Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

Uppsala har uppskattningsvis mer än dubbelt så många tågresenärer som Märsta. Alla åker givetvis inte till Stockholm, men en stor del gör det. Tillsammans med Knivsta borde Uppsala ha minst lika många resenärer till Stockholm som Märsta och Rosersberg, men sannolikt betydligt fler. Detta reflekteras till viss del i trafiken, åtminstone sedan trafikåret 2022. Märsta har alltjämt 4 pendeltåg/h och 1 regionaltåg/h under större delen av dagen medan Uppsala numera har 2 pendeltåg/h och 3 regionaltåg/h.

Eftersom pendeltågen lastas ytterligare på vägen till Stockholm är det inget problem att de inte är fullsatta i Rosersberg. Snarare tvärtom, det hade varit ett problem om tågen var fullsatta redan i Rosersberg. Just detta är ett problem på pendeltågens morgonavgångar från Uppsala. Sett till antalet avgångar är det för många resenärer som väljer pendeltågen - av ekonomiska eller andra skäl. Lokal taxa gäller dock på Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta, vilket förhoppningsvis kan leda till en något bättre spridning.

De olika produkterna plockas bort vartefter resandet minskar under trafikdygnet. Det sista regionaltåget från Stockholm till Uppsala går strax efter midnatt. Pendeltågen som stannar överallt har längre trafikeringstid. De resenärer som finns kvar senare på dygnet samlas på ett och samma tåg. Detta upplägg är inte unikt för tågtrafik. Busstrafiken mellan Slussen och Orminge har en liknande struktur. De snabbare bussarna har en mer begränsad trafikeringstid än de bussar som stannar överallt.

Det konstiga med tågtrafiken på Ostkustbanan är att bara ett av de fyra sista tågen på helger går till Uppsala. De två sista regionaltågen går naturligtvis i klump (se sidan 3). SJ:s sista tåg går 0:07 och Mälartågs sista tåg går 0:11. SJ:s tåg går via Märsta medan Mälartågs tåg går via Arlanda. Restiden till Uppsala är emellertid 38 minuter för båda. Därefter går det fyra pendeltåg från Stockholm till Uppsala, nämligen avgångarna 0:23, 0:53, 1:23 samt 1:53. Alla fyra sista tåg går till Märsta, men endast avgången 1:23 går hela vägen till Uppsala (se sidan 22).

Således har tågtrafiken ingen koppling till det faktiska behovet. Dels är det ett misslyckande att regionaltågen går i klump istället för att ha halvtimmestrafik, dels går det inte att motivera förhållandet av pendeltåg som går till Märsta respektive Uppsala. Jultrafiken åtgärdar den senare bristen (se sidan 2). Då går båda avgångarna 0:53 och 1:53 till Uppsala, vilket givetvis är ett rimligare upplägg. Varför är enbart jultrafiken någorlunda anpassad till efterfrågan?
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av CS »

Du får kolla in Samtrafikens hemsida och resrobots tågtidtabell. Där finns en bättre tidtabell som passar dina behov bättre

Natt mot Lördag, Sön- och helgdag avgår följande tåg til lUppsala
tåg 2982 avgår Stockholm City 0:53 till Uppsala
tåg 2986 avgår Stockholm City 1:53 till Uppsala

https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidt ... _28962.pdf

men för säkerhets skull kan du ju kontakta SL:s kundtjänst innan du ger dig ut i natten

På sydgång går första helgtåget hem från Uppsala 4:56.

Trevlig resa!
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

CS skrev:Du får kolla in Samtrafikens hemsida och resrobots tågtidtabell. Där finns en bättre tidtabell som passar dina behov bättre

Natt mot Lördag, Sön- och helgdag avgår följande tåg til lUppsala
tåg 2982 avgår Stockholm City 0:53 till Uppsala
tåg 2986 avgår Stockholm City 1:53 till Uppsala

https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidt ... _28962.pdf

men för säkerhets skull kan du ju kontakta SL:s kundtjänst innan du ger dig ut i natten

På sydgång går första helgtåget hem från Uppsala 4:56.

Trevlig resa!
Intressant. I min enfald trodde jag att de tider som står i tidtabellen på SL:s hemsida gäller. Det kan tyckas att ett fel av denna kaliber inte borde passera eventuella kvalitetsgranskningar - någon som läser tidtabellen kan ju faktiskt få för sig att tåg 2984 som avgår klockan 1:23 mot Märsta går till Uppsala - men icke. Pinsamt av mig att ha ett sådant förtroende för SL:s trafikinformation. :oops:

Till mitt försvar skedde tidtabellsskiftet den 12 december 2021, vilket innebär att det nya trafikupplägget ännu inte har ägt rum natt mot helgdag. Jag misstänker emellertid att fler än jag kan missa denna förändring, speciellt när tidtabellen är felaktig. Själva förändringen är ju positiv. Mycket uppskattat att Uppsalaborna kan komma hem en halvtimme senare samt slipper det långa glappet efter midnatt. :D

Däremot känns det ganska onödigt att behålla nattbussavgången med linje 593 klockan 1:50. Nog skulle det vara bättre att lägga den en halvtimme senare? Just nu är avgången så usel att den inte ens dyker upp i reseplaneraren... :?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

Det nya helgtåget från Uppsala klockan 4:56 innebär att Upptågets dagliga fakirtåg från Gävle klockan 3:38 har anslutning till pendeltåg i Uppsala även på helger, vilket förstås är positivt. Trafikförändringen medför likväl några försämringar. Innan tidtabellsskiftet gick det dagliga fakirtåget klockan 3:08, vilket då hade anslutning till det första tåget från Uppsala klockan 4:26 på vardagar. Nu går det första tåget från Gävle som sagt klockan 3:38. Observera att Gävle, till skillnad från Tierp, inte har 30-minuterstrafik till Uppsala.

UL vill uppenbarligen att fakirtåget ska ha anslutning till pendeltåg i Uppsala alla dagar, men detta önskemål har alltså resulterat i att det numera saknas anslutning till det första pendeltåget på vardagar. Boven i det hela är naturligtvis SL:s låga ambitioner för pendeltågstrafiken. Givetvis borde tåget från Uppsala klockan 4:26 trafikeras alla dagar. Det är en skam att UL tvingas sänka sig till SL:s nivå för att ha fungerande anslutningar. SJ anser rentav att fakirtåg på Ostkustbanan är kommersiellt gångbara!

Men SL:s usla standard på Ostkustbanan är i själva verket bättre än på Västra stambanan. Första tåget från Västerhaninge ankommer till City klockan 5:39. Första helgtåget från Bålsta ankommer till City klockan 5:49. Första helgtåget från Uppsala ankommer till City klockan 5:52. Första tåget från Södertälje ankommer till City klockan 6:06. Det är en gåta varför SL envisas med att ha sämst standard på de populäraste linjerna. I princip alla tunnelbanelinjer har färre resenärer än stråket mellan Södertälje och Uppsala, men har mycket bättre standard.

En annan sak som är symptomatisk för SL:s trafikplanering är att busstrafiken är helt frikopplad från tågtrafiken. Nu går alltså första turen på nattbuss 593 i stort sett parallellt med tåg 2986 mot Uppsala. Samma sak med sista turen på nattbuss 592 och det numera flera år gamla första tåget mot Uppsala på vardagar, liksom första turen på nattbuss 893 på helger. Ingen verkar ansvara för helheten. Det finns också bussturer som saknas, t.ex. de flesta matarbussar till det sista tåget mot Kungsängen som infördes för några år sedan. En omprioritering hade behövts.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:Det nya helgtåget från Uppsala klockan 4:56 innebär att Upptågets dagliga fakirtåg från Gävle klockan 3:38 har anslutning till pendeltåg i Uppsala även på helger, vilket förstås är positivt. Trafikförändringen medför likväl några försämringar. Innan tidtabellsskiftet gick det dagliga fakirtåget klockan 3:08, vilket då hade anslutning till det första tåget från Uppsala klockan 4:26 på vardagar. Nu går det första tåget från Gävle som sagt klockan 3:38. Observera att Gävle, till skillnad från Tierp, inte har 30-minuterstrafik till Uppsala.
.
Gävle har ju mängder med förbindelser till Uppsala. Jag räknar till 55 en vanlig vardag och ibland är det tre tåg i timmen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:UL vill uppenbarligen att fakirtåget ska ha anslutning till pendeltåg i Uppsala alla dagar, men detta önskemål har alltså resulterat i att det numera saknas anslutning till det första pendeltåget på vardagar. Boven i det hela är naturligtvis SL:s låga ambitioner för pendeltågstrafiken. Givetvis borde tåget från Uppsala klockan 4:26 trafikeras alla dagar. Det är en skam att UL tvingas sänka sig till SL:s nivå för att ha fungerande anslutningar. SJ anser rentav att fakirtåg på Ostkustbanan är kommersiellt gångbara!
Märklig retorik. Inget hindrar väl UL att köra 3:08 på vardagar om de nu hade velat det. Och skam? Är det skamligt av UL att dom kör sitt första tåg från Sala så sent som 5:30 på vardagar, och så chockerande sent som 8:32 på helgerna? :shock: Och vad SJ:s tåg 590 mot Sundsvall har med saken att göra begriper jag inte....
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:UL vill uppenbarligen att fakirtåget ska ha anslutning till pendeltåg i Uppsala alla dagar, men detta önskemål har alltså resulterat i att det numera saknas anslutning till det första pendeltåget på vardagar. Boven i det hela är naturligtvis SL:s låga ambitioner för pendeltågstrafiken. Givetvis borde tåget från Uppsala klockan 4:26 trafikeras alla dagar. Det är en skam att UL tvingas sänka sig till SL:s nivå för att ha fungerande anslutningar. SJ anser rentav att fakirtåg på Ostkustbanan är kommersiellt gångbara!
Märklig retorik. Inget hindrar väl UL att köra 3:08 på vardagar om de nu hade velat det. Och skam? Är det skamligt av UL att dom kör sitt första tåg från Sala så sent som 5:30 på vardagar, och så chockerande sent som 8:32 på helgerna? :shock: Och vad SJ:s tåg 590 mot Sundsvall har med saken att göra begriper jag inte....
UL måste välja mellan att ha passning till Uppsalatåget 4:26 på vardagar, att ha passning till Uppsalatåget 4:56 alla dagar eller att införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08. Om skribenten menar att UL borde införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08 så vill jag gärna höra varför SL inte har gjort det på sina linjer med betydligt fler resenärer...

Trafiken brukar vara svag där resandeunderlaget är svagt, och stråket mellan Sala och Uppsala har ett svagt resandeunderlag. Resandeunderlaget i stråket begränsas dels av antalet stationer och deras ringa storlek, dels av konkurrerande trafik till de stora närliggande städerna. UL kör direktbussar till såväl Enköping som Västerås.

Att stråket mellan Stockholm och Gävle behöver jämföras med det mellan Sala och Uppsala åskådliggör bara hur usel standarden är. Det mest jämförbara stråket i Norden är det mellan Köpenhamn och Lund, och jag tror att vi alla vet vilket stråk som skulle vinna vid en sådan jämförelse. Att SJ kör ett tidigt snabbtåg specifikt för lokalresenärer på Ostkustbanan på kommersiella grunder är ytterligare ett bevis på en orimligt låg ambitionsnivå i Stockholms upphandlade tågtrafik.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Enceladus skrev:UL vill uppenbarligen att fakirtåget ska ha anslutning till pendeltåg i Uppsala alla dagar, men detta önskemål har alltså resulterat i att det numera saknas anslutning till det första pendeltåget på vardagar. Boven i det hela är naturligtvis SL:s låga ambitioner för pendeltågstrafiken. Givetvis borde tåget från Uppsala klockan 4:26 trafikeras alla dagar. Det är en skam att UL tvingas sänka sig till SL:s nivå för att ha fungerande anslutningar. SJ anser rentav att fakirtåg på Ostkustbanan är kommersiellt gångbara!
Märklig retorik. Inget hindrar väl UL att köra 3:08 på vardagar om de nu hade velat det. Och skam? Är det skamligt av UL att dom kör sitt första tåg från Sala så sent som 5:30 på vardagar, och så chockerande sent som 8:32 på helgerna? :shock: Och vad SJ:s tåg 590 mot Sundsvall har med saken att göra begriper jag inte....
UL måste välja mellan att ha passning till Uppsalatåget 4:26 på vardagar, att ha passning till Uppsalatåget 4:56 alla dagar eller att införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08.
Det är inget som hindrar UL att låta första tåget gå olika tider vardagar respektive helger, om det nu är så viktigt att ansluta till det första pendeltåget i Uppsala. Uppenbarligen har man inte prioriterat det.
Enceladus skrev:Om skribenten menar att UL borde införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08 så vill jag gärna höra varför SL inte har gjort det på sina linjer med betydligt fler resenärer...

Trafiken brukar vara svag där resandeunderlaget är svagt, och stråket mellan Sala och Uppsala har ett svagt resandeunderlag. Resandeunderlaget i stråket begränsas dels av antalet stationer och deras ringa storlek, dels av konkurrerande trafik till de stora närliggande städerna. UL kör direktbussar till såväl Enköping som Västerås.
Du lever i en märklig föreställning om du tror att en linje med fler resenärer måste ha ett längre trafikdygn än andra linjer av rättviseskäl.
Enceladus skrev:Att stråket mellan Stockholm och Gävle behöver jämföras med det mellan Sala och Uppsala åskådliggör bara hur usel standarden är. Det mest jämförbara stråket i Norden är det mellan Köpenhamn och Lund, och jag tror att vi alla vet vilket stråk som skulle vinna vid en sådan jämförelse. Att SJ kör ett tidigt snabbtåg specifikt för lokalresenärer på Ostkustbanan på kommersiella grunder är ytterligare ett bevis på en orimligt låg ambitionsnivå i Stockholms upphandlade tågtrafik.
Att det finns en kommersiell grund att köra lokaltrafik från Stockholm till Uppsala tidigt på morgonen på vardagar innebär inte på något sätt att det skulle finnas kommersiell grund att köra ett tidigt tåg i andra riktningen på helgerna.

Men sen har du helt missuppfattat syftet med SJ:s tåg 590. Tåget går inte för att det det råkar vara en massa resenärer som vill åka lokalt Stockholm-Uppsala. Trafikuppgiften ligger längre norrut, men SJ är förstås smarta och upplåter tåget för lokalt resande eftersom tåget ändå behöver gå och det inte finns några andra tåg Stockholm-Arlanda-Uppsala vid den tiden.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:UL måste välja mellan att ha passning till Uppsalatåget 4:26 på vardagar, att ha passning till Uppsalatåget 4:56 alla dagar eller att införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08.
Det är inget som hindrar UL att låta första tåget gå olika tider vardagar respektive helger, om det nu är så viktigt att ansluta till det första pendeltåget i Uppsala. Uppenbarligen har man inte prioriterat det.
Enceladus skrev:Om skribenten menar att UL borde införa halvtimmestrafik från Gävle redan klockan 3:08 så vill jag gärna höra varför SL inte har gjort det på sina linjer med betydligt fler resenärer...

Trafiken brukar vara svag där resandeunderlaget är svagt, och stråket mellan Sala och Uppsala har ett svagt resandeunderlag. Resandeunderlaget i stråket begränsas dels av antalet stationer och deras ringa storlek, dels av konkurrerande trafik till de stora närliggande städerna. UL kör direktbussar till såväl Enköping som Västerås.
Du lever i en märklig föreställning om du tror att en linje med fler resenärer måste ha ett längre trafikdygn än andra linjer av rättviseskäl.
UL har under många år hållit fast vid att första tåget mot Uppsala går samma tid alla dagar. Det kan finnas särskilda skäl för ett sådant upplägg. Det kan också vara en gammal princip som borde överges. Hur som helst hade det varit mindre begränsande om det funnes fler pendeltåg att ansluta till i Uppsala.

Likväl måste skribenten erkänna att det är lite konstigt att Nordens populäraste stråk har så dåliga trafikeringstider jämfört med motsvarigheten i Öresundsregionen, UL:s huvudstråk eller SL:s egna tunnelbana! Det är ju bara absurt att första tåget från Södertälje ankommer till City efter klockan 6 på helger, och tåget från Uppsala strax innan.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:UL har under många år hållit fast vid att första tåget mot Uppsala går samma tid alla dagar. Det kan finnas särskilda skäl för ett sådant upplägg. Det kan också vara en gammal princip som borde överges. Hur som helst hade det varit mindre begränsande om det funnes fler pendeltåg att ansluta till i Uppsala.

Likväl måste skribenten erkänna att det är lite konstigt att Nordens populäraste stråk har så dåliga trafikeringstider jämfört med motsvarigheten i Öresundsregionen, UL:s huvudstråk eller SL:s egna tunnelbana! Det är ju bara absurt att första tåget från Södertälje ankommer till City efter klockan 6 på helger, och tåget från Uppsala strax innan.
Uppenbarligen ingen alltför helig princip eftersom UL har olika starttider på tågen från Sala på vardagar respektive helger.

Absurt skulle jag inte säga. Resandet på tidiga helgmorgnar är litet, och det är förenat med en del kostnader att köra fler tåg och förlänga öppettiderna på stationerna. Det blir ju en fråga om prioriteringar.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:UL har under många år hållit fast vid att första tåget mot Uppsala går samma tid alla dagar. Det kan finnas särskilda skäl för ett sådant upplägg. Det kan också vara en gammal princip som borde överges. Hur som helst hade det varit mindre begränsande om det funnes fler pendeltåg att ansluta till i Uppsala.

Likväl måste skribenten erkänna att det är lite konstigt att Nordens populäraste stråk har så dåliga trafikeringstider jämfört med motsvarigheten i Öresundsregionen, UL:s huvudstråk eller SL:s egna tunnelbana! Det är ju bara absurt att första tåget från Södertälje ankommer till City efter klockan 6 på helger, och tåget från Uppsala strax innan.
Uppenbarligen ingen alltför helig princip eftersom UL har olika starttider på tågen från Sala på vardagar respektive helger.

Absurt skulle jag inte säga. Resandet på tidiga helgmorgnar är litet, och det är förenat med en del kostnader att köra fler tåg och förlänga öppettiderna på stationerna. Det blir ju en fråga om prioriteringar.
Jag förstår inte varför skribenten envisas med att ta upp Upptåget Sala-Uppsala. Här är resandestatistiken för den samhällsfinansierade tågtrafiken i Uppsala län (se sidan 46). SL-pendeln Uppsala-Stockholm och Upptåget Gävle-Uppsala står för 88 procent av tågresandet. Resterande del domineras av SL-pendeln Bålsta-Stockholm. Upptåget Sala-Uppsala är mest en kuriositet. Förhoppningsvis kan genomgående Mälartåg göra stråket mer relevant, men där är vi inte än.

Kostnadsargumentet måste också ifrågasättas. Om nu SL behöver prioritera, varför finns det allt fler parallellgående turer med nattbussar som inte gör någon större nytta? Exempelvis första helgturen på linje 593, första helgturen och sista vardagsturen på linje 893 samt sista vardagsturen på linje 592 som alla helt eller delvis har ersatts av nya tågavgångar. Infasningen av linjerna 807 och 892 är nästintill fulländad, så det går att samordna olika linjer även i Stockholm. Resurser verkar det alltså finnas gott om...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Jag förstår inte varför skribenten envisas med att ta upp Upptåget Sala-Uppsala.
Det var ett sätt att visa att UL själva inte tycks ha några problem med att första tåget startar olika tider på vardagar respektive helger.
Enceladus skrev:Kostnadsargumentet måste också ifrågasättas. Om nu SL behöver prioritera, varför finns det allt fler parallellgående turer med nattbussar som inte gör någon större nytta?
Ingen aning, men förmodligen för att SL inte har koll på att det finns nattbussavgångar som är överflödiga. Eller kanske för att nattbussarna även trafikerar områden som annars behöver trafikeras av matarbusslinjer. Men om du samlar ihop några förslag på bussavgångar som kan dras in och skickar dom till SL så kanske någon kan räkna på om det räcker för att sätta in en extra avgång med pendeltåg samt öppna några stationer lite tidigare.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Jag förstår inte varför skribenten envisas med att ta upp Upptåget Sala-Uppsala.
Det var ett sätt att visa att UL själva inte tycks ha några problem med att första tåget startar olika tider på vardagar respektive helger.
Det är som att säga att SL:s riktlinjer för stomlinjer inte gäller bara för att de inte gäller för linje 677. Det finns underordnade linjer som undantas från gängse riktlinjer.
kildor skrev:
Enceladus skrev:Kostnadsargumentet måste också ifrågasättas. Om nu SL behöver prioritera, varför finns det allt fler parallellgående turer med nattbussar som inte gör någon större nytta?
Ingen aning, men förmodligen för att SL inte har koll på att det finns nattbussavgångar som är överflödiga. Eller kanske för att nattbussarna även trafikerar områden som annars behöver trafikeras av matarbusslinjer. Men om du samlar ihop några förslag på bussavgångar som kan dras in och skickar dom till SL så kanske någon kan räkna på om det räcker för att sätta in en extra avgång med pendeltåg samt öppna några stationer lite tidigare.
Det är knappast resenärernas uppgift att påpeka att nya tågavgångar gör vissa bussturer överflödiga. Sista vardagsturen på linje 592 (klockan 4:12) kan utan vidare kortas av från Cityterminalen till Rotebro. Den delsträckan är ren parallellkörning med tåg 2200 mot Uppsala (klockan 4:08). Bussen och tåget har närmast identiska avgångstider, och Solnas motorvägshållplatser vid E4:an trafikeras av linje 697 bara två minuter senare. Observera att första helgturen på linje 592 utgår från Rotebro av samma skäl.

Första helgturen på linje 593 (klockan 1:50) är i princip parallellkörning med tåg 2986 mot Uppsala (klockan 1:53). I Märsta har tåget passning till linje 592 mot Arlanda. Således är denna busstur helt överflödig. Just den här bussturen är dock ett särskilt illustrativt exempel. Turen blev överflödig i samband med tidtabellsskiftet den 12 december 2021, vilket den här tråden handlar om. Som bekant har sista helgtåget mot Märsta förlängts till Uppsala - utan att busstrafiken anpassades.

Precis samma sak hände när sista vardagsturen på linje 592 blev överflödig. För många år sedan infördes en ny tågavgång mot Uppsala - utan att busstrafiken anpassades. Busstrafiken har fortfarande inte anpassats. Så här ser SL-trafiken ut i stort. Det finns massor av överflödiga avgångar som följer med av historiska skäl. SL-trafiken skulle kunna bli mycket bättre om bara någon hade ett helhetsansvar.

Ett annat exempel är att första helgturen på linje 893 (klockan 1:40) går parallellt med sista tåget mot Nynäshamn (klockan 1:51) samt linje 830 mellan Farsta och Handen. Den avgången blev överflödig när sista tåget mot Nynäshamn senarelades, men togs aldrig bort. Som synes är detta ett vanligt återkommande tema. SL har inte längre förmågan att ta ett helhetsgrepp på trafiken. Detta brukar också kallas tunnelbanans unika status - tunnelbanan är det enda trafikslag som hann få nattrafik innan SL förlorade kompetensen att göra trafikförändringar.

Nya tågavgångar kräver att motsvarande nattbussturer tas bort och i vissa fall ersätts med matarbussar. SL klarar inte längre detta, och därför kommer det tyvärr inte att hända.
kildor skrev:Det blir ju en fråga om prioriteringar.
Anser skribenten att det är rimligt att första helgturen på linje 593 fortfarande körs när det nu finns ett tåg mot Uppsala som går ungefär samtidigt, dessutom med passning till matarbuss i Märsta mot Arlanda? Detta är SL:s prioriteringar i ett nötskal.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av daniel_s »

Får man förändra trafikdygnets längd utan vidare i pågående trafikavtal?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av kildor »

Ja och nej. Trafikdygnet definieras inte i avtalet såvitt jag kan se. Så en mindre utökning av trafikdygnet med nån enstaka avgång är knappast något problem. Men skulle SL vilja köra hela natten på t.ex. helgerna så misstänker jag att det anses vara väsentligt ändrade förutsättningar och en väsentlig kostnadspåverkan, och att MTR då har rätt att förhandla om ändrad ersättning.

http://www.pendelforarna.se/wp-content/ ... _85046.pdf
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av daniel_s »

Jag tänkte mer på E20-avtalet som bussarna i fråga ingår i.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Jag tänkte mer på E20-avtalet som bussarna i fråga ingår i.
Arriva kör linje 592, Transdev kör linje 593 och Nobina kör linje 893. Ett sätt att ta reda på vem som kör vad är att titta på respektive tidtabell. Transdevs tidtabeller har en karaktäristisk röd linje med alla hållplatsnamn. Skillnaden mellan Arriva och Nobina är mer subtil. Arriva använder frasen "Förklaring till anmärkningar tabell" medan Nobina kort och gott skriver "Förklaring". För säkerhets skull kan tidtabellerna jämföras med respektive trafikutövares flaggskepp, nämligen linje 515 (Arriva), linje 583 (Transdev) och linje 807 (Nobina). Då var detta avklarat!

Linjerna 592 och 893 tillhör rena VBP-avtal där det finns ett minimiutbud och trafikutövaren får betalt per resenär (verifierad betalande påstigande). Generellt sett är långa linjer inte lönsamma för trafikutövare i VBP-avtal, och speciellt inte om beläggningen är låg. Bestämda minimiutbud och krav på att en viss andel ståplatser inte utnyttjas regelbundet garanterar att sådana linjer ändå körs och inte får för stor trängsel.

Minimiutbuden för dessa två VBP-avtal bestämdes innan ovan nämnda pendeltågsavgångar infördes. De flesta trafikutövare vill säkert slippa köra överflödiga bussturer på långa linjer, men det kan de inte göra på egen hand. Avtalet måste omförhandlas med SL. För SL:s del är det däremot tacksamt att ha tomma bussar med VBP-avtal - de kostar inget och ser bra ut i statistiken. SL struntar fullständigt i att förfarandet skapar ett gigantiskt resursslöseri - det är trafikutövarens problem. Trafikutövarna måste på något sätt övertyga SL om att ta bort turerna.

Linje 593 tillhör ett produktionsavtal med inslag av incitament. SL betalar för alla turer, och således borde SL vilja ta bort överflödiga turer. Emellertid tar det som bekant flera år för SL att inse att en viss tur är överflödig. Jag minns att det gick många år mellan att Södertäljelinjen fick ett nytt morgontåg från City och att motsvarande tur på linje 791 drogs in. Om ingen skickar in en synpunkt så kan en överflödig tur överleva hela trafikavtalet...

Flera skribenter, inte minst signaturen "Lars_L", har ofta påpekat att trafikförändringsprocessen är dysfunktionell. När en ny tågavgång införs borde busstrafiken givetvis anpassas. Men det händer bevisligen inte. Ingen ansvarar längre för helheten.

Avslutningsvis vill jag anmärka att UL:s linje 801 har en avgång mellan Arlanda och Uppsala ungefär samtidigt som den överflödiga bussturen på linje 593. Dubbleringen är närmast total.
daniel_s skrev:Får man förändra trafikdygnets längd utan vidare i pågående trafikavtal?
Ja, det är i första hand frivolymen som begränsar produktionsökningar. SL har faktiskt utökat trafikdygnet flera gånger under de senaste åren. På Ostkustbanan rör det sig om en hel timme. Pendeltågens trafikdygn är fortfarande långt ifrån jämförbara trafiksystem i Norden, men utvecklingen går åt rätt håll. Någon gång kanske Södertäljelinjen får tillbaka sitt sena vardagståg som linjerna 716 och 718 alltjämt har passning till i Tumba...
Skriv svar