ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Inlägg av Enceladus »

ÅVS utveckling av pendeltågstrafiken i Stockholm

Slutrapporten för Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för pendeltågstrafiken i Stockholm har nyligen publicerats. Rapporten avhandlar många, men inte alla, aspekter av pendeltågstrafiken. Följande stycke kommer sannolikt att vålla stor debatt på forumet:
ÅVS skrev:Stockholm Odenplan kommer under 2030-talet att behöva utvecklas till en fyrspårsstation. Åtgärdsvalsstudien föreslår en ny linjesträckning för pendeltågen mot Ostkustbanan från Odenplan vidare under Karolinska sjukhuset, Solna station och upp i dagen någonstans i trakten kring Ulriksdal. Denna sträckning innebär en möjlighet att utveckla Solna till en regionalbytespunkt där regionaltåg kan nyttja den frigjorda kapaciteten på dagens pendeltågsspår och station på ytan.
Studien föreslår en ny tågtunnel mellan Odenplan och Ulriksdal med stationer i Norra stationsområdet ("Hagastaden") och Solna stationsområdet ("Arenastaden"). En briljant idé! Varför har ingen tänkt på detta tidigare?

Här är en annan intressant passus:
ÅVS skrev:Förbättrad vändmöjlighet närmare det centrala snittet, för att minimera påverkan av en störning på den ena sidan om centrala snittet: Högdalen, med anslutning till SL-depå eftersom Liljeholmsspåret och dess anslutning till tunnelbanesystemet föreslås bli avvecklat.
Därmed besvaras den farhåga som signaturen "Bo Rengmark" lyfte fram för ett år sedan, d.v.s. nuvarande anslutning via Liljeholmen är i riskzonen.
Breitspurbahn

Re: ÅVS: Ny tågtunnel föreslås mellan Odenplan och Ulriksdal

Inlägg av Breitspurbahn »

Tänker man att man gräver ner rangerbangårdarna vid Tomteboda & Råsta/Ritorp?
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:ÅVS utveckling av pendeltågstrafiken i Stockholm

Slutrapporten för Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för pendeltågstrafiken i Stockholm har nyligen publicerats. Rapporten avhandlar många, men inte alla, aspekter av pendeltågstrafiken. Följande stycke kommer sannolikt att vålla stor debatt på forumet:
ÅVS skrev:Stockholm Odenplan kommer under 2030-talet att behöva utvecklas till en fyrspårsstation. Åtgärdsvalsstudien föreslår en ny linjesträckning för pendeltågen mot Ostkustbanan från Odenplan vidare under Karolinska sjukhuset, Solna station och upp i dagen någonstans i trakten kring Ulriksdal. Denna sträckning innebär en möjlighet att utveckla Solna till en regionalbytespunkt där regionaltåg kan nyttja den frigjorda kapaciteten på dagens pendeltågsspår och station på ytan.
Studien föreslår en ny tågtunnel mellan Odenplan och Ulriksdal med stationer i Norra stationsområdet ("Hagastaden") och Solna stationsområdet ("Arenastaden"). En briljant idé! Varför har ingen tänkt på detta tidigare?
Ja, det låter briljant! Men visst har väl många tänkt på det tidigare?

Det här borde man absolut satsa på. Gärna i kombination med att inte bygga avgreningen av Gröna linjen till Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Tänker man att man gräver ner rangerbangårdarna vid Tomteboda & Råsta/Ritorp?
Knappast. En del av syftet skulle ju vara att ha en regionaltågsstation i Solna. De befintliga spåren blir förstås kvar för region-, fjärr- och godståg. Den föreslagna tunneln ansluter bara till Citybanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Ja, det låter briljant! Men visst har väl många tänkt på det tidigare?

Det här borde man absolut satsa på. Gärna i kombination med att inte bygga avgreningen av Gröna linjen till Arenastaden.
Idén om en pendeltågsstation under Karolinska sjukhuset är knappast ny, men däremot detaljerna. Det briljanta är ju att en välbehövlig regionaltågsstation i Solna fås på köpet. Tidigare tunnelförslag lyckades inte skapa lika stora nyttor, trots att kostnadsbilden var ungefär densamma.

Jag vill passa på att understryka att det behövs en regionaltågsstation i Solna för att regionaltågen ska få en hög marknadsandel i Uppsala. Under större delen av dygnet är resandet så stort att det finns underlag för flera tågprodukter. Vartefter resandet minskar under trafikdygnet kan de olika produkterna plockas bort (jämför busstrafiken mellan Slussen och Orminge).
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det känns ju helt klart mer relevant att bygga detta än den prestigefyllda gulalinjen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Ja, det låter briljant! Men visst har väl många tänkt på det tidigare?

Idén om en pendeltågsstation under Karolinska sjukhuset är knappast ny, men däremot detaljerna. Det briljanta är ju att en välbehövlig regionaltågsstation i Solna fås på köpet. Tidigare tunnelförslag lyckades inte skapa lika stora nyttor, trots att kostnadsbilden var ungefär densamma.

Jag vill passa på att understryka att det behövs en regionaltågsstation i Solna för att regionaltågen ska få en hög marknadsandel i Uppsala. Under större delen av dygnet är resandet så stort att det finns underlag för flera tågprodukter. Vartefter resandet minskar under trafikdygnet kan de olika produkterna plockas bort (jämför busstrafiken mellan Slussen och Orminge).
Jaså, jag hade tänkt på det förut, jag trodde det hade diskuterats av andra också.

Men är du helt säker på att ÅVS:n verkligen föreslår en station i Hagastaden? Jag tycker det är en ganska vag formulering.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:

Jaså, jag hade tänkt på det förut, jag trodde det hade diskuterats av andra också.

Men är du helt säker på att ÅVS:n verkligen föreslår en station i Hagastaden? Jag tycker det är en ganska vag formulering.
Fram till ganska nyligen har regionaltåg mest varit en kuriositet i Stockholms län. Intresset blir ju inte så stort när det är ytterst få som använder de tågen. Nu tycks emellertid allt fler inse att regionaltåg är ett nödvändigt inslag i en storstads trafikförsörjning, dels på grund av högre effektivitet och dels på grund av högre attraktivitet. Men i de äldre diskussionerna har det sällan tagits någon större hänsyn till regionaltåg. De förslag jag har sett på detta forum har i alla fall inte gjort det.

Jag håller med om att formuleringen om tunneln är vag. Dock skrivs även följande:
ÅVS skrev:Föreslagen sträckning av nya pendeltågsspår är ett av flera förslag till utveckling av Solna till en regional bytespunkt där regionaltåg kan nyttja den frigjorda kapaciteten på dagens pendeltågsspår och station på ytan. Till detta kommer en ökad tillgänglighet till hela pendeltågssystemet vid Karolinska sjukhuset och Norra stationsområdet och framför allt Karolinska sjukhuset i Flemingsberg samt Arlanda och Uppsala.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Integrationen av pendeltåg och regionaltåg har gått på tok för långsamt i Stockholm-Mälarregionen. I ÅVS:n skrivs det att regionaltåg blir en viktig del av trafikförsörjningen (se sidan 63 om Mälarbanans resandeutveckling):
ÅVS skrev:Trafikverkets modellsystem ger en betydligt mindre ökning i snittbelastning än trafikförvaltningens där ökningen är 40 procent. En förklaring till den försiktiga ökningen av resandet i Trafikverkets prognos bedöms vara att utbudet för regionaltågstrafiken antas öka kraftigare än utbudet för pendeltåget. Eftersom regional- och pendeltågstrafiken är kommunicerande system kan detta förväntas leda till en viss överflyttning av resandet till regionaltåg.
Ändå finns det fortfarande inga planer på att köra Mälartåg på Mälarbanan. Lever trafikplanerarna i en bubbla där de flesta tågresenärer betalar extra för att få några minuters kortare restid? Med tanke på vilka områden regionaltågsstationerna ligger i är det ju ganska uppenbart att det inte kommer att hända!

Redan i "den stora pendeltågsutredningen" insåg Trafikförvaltningen att det är klokt att integrera tågtrafiken:
Trafikförvaltningen skrev:Med ett genomgående regionaltågsystem får stråket Södertälje–Flemingsberg–Stockholm–Arlanda–Uppsala en utbudsmix där
•Regionaltåget kan ta en roll för ändpunktsresandet
•Skipstoppare om så önskas får en roll att försörja centrala Södertälje och de större matarbussflödena i stråket
•Slutligen kan stompendeltåget ta det lokala resandet och de mindre stationerna
Vartefter resandet minskar under trafikdygnet kan de olika produkterna plockas bort. Som nattrafikupplägg som alltid går kan då stompendeltåget Södertälje–Stockholm–Arlanda–Uppsala fungera.
Det föreslagna trafikupplägget är både effektivt och attraktivt. Det påminner väldigt mycket om busstrafiken i Orminge där det finns olika bussprodukter som plockas bort vartefter resandet minskar under trafikdygnet. I rusningen finns direktbussar (jämför Region Express). Under större delen av dygnet finns både snabba och långsamma motorvägsbussar (jämför regionaltåg och skipstoppare). Som nattrafikupplägg som alltid går finns bussar på lokalvägen (jämför pendeltåg).

Men av någon anledning har detta kloka trafikupplägg aldrig genomförts i tågtrafiken. Varför?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:
ÅVS skrev:Förbättrad vändmöjlighet närmare det centrala snittet, för att minimera påverkan av en störning på den ena sidan om centrala snittet: Högdalen, med anslutning till SL-depå eftersom Liljeholmsspåret och dess anslutning till tunnelbanesystemet föreslås bli avvecklat.
Därmed besvaras den farhåga som signaturen "Bo Rengmark" lyfte fram för ett år sedan, d.v.s. nuvarande anslutning via Liljeholmen är i riskzonen.
Denna formulering förstår jag inte riktigt... Vad har vändmöjligheter för pendeltågen (mot Vh/Nynäs för antas) att göra med t-banans Högdalendepå? Den ska väl behållas men kopplas till Farstagrenen på t-grön, om jag förstått saken rätt? Dessutom finns ju ingen station för passagerarutbyte längs Nynäsbanan i Höd (och några konkreta planer på detta saknas vad jag vet. I det sammanhanget är dessutom spåret mellan Högdalens t-station och Högdalendepån dessutom helt irrelevant! Mystiken tätnar...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Odd skrev:Det känns ju helt klart mer relevant att bygga detta än den prestigefyllda gulalinjen.
Hur då? På tunnelbanenivå hade stoppen Odenplan-Hagastaden/Karolinska-Solna Station varit rimlig.
Att ha ett pendeltåg som gör så korta stopp låter märkligt.
Desto rimligare att ha en regionaltågstation i Solna så kan resenärer till/från Odenplan eller Hagastaden/Karolinska byta till Gula/Gröna Linjen, alternativt pendeltåget.
Gula/Gröna Linjen har ju ett ytterligare syfte med att den kan förlängas en dag till Järvastaden och/eller Bergshamra/Danderyds Sjukhus för att koppla samman den delen av Stockholm.
twr

Inlägg av twr »

Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:
Denna formulering förstår jag inte riktigt... Vad har vändmöjligheter för pendeltågen (mot Vh/Nynäs för antas) att göra med t-banans Högdalendepå? Den ska väl behållas men kopplas till Farstagrenen på t-grön, om jag förstått saken rätt? Dessutom finns ju ingen station för passagerarutbyte längs Nynäsbanan i Höd (och några konkreta planer på detta saknas vad jag vet. I det sammanhanget är dessutom spåret mellan Högdalens t-station och Högdalendepån dessutom helt irrelevant! Mystiken tätnar...
Om gamla stambanan mellan Älvsjö och Liljeholmen rivs upp försvinner kopplingen mellan järnväg och tunnelbana (via Tvärbanan i dagsläget). Tanken är att istället skapa en spårförbindelse mellan Nynäsbanan (järnvägen) och Högdalendepån (tunnelbanan). Då kan C40 levereras den vägen i sinom tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Att pendeltågstunneln under Stockholm inte byggdes fyrspårig från början är väl ett exempel på dumsnålhet, visst, det hade kostat men det gjorde ju fyrspåret Slussen - T-Centralen också.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kanske, kanske inte. I så fall borde man kanske byggt fyrspårigt pendeltåg hela vägen mellan Älvsjö och Tomteboda.

Men det är knappast problemet här. Ta exempelvis pendeltågstunneln i München med sju linjer som trafikerar, där byggde man två spår och separata påstignings- och avstigningsperronger i stället för 4-spår och man kan ändå köra så tätt som varannan minut. Detta tack vare att folk kan kliva på på ena sidan och kliva av på andra sidan samtidigt. Enkelt och smidigt. Om jag minns rätt så är i stället reglertiden utanför den gemensamma sträckan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Det här skulle ha gjrots redan när citybanan byyggdes. Station Hagastaden hade kunnat placeras så södra uppgången har Hagastaden och NKS som upptagningsområde, och Norra uppgången i trakterna kring Södra Hagalund. Denna station hade kunnat bli förgreningsstation, med en tunnel mot Solna och Ulriksdal beskrivet ovan, och en andra tunnel direkt till Sundbybergs nya underjordiska station (Möjligen med en mellanliggande station i Huvudsta, men blir inte det för tätt?)
Breitspurbahn skrev:
Odd skrev:Det känns ju helt klart mer relevant att bygga detta än den prestigefyllda gulalinjen.
Hur då? På tunnelbanenivå hade stoppen Odenplan-Hagastaden/Karolinska-Solna Station varit rimlig.
Att ha ett pendeltåg som gör så korta stopp låter märkligt.
Desto rimligare att ha en regionaltågstation i Solna så kan resenärer till/från Odenplan eller Hagastaden/Karolinska byta till Gula/Gröna Linjen, alternativt pendeltåget.
Gula/Gröna Linjen har ju ett ytterligare syfte med att den kan förlängas en dag till Järvastaden och/eller Bergshamra/Danderyds Sjukhus för att koppla samman den delen av Stockholm.
Det förslag som ÅVS presenterar, och mitt förslag, gör ju att denna pendeltågstunnel med stationer får precis samma upptagningsområde som Blindtarm Karolinska.

Järvastaden har redan bra kommunikationer med Ulriksdals pendeltågsstation. Ska gula linjen förlängas hit så tycker jag att den kan fortsätta till Silverdal och Helenelund (Med Järva Krog som station innan), och därmed ersätta Ulriksdal. Det skulle ge tidsvinst för de mer långtgående pendeltågsresenärer.

Bergshamra och Danderyd har redan tunnelbana, och den avlastas med Rolsagsbanans omdragning in till T-C, så gula linjen blir överflödigt här.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Gula/Gröna Linjen har ju ett ytterligare syfte med att den kan förlängas en dag till Järvastaden och/eller Bergshamra/Danderyds Sjukhus för att koppla samman den delen av Stockholm.
För det första finns det inget starkt behov av det du beskriver. För det andra är det inte ett argument för att bygga tunnelbanan till Arenastaden nu. Möjligheten att kanske förlänga bortom Arenastaden är ju lika stor även om vi väntar med att bygga sträckan fram till Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Att pendeltågstunneln under Stockholm inte byggdes fyrspårig från början är väl ett exempel på dumsnålhet, visst, det hade kostat men det gjorde ju fyrspåret Slussen - T-Centralen också.
Ja, verkligen. Fyrspår Älvsjö - Tomteboda hade gett pendeltågssystemet mycket hög kapacitet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:

Om gamla stambanan mellan Älvsjö och Liljeholmen rivs upp försvinner kopplingen mellan järnväg och tunnelbana (via Tvärbanan i dagsläget). Tanken är att istället skapa en spårförbindelse mellan Nynäsbanan (järnvägen) och Högdalendepån (tunnelbanan). Då kan C40 levereras den vägen i sinom tid.
Kanske jag som tänker trögt, men vad har ovanstående med den av saturnusmånen citerade stycket att göra (och som jag återger nedan)? "Förbättrade vändmöjligheter"; "minimera påverkan av en störning på den ena sidan om centrala snittet"? :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Enceladus skrev: Idén om en pendeltågsstation under Karolinska sjukhuset är knappast ny, men däremot detaljerna. Det briljanta är ju att en välbehövlig regionaltågsstation i Solna fås på köpet. Tidigare tunnelförslag lyckades inte skapa lika stora nyttor, trots att kostnadsbilden var ungefär densamma.
Nä, törhända någon Forumdeltagare minns att ABSS våren 2016 med Trafikverket diskuterade ett förslag att använda Värtabanan för en ny Pendeltågslinje via "Getingmidjan" till Älvsjö.

Projektet hade arbetsnamnet "J39 - Stockholm Overground" och skulle utnyttja överblivna X11/12 vilka fortfarande var i gott skick.

Det fanns redan planer på en station för att betjäna NKS och Hagastaden;
Stockholm Norra.jpg
Stockholm Norra.jpg (48.54 KiB) Visad 2743 gånger
"Det briljanta" förslaget självdog under fruktlösa (och ändlösa) diskussioner hur man skulle lösa problemen med korsande tågvägar in mot Centralen.

Trots vetskapen om att denna problematik inom kort skulle minimeras i och med öppnandet av Citytunneln, missades chansen att kunna ta över en väl fungerande vagnpark.

När man idag passerar den tänkta stationen, inklusive det långa mötesspåret, som f.n. och troligtvis även under kommande tider endast utnyttjas av sex "fliståg" per dygn, känns det som en pinsam påminnelse om bristande kreativitet.
foto-Kasper-Dudzik--Station.jpg
foto-Kasper-Dudzik--Station.jpg (70.81 KiB) Visad 2743 gånger
Suckar / Lena
twr

Inlägg av twr »

1 skrev:
Enceladus skrev: Idén om en pendeltågsstation under Karolinska sjukhuset är knappast ny, men däremot detaljerna. Det briljanta är ju att en välbehövlig regionaltågsstation i Solna fås på köpet. Tidigare tunnelförslag lyckades inte skapa lika stora nyttor, trots att kostnadsbilden var ungefär densamma.
Nä, törhända någon Forumdeltagare minns att ABSS våren 2016 med Trafikverket diskuterade ett förslag att använda Värtabanan för en ny Pendeltågslinje via "Getingmidjan" till Älvsjö.

Projektet hade arbetsnamnet "J39 - Stockholm Overground" och skulle utnyttja överblivna X11/12 vilka fortfarande var i gott skick.

Det fanns redan planer på en station för att betjäna NKS och Hagastaden;
Stockholm Norra.jpg
"Det briljanta" förslaget självdog under fruktlösa (och ändlösa) diskussioner hur man skulle lösa problemen med korsande tågvägar in mot Centralen.

Trots vetskapen om att denna problematik inom kort skulle minimeras i och med öppnandet av Citytunneln, missades chansen att kunna ta över en väl fungerande vagnpark.

När man idag passerar den tänkta stationen, inklusive det långa mötesspåret, som f.n. och troligtvis även under kommande tider endast utnyttjas av sex "fliståg" per dygn, känns det som en pinsam påminnelse om bristande kreativitet.
foto-Kasper-Dudzik--Station.jpg
Suckar / Lena
Vad spännande! Jag har helt missat detta! (Eller om jag har glömt.) Finns det mer att läsa någonstans?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar