För drygt tre år sedan inrättade SJ ett fakirtåg mellan Stockholm och Sundsvall via bland annat Arlanda, Uppsala och Gävle. I innevarande tidtabell avgår tåget klockan 3:50 från Stockholm C på vardagar (se sidan 4), men avgångstiden har varierat något med åren. Tåget har tågnummer 590 och marknadsförs som SJ Snabbtåg.
Men detta fakirtåg är inget vanligt fjärrtåg. Till skillnad från vanliga fjärrtåg är tåg 590 upplåtet för lokala resor, företrädesvis mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala. Enligt den länkade tidtabellen är detta faktiskt det enda snabbtåget som tillåter avstigande i Arlanda och Uppsala.
Vid den tiden går ingen annan konkurrerande trafik. Arlanda Express har sin första avgång klockan 4:20 från Stockholm C till Arlanda Norra. Mälartåg har sin första avgång klockan 5:11 från Stockholm C till Uppsala C. SJ InterCity har sin första avgång klockan 5:21 medan SJ Regional har sin första avgång klockan 6:36. Nattbuss 593 har en restid på en och en halv timme.
Mellan Gävle och Sundsvall fungerar tåget som ett lokaltåg med uppehåll vid de mellanliggande stationerna Ljusne, Söderhamn, Iggesund, Hudiksvall och Gnarp. Tåget avgår klockan 5:12 från Gävle. Däremot bemödar sig inte tåget med att stanna vid Tierp, vilket SJ InterCity gör. Tåget har också egna priser, vilket i och för sig är vanligt på Ostkustbanan.
Existensen av detta tåg måste tolkas som att det finns en efterfrågan på tidiga resor från Stockholm till Arlanda, Uppsala och Gävle. Det är dock lite förvånande att en kommersiell aktör tillgodoser detta behov samtidigt som den offentligt upphandlade trafiken nöjer sig med extremt långsamma nattbussar.
Vid tidtabellsskiftet den 12 december 2021 skedde det några mindre förändringar i lokaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala samt mellan Uppsala och Gävle. Pendeltågen har nu på helger en senare avgång från Stockholm mot Uppsala och en tidigare avgång från Uppsala mot Stockholm. Upptåget har fått utökad trafik mellan Tierp och Gävle, men minskad trafik mellan Uppsala och Tierp. Fler tåg går hela vägen, och numera är det timmestrafik från Uppsala till Gävle ända till klockan 1:13 alla dagar (till och med bättre än Stockholms tunnelbana!).
Har politikerna underskattat behovet av tidig tågtrafik mellan Stockholm och Gävle, både på lokal och interregional nivå? Jämför exempelvis Öresundstågen mellan Lund och Köpenhamn.
Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behov
Mälartåg storsatsar med många nya avgångar i december
Politikerna verkar ändå ha kommit till insikt om att det finns ett visst behov av tidig tågtrafik. Det är bara att ambitionsnivån är för låg, åtminstone enligt SJ:s bedömning.Mälartåg skrev:Även på morgonen blir det en ny tidig avgång från Örebro kl. 04.10, i syfte att kunna resa till Arlanda flygplats utan byten och vara där till kl. 06.30.
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Hur stort är behovet? Bara för att SJ kör ett tåg betyder inte att efterfrågan är så stor att det motiverar att köra. För SJs del kan det även vara så att alternativet hade varit att köra ett tjänstetåg så det känns som det behövs mer information innan det går att säga att efterfrågan finns.
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Även X-Trafiks tåg tuffar på i 200 knyck mellan Gävle samt Sundsvall och tillbaka med uppehåll på samtliga stationer. Har åkt med Supersnigeln V.2 från Iggesund till Gävle.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Såhär tre timmar och 45 minuter före avgång så har 590 som avgår norrut från Stockholm 03.50 idag 7 mars exakt 23 bokade resenärer. Vad säger det om behovet?
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Gissningsvis är väl behovet i grunden behov av tågsätt till 567.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 mars 2022 0:07 Såhär tre timmar och 45 minuter före avgång så har 590 som avgår norrut från Stockholm 03.50 idag 7 mars exakt 23 bokade resenärer. Vad säger det om behovet?
Att tåget går öppet för resande är väl för samarbetet med X-trafik, sträckan Gävle - Sundsvall.
Re: Fakirtåg på Ostkustbanan - hur stort är det lokala behovet?
Att behovet av personresor den 7 mars var lågt. Behovet av att köra tåget säger det dock inget om.Hechtwagen skrev: ↑måndag 07 mars 2022 0:07 Såhär tre timmar och 45 minuter före avgång så har 590 som avgår norrut från Stockholm 03.50 idag 7 mars exakt 23 bokade resenärer. Vad säger det om behovet?