Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1260
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av gek »

På sl.se kan man läsa "Inställd trafik mellan Alvik och Ålstens gård för Nockebybanan 12 sedan kl 12:15 på grund av vagnfel."

Alltså stopp sedan mer än tio timmar. Vet någon vad som hänt? Kanske en vagn som totalhavererat i spårkrysset vid Alléparken så att enkelspårskörning med tågstav inte är möjlig?
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Roy M
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 22 januari 2009 20:07
Ort: Stockholm

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av Roy M »

gek skrev:På sl.se kan man läsa "Inställd trafik mellan Alvik och Ålstens gård för Nockebybanan 12 sedan kl 12:15 på grund av vagnfel."

Alltså stopp sedan mer än tio timmar. Vet någon vad som hänt? Kanske en vagn som totalhavererat i spårkrysset vid Alléparken så att enkelspårskörning med tågstav inte är möjlig?
Nästan, precis efter krysset mot Alvik. Demolerad strömavtagare och skadad kontaktledning.
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av daniel_s »

Det hör till saken att kontaktledningen var skadad på ett par ställen före den plats där vagnen stannade och reparationerna tog därför ganska lång tid. Det var även åska i närheten en stund vilket möjligen kan ha bidragit något (arbete på kontaktledningen får inte ske vid åska) men jag tycker att det kämpades på väldigt flitigt, resurser var snabbt på plats och satte igång arbetet.

Jag råkade vara i tjänst på spårvägen igår och fick tillbringa en god del av dagen med att kasta klot vid Ålstens gård i minst sagt varierande väderlek ;-)
gek
Inlägg: 1260
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av gek »

daniel_s skrev:Det hör till saken att kontaktledningen var skadad på ett par ställen före den plats där vagnen stannade och reparationerna tog därför ganska lång tid.
Tack för utförliga förklaringar av händelsen. Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att säga :-)

Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
gek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att säga :-)

Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.
Nu var du otroligt PK Daniel... :D Som trafikutövare är det alltid fel på KTL anläggningen och det blir rivning! Sen om yttre omständigheter påverkat och t o m orsakat kan ju möjligen vara en förmildrande omständighet men en bra anläggning ska ju klara ex väderomställningar. Sen finns det alltid ytterligheter.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan Widén skrev:
daniel_s skrev:
gek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att säga :-)

Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.
Nu var du otroligt PK Daniel... :D Som trafikutövare är det alltid fel på KTL anläggningen och det blir rivning! Sen om yttre omständigheter påverkat och t o m orsakat kan ju möjligen vara en förmildrande omständighet men en bra anläggning ska ju klara ex väderomställningar. Sen finns det alltid ytterligheter.

Stefan
Ett jack på kolskenan så att tråden fastnar?
Skriv svar