Den Jämförelse som SL gjorde på en föreläsning om framtidens trafikering på Saltsjöbanan
och som skedde för "länge sedan", gällde hur många resande per meter tåg det var för
moderna spårvagnståg i jämförelse med tunnelbanetåg (typ c20),
inte med X25 som inte var påtänkt då (av vad jag vet)
(se mitt förra inlägg för texten om det)
Tanken var då att någon av de 2 alternativen
(moderna spårvagnståg eller ombyggda tunnelbanetåg typ C20))
skulle komma att ersätta de nuvarande vagnarna på Saltsjöbanan.
Tåglängden för
2 stycken C20 är 46,500 x 2= 93,00 meter.
3 stycken A32 är 29,700 x 3= 89,10 meter
3 stycken A35 är 30,800 x 3= 92,40 meter,
Källor till måtten är wikipedia
I valet mellan de 2 nämnda alternativen moderna spårvagnståg i jämförelse
med tunnelbanetåg (typ c20)förespråkar jag spårvagnståg av följande skäl:
-Vid behov av seviceåtgärder i annan verkstad än banans egen, går det att köra vagnar till andra orter.
-Det är en fördelar med en stor gemensam vagnpark än många små vagnparker på separata banor.
med olika vagntyper, varsin uppsättning verkstadsverktyg och varsin specialutbildad personal mmm.
Det kan uppstå plötsliga behov av extra vagnar vid stora evenemang, eller plötslig vagnbrist på en viss bana,
p.g.a. en brand, terrordåd, sprängning eller vagnskadegörelse i en depå.
Vid behov kan vagnar då lätt flyttas från och till och emellan de olika banorna bums på egna hjul, utan lastbiltransporter
--HÖGGOLVSVAGNAR HUR FÅ MAN UT BARNVAGNAR MED BARN I VID EN BRAND från så där höga vagnar som på Saltsjöbanan??
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Den höga perronghöjd som Saltsjöbanan har, är onödigt hög och är mycket farlig att ramla ner ifrån.
-HÖGGOLVSVAGNAR ser jag som en fara. Det är bra med låggolvsvagnar vid en brand ombord. Då går det fortare och lättare att utrymma vagnen.
Så jag säger fortfarande JA till att konvertera all lokaltrafiks vagnar till låggolvsvagnar.
Ja X25 tar antagligen fler passagerare per meter, skulle jag tro,
Hur många meter tågen är, avgörs av behovet, turtätheten och vad som är tekniskt möjligt.
Jag ser stora och många fördelar med att foga samman tvärbanan med Saltsjöbanan
som i sin tur så småningom förhoppningsvis får kontakt med spårväg City och Lidingöbanan,
Stordriftsfördelarna vad gäller både material, material, utbildningar och personalkostnader är uppenbara!
Att investera i dubbelspår för tätare trafik är ändå något som bör göras på banor som inte har det.
Enkelspårbanor är störningsskänsliga vid förseningar, så de bör byggas bort oavsett vagntyp
MEN... nu ligger den där beställningen på X25 och det lär väl bli den ändå, för det lär väl inte i nuläget
gå ändra på detta ifall det skulle uppstå en plötslig majoritet för spårvägsalternativet?.
Jag har svårt att se att det finns anledning att köpa nya vagnar av en nischad specialsort.
när resten av tåg och spårvagnsvärlden går mot standardiseringar som ger fördelar jämte
små nischade specialvagnserier med speciell bredd och hög perronghöjd.
]Dessa kommande X25 kan ha barnsjukdomar och tyvärr är de så udda, att det inte snabbt
kan ersättas med andra inlånade vagnar från andra banor. om något händer med vagnarna.
Så fort en av specialvagnarna x25 behöver service någon annanstans,
måste den fraktas med lastbil dit om man ska tro Haralds ord i detta citat:
Harald skrev: ↑lördag 12 april 2025 20:03
X25 är för breda för Tvärbanan om de tillåter 2+3-sittning.
Om det är som harald säger då behöver X25 vaganr förflyttas ntill och från saltsjöbanan med biltransport
istället för att kunna åka på egna hjul, såsom tunnelbanevagnarna kan på tvärbanans spår
till och från andra platser och orter via riksjärnvägsnätet och tunnelbanenätet.
MEN....visst, under förutsättning att den är driftpålitlig trots att den är ett oprövat kort,
då blir det nog bra trafik även med den. så länge de inte är trasiga..........
Det är driftsäkrast att köpa in vagnmodeller som redan gått prickfritt i trafik i andra städer,
än att chansa och beställe oprövade kort.
Jo just det ja.. på tal om driftsäkerheten.....!
I en annan tråd diskuteras A35:driftsäkerhetshetsnivå.....
så
den diskussionen tycker jag vi tar i den tråden, föreslår jag.
OJ det blev långt!!
Tak och tack for ordet.
Mina känslor går igång när jag skriver om detta.

jag skrattar lite åt mig själv!
// Matsälgen