Thessaloniki är nästa stad att kopiera Köpenhamns koncept för en modern tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Thessaloniki är nästa stad att kopiera Köpenhamns koncept för en modern tunnelbana

Inlägg av Enceladus »

‘A blend of ancient and modern’: inside Thessaloniki’s new €3bn metro system
The Guardian skrev:Signature pieces will be showcased in the 13 “archaeo-stations” opened in central Thessaloniki this weekend. More will be added when a second line is completed next year.

[...]

The fully automated rapid transit system – the first of its kind in Greece – is expected to serve more than 250,000 passengers a day, reducing traffic congestion by as many as 60,000 vehicles.

[...]

But Saturday’s grand opening is slated to be attended not only by much of the centre-right Greek government but foreign officials including the Italian infrastructure minister, Matteo Salvini. Italy’s Webuild was part of the construction consortium behind the EU-funded mega-project.
Thessalonikis tunnelbana blir Greklands andra tunnelbanesystem - efter Atens tunnelbana. Thessalonikis tunnelbana blir lik­väl mycket modernare än Atens:
Enceladus skrev: fredag 11 februari 2022 9:03 Köpenhamns metro inspirerar. Världens bästa trafikutbud och säkraste transportmedel. Thessalonikis nya tunnelbana försöker efterlikna världens modernaste tunnelbana:
Smart Cities Dive skrev:Thessaloniki's underground railway is supposedly similar to the one in Copenhagen. In its first phase, the metro should have 13 stations with modern design and 9.6 km of underground line with twin tunnels. AnsaldoBreda Driverless Metro trains will be used, and the stations will have glass walls with automatic doors on the edge of the platforms for extra safety – a feature that is missing in the otherwise successful Athens' metro.

Although Thessaloniki, as a relatively medium sized city, could use a much simpler tram network instead, the metro will definitely solve many traffic problems and make Thessaloniki a much more easy-to-get-around city for both citizens and tourists.
Dubbeltunnlar för avbrottsfri trafik, samma förarlösa tåg från Ansaldo och plattformsdörrar för högsta möjliga säkerhet. Som Picasso och Steve Jobs har sagt: "Bra artister kopierar, stora artister stjäl". Det finns ingen skam i att stjäla de bästa idéerna.
Italiens transportminister Matteo Salvini är också involverad. Som bekant lobbar Salvini även för en pampig hängbro över Messinasundet. Salvini gillar pompa!
Olle skrev: onsdag 13 juli 2005 17:56 Jag hittade den här skylten häromdagen i Thessaloniki, utanför centralstationen. Om jag förstått kartan rätt så är det spårväg man ska bygga. Jag kan inte tänka mej att Thessaloniki, storlek som Malmö, ska bygga en tunnelbana. Däremot är det självklart (på kontinenten) att städer av den storleken ska ha spårväg. Vi gick efter gatan som kartan visar och det var många bussar på den hela tiden, så en spårväg kommer att sitta fint. Med tanke på komfort, restid, omstigning mm samt inte minst att det är EU som pyntar. Jag känner redan att det är min spårväg.
Köpenhamns koncept fungerar för städer av alla storlekar!
Joakim W
Inlägg: 539
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Thessaloniki är nästa stad att kopiera Köpenhamns koncept för en modern tunnelbana

Inlägg av Joakim W »

Oj, har de äntligen öppnat den där tunnelbanan? Måste vara skönt för de boende! Olles inlägg har ju nästan hunnit fylla 20 år.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Thessaloniki är nästa stad att kopiera Köpenhamns koncept för en modern tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

Joakim W skrev: lördag 30 november 2024 22:49 Oj, har de äntligen öppnat den där tunnelbanan? Måste vara skönt för de boende! Olles inlägg har ju nästan hunnit fylla 20 år.
Bygget tycks ha startat 1999 så tjaa 25?år ... vi.kanske inte är sämst i klassen.
Moinns en sketch från Casinoteatern
Gösta Krantz: hallå,där i hålet vad gör ni ?
Gus med bygghjälm: vi gräver tunnelbanan till Järvafältet
Gösta: å när blir den klar ?
Gus: om en sådär 4-5 år
Gösta: äh då tar jag bussen.
Skriv svar