ADDE skrev: ↑fredag 26 augusti 2022 1:26
kildor skrev: ↑torsdag 25 augusti 2022 23:31
Något enstaka godståg kommer knappast vara ett problem på natten. I värsta fall får pendeltåget förskjutas några minuter. Men två större problem är underhåll/banarbeten och lokförarbristen. Även banarbetstider ansöks och hanteras i tågplaneprocessen, och sent inkomna ansökningar om tåglägen hamnar sist i kön. Och det finns i nuläget inte tillräckligt med lokförare att ens klara av dagens trafik. Nattrafik på helger är värsta tänkbara kombinationen med tanke på begränsingsreglerna i kollektivavtalet på pendeln.
Tunnelbanan har nattrafik på helgerna idag, vilket innebär att banarbeten endast begränsas till vardagsnätter. Vad är det som säger att Trafikverket inte kan ha samma lösning? (Förvisso har de banarbeten på Mälarbanan lördag-söndag till kl 08, men det är pga. pågående 4-spårsutbyggnad.)
Jag tänker att pendeltågen är flexibla nog att ledas om till 1 öppet spår tillsammans med godsspåren om banarbeterna behöver göras på en helgnatt. Redan under dagtid tar man fram tillfälliga lösningar där pendeltågen leds om, hoppar över stationer och man lägger ut information om ersättande trafik eller att man behöver vända vid en station längre fram, varför går inte det på natten?
Tunnelbanan har ironiskt nog sämre förutsättningar för nattrafik än pendeltågen. Blå och röd linje har föråldrade signalsystem som inte tillåter motspårskörning i full hastighet. Stockholms tunnelbana har aldrig haft avbrottsfri trafik på samma sätt som Köpenhamns metro eller Skånetrafikens Öresundståg. Grön linje har däremot ett modernare signalsystem som erbjuder denna möjlighet, precis som "den stora järnvägen". Förhoppningsvis byts det gamla signalsystemet ut snart.
Som jag skrev tidigare borde trafikplaneringen styras av pragmatism. Den i särklass mest omfattande nattbusstrafiken på vardagar sker i stråket mellan T-Centralen och Gullmarsplan (193, 194, 195, 791, 890, 892, 893). På andra plats kommer stråken mellan T-Centralen och Fridhemsplan (91, 196, 197, 198). En pragmatisk lösning skulle vara att enbart ha avbrottsfri trafik mellan Gullmarsplan och Fridhemsplan - det är ju ändå där behovet är störst!
(Jag kom precis på att det går en hel del nattbussar på vardagar mellan T-Centralen och S:t Eriksplan, nämligen 591, 592, 593, 595, 598, 599 och 697. Detta förstärker bara argumentet ovan! Majoriteten av Stockholms nattbusslinjer skulle kunna kortas av och resenärerna skulle kunna slippa Klarakvarteren.)
Givetvis skulle det vara önskvärt att ha avbrottsfri trafik även till Liljeholmen, men det ena borde inte blockera det andra. På samma sätt behöver inte
alla matarbussar ha nattrafik bara för att pendeltågen har nattrafik (jag har sett detta argument förekomma ibland). Gladöborna blir nog glada över att kunna ta taxi från Huddinge istället för från stan. Det är fortfarande en förbättring, även om nattrafik på alla matarbussar förstås hade varit ännu bättre (men kanske orimligt).
Likaledes behöver inte banarbeten på en pendeltågsgren begränsa alla grenar. Resandestatistiken säger att det största resandeunderlaget finns på Södertäljelinjen och Ostkustbanan. I den stora pendeltågsutredningen föreslogs faktiskt avbrottsfri trafik - ett "nattrafikupplägg som alltid går" - enbart mellan Södertälje och Uppsala. På dessa grenar har tåget också bättre tillgänglighet än nattbussarna. Motsvarigheter till Trollbäcken och Viksjö saknas.