Sida 1 av 2
Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 8:45
av spooky
Hej alla.
Var på Stockholm centralstation och noterade att Arlanda Express tillfälligt avgår från spår 10.
Noterade även att deras tåg har ett betydligt högre insteg jämfört med vanliga tåg. Det var rentav såpass stor skillnad i höjd att de placerat ut speciella ramper längs mef hela perrongen vid spår 10 för att passagerarna skulle kunna ta sig ombord.
Fråga: vadan denna tillsynes abnorma höjdskillnad? Vad är det hos dessa tåg som gör att de behöver vara så pass mycket högre?


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 10:18
av daniel_s
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 12:29
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: ↑måndag 10 juli 2023 10:18
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.

- den var bra!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 12:40
av Stefan Widén
Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 13:14
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40
Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 14:59
av Stefan Widén
Ja just ja x55 Va? och så har de hiss på plattformen inne vagnen för rullstolsburna
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 15:48
av Fyrgeit
Även ER1, X31K, X40, X74 och troligtvis fler. Att ha annan plattformshöjd för snabbtåg låter onödigt krångligt, dock finns det väl redan mer än en standard när det gäller plattformshöjd?
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: måndag 10 juli 2023 21:49
av Joakim W
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 10 juli 2023 13:14
Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40
Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.
Men, kunde man få dessa fordon på 90-talet när X3 beställdes?
Men ja, idag bör man inte bygga nåt annat än standard. Vi får se hur det blir när X3 behöver ersättas!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 1:04
av Lennart Petersen
Joakim W skrev: ↑måndag 10 juli 2023 21:49
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 10 juli 2023 13:14
Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40
Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.
Men, kunde man få dessa fordon på 90-talet när X3 beställdes?
Men ja, idag bör man inte bygga nåt annat än standard. Vi får se hur det blir när X3 behöver ersättas!
Ja det fanns sådana fordon. Men i stället för nivåskillnad mellan plattform och insteg så får man en nivåskillnad inne i vagnarna. Man måste ju ha plats för boggierna.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 8:48
av Per Lind
Byggdes inte tågen i England?
Vad ör deras standardhöjd på plattformarna?
-Per
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 10:34
av LuddeH
England verkar använda 915mm (3 engelska fot) från RÖK, där Trafikverket anger 0.76m som hög- och 0.55 som mellanhög plattform i sin Stationshandbok
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 11:56
av twr
daniel_s skrev: ↑måndag 10 juli 2023 10:18
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Jag har också hört den förklaringen (men det kan ju vara på forum jag har läst den!

). Men vem fattade beslutet om plattformshöjden? Själva infrastrukturen är väl svenska staten som äger?
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 12:06
av mamma Ulla
Det finns ju regler inom EU för driftskompatibilitet. Enligt TSD Infrastruktur ska plattformshöjden vara 550 eller 760 mm över räls överkant.
Står också "För plattformar där tåg som inte omfattas av ”TSD Rullande materiel – Lok och passagerarfordon” är tänkta att stanna kan andra regler för den nominella plattformshöjden gälla."
Det där sista begriper inte jag riktigt vad det innebär.
Den intresserade kan också notera:
"4. För system med spårvidden 1 520 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 200 mm eller 550 mm över spårplanet.
5. För system med spårvidden 1 600 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 915 mm över spårplanet."
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 12:51
av daniel_s
mamma Ulla skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 12:06
Det finns ju regler inom EU för driftskompatibilitet. Enligt TSD Infrastruktur ska plattformshöjden vara 550 eller 760 mm över räls överkant.
Står också "För plattformar där tåg som inte omfattas av ”TSD Rullande materiel – Lok och passagerarfordon” är tänkta att stanna kan andra regler för den nominella plattformshöjden gälla."
Det där sista begriper inte jag riktigt vad det innebär.
Undantagen från TSD Lok och pass är inte relevanta för Arlandabanan utan de syftar på saltsjöspårvagnar och sånt.
Arlandabanan kan däremot ha avvikande höjd helt enkelt eftersom TSD:erna inte gäller retroaktivt.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 20:01
av Lennart Petersen
Per Lind skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 8:48
Byggdes inte tågen i England?
Vad ör deras standardhöjd på plattformarna?
-Per
Ja dom är byggda i England men det har nog ingen betydelse i sammanhanget.
Beställaren får ju de dimensioner och utförande som man önskar så vad som gäller i tillverkningslandet spelar ingen roll .
X3 har väl t.ex bredare vagnsprofil än vad som gäller i England.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 22:42
av dr Cassandra Nojdh
Här ser man ett X3-tåg vid sin ordinarie höga plattform på Sthlm C.
Plattformshöjden där sägs enligt
denna källa vara 1150 mm, vilket väl rimligtvis också är golvhöjden inne i vagnarna. Det överensstämmer med väl med golvhöjden i kupéerna i X55, som kamrat Widén drog upp ovan? Men vilka höjder instegen är ordnade i den senare typen kommer jag inte ihåg, det var så länge sedan jag åkte i sådana tåg. X60 har väl plant insteg från 760 mm, även om
vissa auktoriteter gör gällande att Stockholms läns pendeltågsnät nominellt har 730 mm plattformar. Skillnaden i höjd skulle alltså vara 390 mm, vilket jag tycker stämmer hyfsat bra överens med vad man ser på trådinledarens bilder.
Arlanda Södra och Norra (används enbart av Arlanda Express) har rimligtvis samma plattformshöjd. För Arlanda Central (övrig tågtrafik) beskrivs plattformarna på följande sätt:
Arlandabanan skrev:Arlanda Express, SJ:s snabbtåg X3000 och regionaltåg har plana insteg för en enkel ombordstigning på Arlandas stationer. SL:s pendeltåg är inte anpassade till plattformshöjden på Arlanda central. För den som önskar ledsagning finns en mötespunkt på varje station där assistans kan begäras för förflyttning mellan stationen och flygterminalen.
Vad det nu betyder för plattformshöjden på Arlanda C?
Riksrevisionen återkommer i sin granskning flera gånger till detta:
https://www.riksrevisionen.se/download/ ... PASSAD.pdf
Riksrevisionen skrev:Hur plattformarna vid Arlanda flygplats och vid Stockholms central utformades kan få konsekvenser för hur Arlandabanan kan utnyttjas efter avtalsperiodens slut.
A-Train byggde, för att underlätta ombordstigning, plattformar som är högre och även kortare än plattformarna vid de flesta andra järnvägsstationer i Sverige. Om tågoperatörer efter avtalsperiodens slut vill köra andra typer av tåg än de som nu används av A-Train kommer det att kräva investeringar. Om avvikelser från standard vad gäller exempelvis plattformarnas utformning accepteras i framtida OPS-avtal, bör fördelarna med detta vägas mot nackdelarna.
[.......... ]
Arlandabaneavtalen innebar att A-Train byggde huvuddelen av anläggningarna inklusive stationer och plattformar vid Arlanda. Hur plattformarna skulle utformas specificerades inte i avtalen. Det finns till exempel inga krav på att plattformarna skulle ha samma höjd och längd som plattformar vid de flesta övriga svenska tågstationer. Enligt företrädare för A-Train valde bolaget att bygga högre plattformarna för att underlätta för passagerarna att stiga ombord.
[.......... ]
Arlandabaneavtalen innehåller inte krav på att plattformarna utformas med samma höjd och längd som plattformarna vid andra svenska ärnvägsstationer. Plattformarna vid A-Trains stationer på Arlanda (Arlanda Norra och Södra) och vid Stockholms central (plattform 1 och 2) är kortare och högre än vad som är vanligast förekommande vid övriga järnvägsstationer i Sverige. Högre plattformar byggdes för att underlätta
ombordstigning. På grund av plattformarnas utformning kan i dagsläget enbart A-Trains särskilt anpassade tågsätt använda dessa plattformar. Att plattformarna har annan höjd och längd kan få konsekvenser när staten vid avtalstidens slut tar över driften från A-Train och andra tågoperatörer med andra typer av tåg eventuellt vill trafikera Arlandabanan. 5
Eller med andra ord: allt är Calle Bildts fel.
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: tisdag 11 juli 2023 22:47
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 22:42
Arlanda Södra och Norra (används enbart av Arlanda Express) har rimligtvis samma plattformshöjd.
Se 3.3.2:
https://assets.ctfassets.net/j7cxk46hxw ... pdf#page21
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: fredag 14 juli 2023 1:52
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑måndag 10 juli 2023 10:18
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Precis som Saltsjöbanan!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: söndag 06 augusti 2023 17:52
av Kantorn
Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 20:01
Per Lind skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 8:48
Byggdes inte tågen i England?
Vad ör deras standardhöjd på plattformarna?
-Per
Ja dom är byggda i England men det har nog ingen betydelse i sammanhanget.
Beställaren får ju de dimensioner och utförande som man önskar så vad som gäller i tillverkningslandet spelar ingen roll .
X3 har väl t.ex bredare vagnsprofil än vad som gäller i England.
(Här kommer en bump, men jag har inte varit på forum länge)
Ungefär som min bil. Den är byggd i England. Trots att den är japansk och levererades till Sverige. Den funkar utmärkt (och har inte speciellt högt insteg).
(Förlåt)
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Postat: söndag 06 augusti 2023 20:15
av Odd
daniel_s skrev: ↑måndag 10 juli 2023 10:18
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
Alltså samma anledning som man valt plattformsdörrar vid T-centralen och Odenplan att enbart passa en tågtillverkares tågmodell...

Annars skulle exempelvis Mälartåg kunnat använda samma spår.