SJ kastar in handduken till mars - borde Mälartåg ta ansvar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SJ kastar in handduken till mars - borde Mälartåg ta ansvar?
Den 12 december 2021 ställdes samtliga SJ-tåg in mellan Stockholm och Uppsala. Nu flaggar bolaget för att resenärerna ska räkna med inställda avgångar fram till mars. Orsaken sägs vara problem med ett nytt planeringsverktyg. Samtidigt finns det planer på att förlänga alla tre regionaltågslinjer från Sörmland (Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping) till Uppsala (se sidan 108).
Faktum är att linjen från Nyköping ursprungligen planerades att fortsätta till Uppsala redan år 2017. Slutligen förlängdes bara linjen från Eskilstuna, men Mälartåg kör några insatståg mellan Stockholm och Uppsala. Borde Mälartåg ta större ansvar för Mälardalsregionen och genomföra de ursprungliga planerna?
Faktum är att linjen från Nyköping ursprungligen planerades att fortsätta till Uppsala redan år 2017. Slutligen förlängdes bara linjen från Eskilstuna, men Mälartåg kör några insatståg mellan Stockholm och Uppsala. Borde Mälartåg ta större ansvar för Mälardalsregionen och genomföra de ursprungliga planerna?
Re: SJ kastar in handduken till mars - borde Mälartåg ta ans
Mälartåg har det väl också lite kämpigt för närvarande?Enceladus skrev:Den 12 december 2021 ställdes samtliga SJ-tåg in mellan Stockholm och Uppsala. Nu flaggar bolaget för att resenärerna ska räkna med inställda avgångar fram till mars. Orsaken sägs vara problem med ett nytt planeringsverktyg. Samtidigt finns det planer på att förlänga alla tre regionaltågslinjer från Sörmland (Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping) till Uppsala (se sidan 108).
Just bristerna pga planeringssystemet måste ju helt och till 100% vara SJs eget fel och inte den upphandlande organisationen. Det hade inte spelat någon roll vilka krav man skulle ha ställt för att förhindra det, det är nog endast intern kompetens, eller brist på sådan, som orsakat detta hos SJ.
Utan att känna till detaljer så skulle jag gissa att implementationen av det nya systemet har varit toppstyrt utan några praktiska möjligheter att stanna upp vid kontrollpunkter och när man ser att en kontrollpunkt inte är uppfylld så har man toppstyrt och tvingat projektet vidare. Det skulle inte förvåna mig om ekonomer har varit med och petat för mycket i IT-avdelningen, trots att ekonomer är ökänt usla på IT. Det skulle inte heller förvåna mig om man har köpt ett ACME-system som utlovats att klara av allt och hela verksamheten i en instans, trots att verkligheten ofta bjuder på lokala förutsättningar som kan vara svåra att jämka ihop.
Det kommer säkert att läcka ut information så småningom om vad som hände.
Utan att känna till detaljer så skulle jag gissa att implementationen av det nya systemet har varit toppstyrt utan några praktiska möjligheter att stanna upp vid kontrollpunkter och när man ser att en kontrollpunkt inte är uppfylld så har man toppstyrt och tvingat projektet vidare. Det skulle inte förvåna mig om ekonomer har varit med och petat för mycket i IT-avdelningen, trots att ekonomer är ökänt usla på IT. Det skulle inte heller förvåna mig om man har köpt ett ACME-system som utlovats att klara av allt och hela verksamheten i en instans, trots att verkligheten ofta bjuder på lokala förutsättningar som kan vara svåra att jämka ihop.
Det kommer säkert att läcka ut information så småningom om vad som hände.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Man undrar ju varför man inte kan gå tillbaka till det gamla systemet. Var man tvungen att förstöra den möjligheten av tekniska orsaker eller hade man avtal som gick ut?
Så här viktiga och affärskritiska system borde man ju parallellköra en tid, om det är möjligt.
Så här viktiga och affärskritiska system borde man ju parallellköra en tid, om det är möjligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ja, tyvärr har Mälartåg också haft problem på sistone. Men just därför kan det vara bra att ha färre olika biljettsystem på samma sträcka.Sio skrev:Mälartåg har det väl också lite kämpigt för närvarande?
Det var väl helt enkelt så, att man struntade i att ta fram en mängd data i äldre system för T22, så man blev piskade att sjösätta skarpt innan T22 gick igång.LÅ1 skrev:Man undrar ju varför man inte kan gå tillbaka till det gamla systemet. Var man tvungen att förstöra den möjligheten av tekniska orsaker eller hade man avtal som gick ut?
När sen allt sket sig, så hade T22 gått igång och man stod utan möjlighet att backa, i vart fall backa snabbt.
Nu verkar man ju ha kommit till insikt på firma och dessutom plockat bort han/hon som toppstyrde. Sen gäller det väl att med fackens hjälp försöka få till något som fungera och därefter försök göra rätt.
- Hechtwagen
Du får nog lära dig innebörden av uttrycket "Kasta in handduken", hade SJ ställt in uposalatrafiken för gott så hade de kastat in handduken, inte som nu när de tvingas ställa in vissa tåg.Enceladus skrev:Den 12 december 2021 ställdes samtliga SJ-tåg in mellan Stockholm och Uppsala. Nu flaggar bolaget för att resenärerna ska räkna med inställda avgångar fram till mars. Orsaken sägs vara problem med ett nytt planeringsverktyg. Samtidigt finns det planer på att förlänga alla tre regionaltågslinjer från Sörmland (Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping) till Uppsala (se sidan 108).
Som jag förstått det har man köpt en etablerad programvara som fungerar på andra järnvägsföretag. Självklart behöver det oftast till anpassningar och det har man gjort. Det som skiljer SJ från andra företag som kör samma program är att SJ gått all in och även låtit programmet sköta optimeringen av personalomlopp, något som inte har fungerat helt hundra.Odd skrev:Utan att känna till detaljer så skulle jag gissa att implementationen av det nya systemet har varit toppstyrt utan några praktiska möjligheter att stanna upp vid kontrollpunkter och när man ser att en kontrollpunkt inte är uppfylld så har man toppstyrt och tvingat projektet vidare. Det skulle inte förvåna mig om ekonomer har varit med och petat för mycket i IT-avdelningen, trots att ekonomer är ökänt usla på IT. Det skulle inte heller förvåna mig om man har köpt ett ACME-system som utlovats att klara av allt och hela verksamheten i en instans, trots att verkligheten ofta bjuder på lokala förutsättningar som kan vara svåra att jämka ihop.
SJ hade kunnat erbjuda Movingo-giltighet på InterCity. Nu finns det fem olika biljettsystem: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg (fakirtåget på Ostkustbanan).Hechtwagen skrev:Du får nog lära dig innebörden av uttrycket "Kasta in handduken", hade SJ ställt in uposalatrafiken för gott så hade de kastat in handduken, inte som nu när de tvingas ställa in vissa tåg.Enceladus skrev:Den 12 december 2021 ställdes samtliga SJ-tåg in mellan Stockholm och Uppsala. Nu flaggar bolaget för att resenärerna ska räkna med inställda avgångar fram till mars. Orsaken sägs vara problem med ett nytt planeringsverktyg. Samtidigt finns det planer på att förlänga alla tre regionaltågslinjer från Sörmland (Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping) till Uppsala (se sidan 108).
För oss vanliga människor så har ju SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg samma biljettsystem, dessutom kan jag ju köpa biljett till de andra två SL/UL och Mälartåg på samma ställe som SJ:s biljetter, dvs i SJ:s mobilapp.Enceladus skrev:SJ hade kunnat erbjuda Movingo-giltighet på InterCity. Nu finns det fem olika biljettsystem: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg (fakirtåget på Ostkustbanan).
Det är samma biljettsystem för enkelbiljetter, men de flesta resenärer mellan Stockholm och Uppsala har period- eller mängdbiljetter. Vanliga Movingo och 10-biljetterna gäller bara på SJ Regional. Det betydligt dyrare Movingo Alla sträckor krävs för att åka med SJ InterCity. Jag förstår poängen med att hänvisa kortväga resenärer till kortväga tåg, men då måste dessa tåg gå. När de är inställda i flera månader är det rimligt att göra undantag. Detta skadar förtroendet för Movingo och 10-biljetterna, vilket i sin tur äventyrar framtiden för SJ:s egentrafik på sträckan.leifd skrev:För oss vanliga människor så har ju SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg samma biljettsystem, dessutom kan jag ju köpa biljett till de andra två SL/UL och Mälartåg på samma ställe som SJ:s biljetter, dvs i SJ:s mobilapp.Enceladus skrev:SJ hade kunnat erbjuda Movingo-giltighet på InterCity. Nu finns det fem olika biljettsystem: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg (fakirtåget på Ostkustbanan).
Fakirtåget accepterar ingen av ovan nämnda biljetter, trots att det borde vara gott om plats vid den tiden. Giltighet på fakirtåget skulle ge SJ:s 10-biljetter ett visst mervärde, vilket biljetterna är i behov av nu när Mälartåg har tagit över en stor del av trafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Förstår vad du menar, men på de fjärrtåg som körs, finns snarare ett behov av att hålla borta lokala resenärer, då kapaciteten inte är anpassad för den belastning som annars skulle uppstå. Att släpa med extra tågsätt bara för att att det är massa folk som vill åka U-Cst-U finns ingen ekonomi i. Alltså får det bli normala biljetter som gäller. Orsaken till inställelserna nu, är ju väl känd. Här har man då valt att ställa in, då det finns annan trafik att tillgå, vilket borde räcka gott och väl.Enceladus skrev:Det är samma biljettsystem för enkelbiljetter, men de flesta resenärer mellan Stockholm och Uppsala har period- eller mängdbiljetter. Vanliga Movingo och 10-biljetterna gäller bara på SJ Regional. Det betydligt dyrare Movingo Alla sträckor krävs för att åka med SJ InterCity. Jag förstår poängen med att hänvisa kortväga resenärer till kortväga tåg, men då måste dessa tåg gå. När de är inställda i flera månader är det rimligt att göra undantag. Detta skadar förtroendet för Movingo och 10-biljetterna, vilket i sin tur äventyrar framtiden för SJ:s egentrafik på sträckan.leifd skrev:För oss vanliga människor så har ju SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg samma biljettsystem, dessutom kan jag ju köpa biljett till de andra två SL/UL och Mälartåg på samma ställe som SJ:s biljetter, dvs i SJ:s mobilapp.Enceladus skrev:SJ hade kunnat erbjuda Movingo-giltighet på InterCity. Nu finns det fem olika biljettsystem: SL/UL, Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg (fakirtåget på Ostkustbanan).
Fakirtåget accepterar ingen av ovan nämnda biljetter, trots att det borde vara gott om plats vid den tiden. Giltighet på fakirtåget skulle ge SJ:s 10-biljetter ett visst mervärde, vilket biljetterna är i behov av nu när Mälartåg har tagit över en stor del av trafiken mellan Stockholm och Uppsala.
På samma vis väljer ju MTR att ställa in lokala tåg Et-Sl-Et då där finns kapacitet så det räcker på de tåg som går. När man gör nerddragningar, väljer man ju lämpligen där det stör som minst.
När det gäller Snabbtåget, så är det ju bara en bonus att det är upplåtet för resande. Orsak till det är ju att man kom överens med X-trafik att få köra i deras planerade tidtabell, mot att man stannade på deras normala stopplatser och lät deras biljetter gälla. Detta då man i grunden behövde få upp ett tågsätt till Sundsvall för en tidig avgång söderut. Alternativet hade ju varit att köra tjänstetåg tidigare på natten eller kvällen före. Då man nu kör som man gör, måste man ju även ha ombordpersonal i tjänst (för X-trafiks behov) och kan då lika gärna öppna tåget hela sträckan för alla resenärer, men med den vanliga biljetten då naturligtvis.
Det skulle förvåna mig om man inte hade valt ett etablerat system. Systemet man har valt, vilket det är känner jag ej till, uppfyller säkerligen även alla de krav som man har men det har inget som helst med att göra hur man implementerar det, dvs driftsätter det.BSB101 skrev:Som jag förstått det har man köpt en etablerad programvara som fungerar på andra järnvägsföretag. Självklart behöver det oftast till anpassningar och det har man gjort. Det som skiljer SJ från andra företag som kör samma program är att SJ gått all in och även låtit programmet sköta optimeringen av personalomlopp, något som inte har fungerat helt hundra.Odd skrev:Utan att känna till detaljer så skulle jag gissa att implementationen av det nya systemet har varit toppstyrt utan några praktiska möjligheter att stanna upp vid kontrollpunkter och när man ser att en kontrollpunkt inte är uppfylld så har man toppstyrt och tvingat projektet vidare. Det skulle inte förvåna mig om ekonomer har varit med och petat för mycket i IT-avdelningen, trots att ekonomer är ökänt usla på IT. Det skulle inte heller förvåna mig om man har köpt ett ACME-system som utlovats att klara av allt och hela verksamheten i en instans, trots att verkligheten ofta bjuder på lokala förutsättningar som kan vara svåra att jämka ihop.
När det gäller anpassningar så är mina erfarenheter att användarna ofta är mycket konservativa med att förändra innevarande arbetssätt och att kravspecifikationer allt för ofta är specifika krav på arbetssätt etc i stället för funktionskrav. Det är därför det är oerhört viktigt att användarna blandas in och ses som jämlika IT-avdelningen och att relationen mellan IT-avdelningen och användarna inte utformas som ett "leverantörs/kund"-förhållande. Just upplägget "leverantör/kund"-förhållandet och interndebitering är säkra indikatorer för monumentala misslyckanden.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Du har säkert väldigt rätt i det du skriver. Men man har tyvärr också glömt en sak. Nämligen att man ska göra arbetsscheman åt människor. Vi som jobbade/jobbar på SJ sa redan då man började jobba med detta att ett system utan fasta turer och den totala oförutsägbarheten det innebär är inget som den stora mängden tågpersonal vill ha. Sen får väl SJ önska sig det hur mycket de vill... Nu toppstyrdes ju detta projekt så pass mycket att man helt enkelt bara struntade i personalen, vilket nu resulterar o stora tapp av kompetens och goodwill.Odd skrev:Det skulle förvåna mig om man inte hade valt ett etablerat system. Systemet man har valt, vilket det är känner jag ej till, uppfyller säkerligen även alla de krav som man har men det har inget som helst med att göra hur man implementerar det, dvs driftsätter det.
När det gäller anpassningar så är mina erfarenheter att användarna ofta är mycket konservativa med att förändra innevarande arbetssätt och att kravspecifikationer allt för ofta är specifika krav på arbetssätt etc i stället för funktionskrav. Det är därför det är oerhört viktigt att användarna blandas in och ses som jämlika IT-avdelningen och att relationen mellan IT-avdelningen och användarna inte utformas som ett "leverantörs/kund"-förhållande. Just upplägget "leverantör/kund"-förhållandet och interndebitering är säkra indikatorer för monumentala misslyckanden.
Nu har man ju som väl är ändrat i chefsleden och påbörjat vägen till något bättre, nu tillsammans med facken på företaget. Lär nog ta några månader ändå innan man får ordentlig styrning på saker och ting, förhoppningsvis med fasta turer i botten igen.
Utöver själva eländet med SJ:s planeringssystem så har ju både Mälartåg och SJ utökat trafiken i samband med tidtabellsskiftet. Lägger man till höga sjukskrivningstal pga covid, influensa samt riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom så blir det självklart problem. Både SJ och MTR betalar nu ut extrabelopp till personal som jobbar extra på ledig dag för att få trafiken att fungera. Trots det ställer man som sagt in tåg pga personalbrist. Och på pendeln har man också tappat personal till Mälartåg, plus att beslutet om att installera kameror och avskaffa tågvärdar av naturliga skäl skrämt bort en del tågvärdar, vilket leder till att MTR ibland beordrar personal på övertid. Och trots det inställda avgångar pga personalbrist. Det kommer ta ett tag innan det blir bra igen i Stockholmsområdet/Mälardalen.
Det behövs betydligt mer än tågpersonal för att tågtrafiken ska bli bra i Mälardalen. Förutom ett gemensamt biljettsystem behöver även själva trafiken samordnas. Här är de tre sista avgångarna med regionaltåg från Stockholm C till Uppsala C på helger:kildor skrev:Utöver själva eländet med SJ:s planeringssystem så har ju både Mälartåg och SJ utökat trafiken i samband med tidtabellsskiftet. Lägger man till höga sjukskrivningstal pga covid, influensa samt riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom så blir det självklart problem. Både SJ och MTR betalar nu ut extrabelopp till personal som jobbar extra på ledig dag för att få trafiken att fungera. Trots det ställer man som sagt in tåg pga personalbrist. Och på pendeln har man också tappat personal till Mälartåg, plus att beslutet om att installera kameror och avskaffa tågvärdar av naturliga skäl skrämt bort en del tågvärdar, vilket leder till att MTR ibland beordrar personal på övertid. Och trots det inställda avgångar pga personalbrist. Det kommer ta ett tag innan det blir bra igen i Stockholmsområdet/Mälardalen.
23:11 Mälartåg
0:07 SJ Regional
0:11 Mälartåg
I praktiken är det timmestrafik, trots att det går två tåg per timme!