Öresundstågen har varit en enorm framgång för Sydsverige och Öresundsregionen. Tre tåglinjer täcker större delen av Sydsverige och erbjuder direktförbindelser till Öresundsregionens största målpunkter: Köpenhamn, Kastrup, Malmö och Lund. Alla tre linjer har timmestrafik, vilket innebär att den gemensamma sträckan har minst 20-minuterstrafik. Och inte bara det, tågen går utan avbrott, alla timmar om året. Vidare har tågen lokal taxa och kan användas som övrig lokaltrafik i samtliga regioner.DN skrev:Resorna till och från nya Arlanda måste vara effektiva och klimatsmarta. I dag sker en alltför hög andel av resorna till och från Arlanda på ett ineffektivt och klimatbelastande sätt. Det ska vara smidigt, effektivt och hållbart att resa från dörr till flygplats och ända fram till slutdestinationen. Då behöver man exempelvis kunna ta sig till och från det nya Arlanda betydligt billigare och enklare med tåg än i dag. Regeringen behöver köpa loss Arlandabanan för att möjliggöra för ökat tågresande. Även tågförbindelserna mellan Arlanda och övriga Mälardalen samt med Ostkusten behöver förbättras.
Tågtrafiken i Mälardalen är den direkta motsatsen. Stora delar av regionen har ingen direktförbindelse till de största målpunkterna, det finns många olika taxor, tåglinjer som går parallellt saknar samordning och nattrafik är förbehållen Stockholms tunnelbana. Den begränsade järnvägskapaciteten utnyttjas dåligt samtidigt som flera tåg är överfulla, förhållandevis få åker tåg till Arlanda, integrationen är dålig och regionen slits isär av växande klyftor.
Stockholms ledande aktörer har länge förbisett dessa brister i den heliga marknadsfundamentalismens namn, men bristerna har blivit så stora att även det moderatstyrda landstinget har tvingats tänka om. För några dagar sedan presenterades den ambitiösa remisshandlingen "Kollektivtrafikplan 2050" där en direkt kopia av Öresundstågen föreslås på sidan 116 (givetvis utan att uppge varifrån idén kommer). Och nu förespråkar Stockholms Handelskammare i princip samma sak.
Börjar vi se marknadsfundamentalismens slut i Stockholm? Slagord som "grönt flyg" är naturligtvis bara en rökridå, men det verkar faktiskt som att det blir en förändring. Om ett halvår ska Mälartåg köra direkttåg mellan Eskilstuna och Uppsala. Det dröjer inte länge innan de sörmländska kollegorna i Nyköping och Katrineholm kräver detsamma. Nu kan den oundvikliga avvecklingen av Bromma flygplats användas som svepskäl för att fimpa det misslyckade experimentet.