Slutrapporten för Trafikverkets åtgärdsvalsstudie för pendeltågstrafiken i Stockholm har nyligen publicerats. Rapporten avhandlar många, men inte alla, aspekter av pendeltågstrafiken. Följande stycke kommer sannolikt att vålla stor debatt på forumet:
Studien föreslår en ny tågtunnel mellan Odenplan och Ulriksdal med stationer i Norra stationsområdet ("Hagastaden") och Solna stationsområdet ("Arenastaden"). En briljant idé! Varför har ingen tänkt på detta tidigare?ÅVS skrev:Stockholm Odenplan kommer under 2030-talet att behöva utvecklas till en fyrspårsstation. Åtgärdsvalsstudien föreslår en ny linjesträckning för pendeltågen mot Ostkustbanan från Odenplan vidare under Karolinska sjukhuset, Solna station och upp i dagen någonstans i trakten kring Ulriksdal. Denna sträckning innebär en möjlighet att utveckla Solna till en regionalbytespunkt där regionaltåg kan nyttja den frigjorda kapaciteten på dagens pendeltågsspår och station på ytan.
Här är en annan intressant passus:
Därmed besvaras den farhåga som signaturen "Bo Rengmark" lyfte fram för ett år sedan, d.v.s. nuvarande anslutning via Liljeholmen är i riskzonen.ÅVS skrev:Förbättrad vändmöjlighet närmare det centrala snittet, för att minimera påverkan av en störning på den ena sidan om centrala snittet: Högdalen, med anslutning till SL-depå eftersom Liljeholmsspåret och dess anslutning till tunnelbanesystemet föreslås bli avvecklat.