Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Råkade hitta att Gleisplanweb har lagt ut en spårplan för tunnelbanan den 27 mars. Klart intressant, någon lokal förmåga här har väl stöttat med fakta.
https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Ma ... 0Stockholm
https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Ma ... 0Stockholm
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Tack!
Fin och informativ karta.
Fin och informativ karta.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Riktigt fin karta! Har väntat på den där sedan jag såg deras tvärbane/förortsbanskarta eller vad det var ett antal år sedan! Riktigt fint att se tunnelbanekartan därifrån nu också!
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Wikipedia har en linjekarta som inte helt stämmer överens med denna avseende avstånd. Notera att kartan har T-Centralen som nollpunkt istället för Slussen. Fridhemsplan avviker med 0,2 km och Hötorget med hela 0,5 km. Om Wikipedia har rätt så borde det vara 2,0 km för Hötorget och 5,1 km för Fridhemsplan.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Tack för en fin karta.
Vet någon hur man tänkt sig med den gamla sträckningen Globen-Enskede Gård?
Nedlagd,
Nedlagd uppriven,
Bibehållen,
Bibehållen men i träda?
-Per
Vet någon hur man tänkt sig med den gamla sträckningen Globen-Enskede Gård?
Nedlagd,
Nedlagd uppriven,
Bibehållen,
Bibehållen men i träda?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
* Det finns ingen tanke att behålla sträckan som helhet och därmed ha en spårförbindelse mellan Gröna och Blå, eller ha passagerartrafik på sträckan. Stationerna Globen och Enskede gård läggs ned. Spåren rivs och det byggs bostäder på banvallen. Utan denna förutsättning hade Stockholms stad knappast gått med på avtalet 2014.
* Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
* Delar av banvallen mellan Globen och Bägerstavägen kan behållas för att bygga spårväg, som följer Bägerstavägen i riktning mot Älvsjö. På så sätt kan Tvärbanan bindas samman med Spårväg syd. Exakt utformning av detta kan finnas i flera varianter. Lämpligen blir spårvägshållplatsen Globen en trespårsstation för att möjliggöra invävning av de båda linjerna på varsitt spår. Den nya anläggningen blir ändå mindre ytkrävande än tunnelbanestationen och det kan byggas bostäder mot Palmfeltsvägen. En möjlighet är att överdäcka hela spårvägshållplatsen och bygga bostäder ovanpå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Tack för intressant info.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Varför just linje 28? Enligt den länkade tunnelbanekartan är linjenumren 12, 15 och 16 lediga för tunnelbanan. Arenastaden kan till och med få två linjenummer om det blir saxad trafik till Farsta strand och Skarpnäck. Gula linjen kan ta över linje 12. Det är inte säkert att gula linjen får grenar, och i så fall dröjer det länge.twr skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 13:42 * Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
Det ska inte behövas en historielektion för att begripa en stads linjenumrering. Här har Stockholm mycket att göra, speciellt om Lidingöbanan förlängs till City.
Tillägg: Jag kom precis på att linje 19 också frigörs. I så fall gör det inget om gula linjen förlängs till både Bromma parkstad och Frihamnen...
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Vare sig linjenummer 12 eller 28 är ledigt. Vill man ha ett nummer i 10-serien får man välja 15, 16 eller 19.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Jag har svårt att tro att Nockebybanan och Lidingöbanan får behålla sina nuvarande linjenummer om planerna för Spårväg City förverkligas. Det blir för mycket. Högertrafikomläggningen skedde för 58 år sedan, och det nu planerade spårvägsnätet har inte mycket att göra med det gamla. Samma sak med tunnelbanan...
De fyra tänkta spårvägslinjerna från T-Centralen (7, 8, 9, 21) illustrerar absurditeten. Linje 9 är en kortvariant av linje 21, men ändå är det helt olika nummer.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Enceladus skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 14:18Varför just linje 28? Enligt den länkade tunnelbanekartan är linjenumren 12, 15 och 16 lediga för tunnelbanan. Arenastaden kan till och med få två linjenummer om det blir saxad trafik till Farsta strand och Skarpnäck. Gula linjen kan ta över linje 12. Det är inte säkert att gula linjen får grenar, och i så fall dröjer det länge.twr skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 13:42 * Till att börja med behålls troligen en kortare sträcka Gullmarsplan - Pollacksbacken, som kommer att användas för att vända linje 28 från Arenastaden. På sikt är det tänkt att byggas ett nytt vändspår mellan Skärmarbrink och Hammarbyhöjden där denna linje kan vändas i stället. Det möjliggör att lägga ihop tunnelbanans spår i Gullmarsplan i mitten. På så sätt kan södergående plattform delas med linje 4 (som flyttas ned en nivå) och norrgående plattform kan delas med Tvärbanan österut. På så sätt kan många relationer få direkta byten över plattform.
Det ska inte behövas en historielektion för att begripa en stads linjenumrering. Här har Stockholm mycket att göra, speciellt om Lidingöbanan förlängs till City.
Tillägg: Jag kom precis på att linje 19 också frigörs. I så fall gör det inget om gula linjen förlängs till både Bromma parkstad och Frihamnen...
Jag insåg inte att linjenummerplanen kanske inte har offentliggjorts ännu. Det finns en tanke om hur linjenumren ska se ut i framtiden, där omnumreringen av Tvärbanan och pendeltågen redan är ett steg på vägen.Enceladus skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 15:39Jag har svårt att tro att Nockebybanan och Lidingöbanan får behålla sina nuvarande linjenummer om planerna för Spårväg City förverkligas. Det blir för mycket. Högertrafikomläggningen skedde för 58 år sedan, och det nu planerade spårvägsnätet har inte mycket att göra med det gamla. Samma sak med tunnelbanan...
De fyra tänkta spårvägslinjerna från T-Centralen (7, 8, 9, 21) illustrerar absurditeten. Linje 9 är en kortvariant av linje 21, men ändå är det helt olika nummer.
Principen är såhär:
* Ensiffriga nummer: Spårväg och buss i innerstaden.
- 1 till 6 är stombussar
- 7, 8, 9 är Spårväg City i geografisk ordning, nämligen Waldemarsudde, Louddens brygga, Värtahamnen/Ropsten. Om den sistnämnda får genomgående trafik till Lidingö blir den linje 21 istället
* Tvåsiffriga nummer: Spårtrafik, innerstadsbussar och sjötrafik, närmare bestämt:
* 1x- och 2x-serien: Tunnelbana och radiella spårvägar (linje 12 och 21 som behåller sina historiska nummer)
* 3x-serien: Tvärgående spårvägar
* 4x-serien: Pendeltåg
* 5x-serien: Roslagsbanan och Saltsjöbanan (inte omnumrerade ännu, men behövs när fler tunnelbanelinjer tillkommer, vilket kräver omnumrering av några busslinjer)
* 6x-serien och 7x-serien: Innerstadsbussar, där 7x står för förstärkningsbussar
* 8x-serien: Båttrafik som inte är Waxholmsbolaget
* 9x-serien: Nattbussar i innerstaden
* Tresiffriga nummer: Busslinjer i ytterstaden och regionen:
* 1xx-serien: Söderort och Västerort
* 2x-serien: Lidingö
* 3x-serien: Mälaröarna
* 4x-serien: Nacka och Värmdö
* 5x-serien: Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Upplands-Väsby, Sigtuna, Järfälla, Upplands-Bro
* 6x-serien: Nordostkommunerna
* 7x-serien: Västra Södertörn, Södertälje, Nykvarn
* 8x-serien: Östra Södertörn
* x7x är stombussar och x9x är nattbussar
Vad gäller tunnelbanorna är mönstret följande:
* Tiotalssiffran står för destination i norra änden.
- 1x står för den äldre ändstationen (Hässelby strand, Ropsten, Hjulsta, Fridhemsplan)
- 2x står för den nyare (Arenastaden, Mörby centrum, Barkarby)
* Entalssiffran står för destination i södra änden, som till viss del går i geografisk ordning.
- x0 är Nacka
- x3 är Norsborg
- x4 är Fruängen
- x6 är Älvsjö
- x7 är Skarpnäck
- x8 är Farsta strand
- x9 är Hagsätra
Gula linjen blir alltså linje 16.
Vad gäller Arenastaden planeras linje 28 som i låg- och mellantrafik går Farsta strand - Arenastaden men i högtrafik utgår från Gullmarsplan eller i framtiden Skärmarbrink. Linje 27 betecknar en hypotetisk linje Skarpnäck - Arenastaden som inte planeras att köras.
Ett specialfall är tiden 2028 - 2030 då det sannolikt blir tre linjer i 30 minuters trafik: 27 från Skarpnäck, 28 från Farsta strand och 29 från Hagsätra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Enligt förslaget går linje 9 till Aga och linje 21 till Gåshaga brygga, vilket naturligtvis är helt absurt. Förr eller senare måste SL anpassa sig till omläggningen...
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Vilket förslag syftar du på då? Om det blir genomgående trafik så blir det nummer 21 ända från T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Jag syftar på de tidigare utredningarna om kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden, vilket skribenten själv också har kommenterat:twr skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 21:13Vilket förslag syftar du på då? Om det blir genomgående trafik så blir det nummer 21 ända från T-Centralen.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Okej, men då tror jag att man har tänkt om.Enceladus skrev: ↑tisdag 06 maj 2025 21:23Jag syftar på de tidigare utredningarna om kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden, vilket skribenten själv också har kommenterat:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
TUB 3 skulle alltså trafikeras av antingen linje 10 och 29, eller 19 och 20, eller alla fyra om man så vill. 10 och 29 känns lite splittrat...
TUB 2 återgår alltså till 80-talets 13, 14, 23 och 24 (även om man på den tiden gav Sätra nummer 5, så på den tiden fanns även linje 15 och 25). Det systemet höll ju inte så länge...
TUB 2 återgår alltså till 80-talets 13, 14, 23 och 24 (även om man på den tiden gav Sätra nummer 5, så på den tiden fanns även linje 15 och 25). Det systemet höll ju inte så länge...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
19 och 20 är planen.
Till att börja med kan det bli 13 och 24, alltså samma linjer som nu. Men på sikt tänker man sig ett upplägg med tre varianter där varannan går till Mörby centrum respektive Ropsten och var tredje går till Fruängen, Norsborg respektive Sätra. (Sedan skulle det förstås vara önskvärt att bygga Sverigeförhandlingens båda vändspår på gränsmattan mellan Skärholmen och Vårberg och köra Sätralinjen dit istället.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Var finns denna linjenumrering och -uppdelning beskriven, särskilt för tunnelbanans tre olika banor?twr skrev: ↑onsdag 07 maj 2025 9:3619 och 20 är planen.
Till att börja med kan det bli 13 och 24, alltså samma linjer som nu. Men på sikt tänker man sig ett upplägg med tre varianter där varannan går till Mörby centrum respektive Ropsten och var tredje går till Fruängen, Norsborg respektive Sätra. (Sedan skulle det förstås vara önskvärt att bygga Sverigeförhandlingens båda vändspår på gränsmattan mellan Skärholmen och Vårberg och köra Sätralinjen dit istället.)
Iden att köra vartannat tåg från Norsborg till Mörby respektive Ropsten och samma för tågen från Fruängen har redan prövats i slutet av 1980-talet. Det tog en ända med förskräckelse. Det var väldigt störningskänligt. Så fort det uppstod en störning eller stopp fortplantades det över hela banan och dess fyra grenar. När man skulle återställa trafiken fanns tågen på helt fel ställe/gren. Det slutade med att förarna en morgon vägrade köra ut från Nyboda förrän man blev lovade att man skulle återgå till de två traditionella genomgående linjerna samt kortlinje 15.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Det känns ju onödigt att ändra etablerade linjenummer och komplicerat att ha linjenummer för varje tänkbar trafikering. Och dessutom behöva ändra lokalbanornas linjenummer. Bättre då att bibehålla linjenumrerna inom dagens banor enligt en normaltrafikering:
10 Hjulsta-Hagsätra
11 Akalla-Nacka
13 Ropsten-Norsborg
14 Mörby-Fruängen
15 Fridhemsplan-Älvsjö
16 Arenastaden-Farsta (alternativt som linje 19 för att kunna ha linje 16 som en framtida avgrening på gula linjen)
17 Hässelby-Skarpnäck
18 Hässelby-Farsta
Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
10 Hjulsta-Hagsätra
11 Akalla-Nacka
13 Ropsten-Norsborg
14 Mörby-Fruängen
15 Fridhemsplan-Älvsjö
16 Arenastaden-Farsta (alternativt som linje 19 för att kunna ha linje 16 som en framtida avgrening på gula linjen)
17 Hässelby-Skarpnäck
18 Hässelby-Farsta
Behöver man köra tåg i någon avvikande sträckning någon tid på dygnet så numrerar man enligt destinationen, t.ex. 13 Mörby-Sätra respektive 14 Sätra-Mörby. Färre linjenummer blir lättare att komma ihåg och hålla ordning på.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Där har du en poäng. Egentligen skulle det inte vara linjen som hade ett nummer utan slutstationen... men då behövs inte nummer ändå...
Professionell tyckare