På sl.se kan man läsa "Inställd trafik mellan Alvik och Ålstens gård för Nockebybanan 12 sedan kl 12:15 på grund av vagnfel."
Alltså stopp sedan mer än tio timmar. Vet någon vad som hänt? Kanske en vagn som totalhavererat i spårkrysset vid Alléparken så att enkelspårskörning med tågstav inte är möjlig?
Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
/Gunnar Ekeving
Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Nästan, precis efter krysset mot Alvik. Demolerad strömavtagare och skadad kontaktledning.gek skrev:På sl.se kan man läsa "Inställd trafik mellan Alvik och Ålstens gård för Nockebybanan 12 sedan kl 12:15 på grund av vagnfel."
Alltså stopp sedan mer än tio timmar. Vet någon vad som hänt? Kanske en vagn som totalhavererat i spårkrysset vid Alléparken så att enkelspårskörning med tågstav inte är möjlig?
Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Det hör till saken att kontaktledningen var skadad på ett par ställen före den plats där vagnen stannade och reparationerna tog därför ganska lång tid. Det var även åska i närheten en stund vilket möjligen kan ha bidragit något (arbete på kontaktledningen får inte ske vid åska) men jag tycker att det kämpades på väldigt flitigt, resurser var snabbt på plats och satte igång arbetet.
Jag råkade vara i tjänst på spårvägen igår och fick tillbringa en god del av dagen med att kasta klot vid Ålstens gård i minst sagt varierande väderlek
Jag råkade vara i tjänst på spårvägen igår och fick tillbringa en god del av dagen med att kasta klot vid Ålstens gård i minst sagt varierande väderlek

Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Tack för utförliga förklaringar av händelsen. Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?daniel_s skrev:Det hör till saken att kontaktledningen var skadad på ett par ställen före den plats där vagnen stannade och reparationerna tog därför ganska lång tid.
/Gunnar Ekeving
Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att sägagek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?

Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Nu var du otroligt PK Daniel...daniel_s skrev:Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att sägagek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Inställd trafik på delar av Nockebybanan - vagnfel
Ett jack på kolskenan så att tråden fastnar?Stefan Widén skrev:Nu var du otroligt PK Daniel...daniel_s skrev:Nej, det beror snarare på att man snabbt konstaterade att spårvagnens strömavtagare var kvaddad och utan strömavtagare kan man inte köra. S k symptombaserad kategorisering, så att sägagek skrev:Då var det alltså kontaktledningsfel som orsakade det långa trafikavbrottet. Att händelsen rubricerades "vagnfel" kanske berodde på att man snabbt konstaterat att kontaktledningsskadorna orsakats av att vagnens strömavtagare var felaktig?
Kontaktlednings- och strömavtagarhaverier är ofta ett "hönan och ägget-problem" där det kan vara svårt att med säkerhet hitta grundorsaken. Extrema temperaturer kan t ex leda till att olika kontaktledningsdetaljer hamnar i ett inbördes olämpligt läge på ett ställe och ger upphov till en skada på strömavtagare som passerar och sedan river kontaktledningen på ett annat ställe.Som trafikutövare är det alltid fel på KTL anläggningen och det blir rivning! Sen om yttre omständigheter påverkat och t o m orsakat kan ju möjligen vara en förmildrande omständighet men en bra anläggning ska ju klara ex väderomställningar. Sen finns det alltid ytterligheter.
Stefan