr skrev: torsdag 22 augusti 2019 8:45 De senaste utredringarna har i tur och ordning linje 7 till Djurgården, linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga.
Okej, men då tror jag att man har tänkt om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Kristofer »

TUB 3 skulle alltså trafikeras av antingen linje 10 och 29, eller 19 och 20, eller alla fyra om man så vill. 10 och 29 känns lite splittrat...

TUB 2 återgår alltså till 80-talets 13, 14, 23 och 24 (även om man på den tiden gav Sätra nummer 5, så på den tiden fanns även linje 15 och 25). Det systemet höll ju inte så länge...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: onsdag 07 maj 2025 9:16 TUB 3 skulle alltså trafikeras av antingen linje 10 och 29, eller 19 och 20, eller alla fyra om man så vill. 10 och 29 känns lite splittrat...
19 och 20 är planen.
Kristofer skrev: onsdag 07 maj 2025 9:16 TUB 2 återgår alltså till 80-talets 13, 14, 23 och 24 (även om man på den tiden gav Sätra nummer 5, så på den tiden fanns även linje 15 och 25). Det systemet höll ju inte så länge...
Till att börja med kan det bli 13 och 24, alltså samma linjer som nu. Men på sikt tänker man sig ett upplägg med tre varianter där varannan går till Mörby centrum respektive Ropsten och var tredje går till Fruängen, Norsborg respektive Sätra. (Sedan skulle det förstås vara önskvärt att bygga Sverigeförhandlingens båda vändspår på gränsmattan mellan Skärholmen och Vårberg och köra Sätralinjen dit istället.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Christer J »

twr skrev: onsdag 07 maj 2025 9:36
Kristofer skrev: onsdag 07 maj 2025 9:16 TUB 3 skulle alltså trafikeras av antingen linje 10 och 29, eller 19 och 20, eller alla fyra om man så vill. 10 och 29 känns lite splittrat...
19 och 20 är planen.
Kristofer skrev: onsdag 07 maj 2025 9:16 TUB 2 återgår alltså till 80-talets 13, 14, 23 och 24 (även om man på den tiden gav Sätra nummer 5, så på den tiden fanns även linje 15 och 25). Det systemet höll ju inte så länge...
Till att börja med kan det bli 13 och 24, alltså samma linjer som nu. Men på sikt tänker man sig ett upplägg med tre varianter där varannan går till Mörby centrum respektive Ropsten och var tredje går till Fruängen, Norsborg respektive Sätra. (Sedan skulle det förstås vara önskvärt att bygga Sverigeförhandlingens båda vändspår på gränsmattan mellan Skärholmen och Vårberg och köra Sätralinjen dit istället.)
Var finns denna linjenumrering och -uppdelning beskriven, särskilt för tunnelbanans tre olika banor?

Iden att köra vartannat tåg från Norsborg till Mörby respektive Ropsten och samma för tågen från Fruängen har redan prövats i slutet av 1980-talet. Det tog en ända med förskräckelse. Det var väldigt störningskänligt. Så fort det uppstod en störning eller stopp fortplantades det över hela banan och dess fyra grenar. När man skulle återställa trafiken fanns tågen på helt fel ställe/gren. Det slutade med att förarna en morgon vägrade köra ut från Nyboda förrän man blev lovade att man skulle återgå till de två traditionella genomgående linjerna samt kortlinje 15.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av kildor »

Det känns ju onödigt att ändra etablerade linjenummer och komplicerat att ha linjenummer för varje tänkbar trafikering. Och dessutom behöva ändra lokalbanornas linjenummer. Bättre då att bibehålla linjenumrerna inom dagens banor enligt en normaltrafikering:

10 Hjulsta-Hagsätra
11 Akalla-Nacka
13 Ropsten-Norsborg
14 Mörby-Fruängen
15 Fridhemsplan-Älvsjö
16 Arenastaden-Farsta (alternativt som linje 19 för att kunna ha linje 16 som en framtida avgrening på gula linjen)
17 Hässelby-Skarpnäck
18 Hässelby-Farsta

Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev: torsdag 08 maj 2025 20:22 Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
Där har du en poäng. Egentligen skulle det inte vara linjen som hade ett nummer utan slutstationen... men då behövs inte nummer ändå...
Professionell tyckare
Skriv svar