Svenska Dagbladet har en artikel om den misslyckade satsningen på uppgraderingen av tunnelbanans röda linje:
Enligt de styrande partierna skulle röda linjens kapacitet påverka huvudstadens konkurrenskraft. Men nu behålls det föråldrade signalsystemet till 2035, vilket innebär att kapacitetsbristen kvarstår under ganska lång tid framöver. Samtidigt tror många bedömare att coronapandemin minskar acceptansen för trängsel. Det här haveriet kunde alltså inte ha kommit mer olägligt!SvD skrev:”Det är hög tid att göra den här satsningen eftersom vi redan har nått taket i dag med 24 tåg per timme”, skrev fyra allianspolitiker med dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) i spetsen.
Tidigare talades det om att Spårväg City skulle bli en livlina för röda linjen. Sammankopplingen med Lidingöbanan skulle göra det möjligt att flytta några tåg från Ropstensgrenen till Mörbygrenen. Men nu har även den livlinan fallit. Det finns inte längre någon lösning. Stockholm kommer att behöva planera för mer biltrafik, och staten kommer att behöva betala vad det kostar (den sista biten ordnar Volvos lobbyister).
Den nyligen publicerade resvaneundersökningen var den första varningsklockan. Jag citerar Vänsterpartiets särskilda uttalande:
Cykelns marknadsandel har inte heller ökat, utan snarare minskat marginellt (undersökningen gjordes innan pandemin). Bilen kräver dock inte bara skattepengar - den tar också våra barns framtid. Situationen är allvarlig.Vänsterpartiet skrev:Resvaneundersökningen 2019 visar att kollektivtrafikens står för 47,5 procent av de motoriserade resorna, och bil står för resterande 52,5 procenten genomsnittlig vardag för resor som har slutpunkt i regionen. I resvaneundersökningen 2015 var siffrorna 49 procent för kollektivtrafiken respektive 51 procent för bil. I det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län som antogs 2017 anges att målet för kollektivtrafikens andel är att den ska öka med 5 procentenheter till 2030, från basåret 2015 (49 procent), med ett mellanliggande måltal 51,5 procent för 2020.
I den rådande akuta klimatkrisen är det djupt allvarligt och oroande att utvecklingen av kollektivtrafikandelen har tillåtits minska då den istället skulle ha behövt öka rejält för att vi ska klara klimatmålen. Låt oss se resevaneundersökningen 2019 som en väckarklocka, eller kanske snarare Hesa Fredrik!
När resten av världen utnyttjade pandemin för att begränsa biltrafiken så gjorde Stockholm tvärtom. Bilkramaren Helldén ville gå så långt som att pausa trängselskatten, men lyckligtvis tog det stopp innan dess. Emellertid ser jag det som givet att Östlig förbindelse beslutas under nästa mandatperiod, troligtvis av en M-KD-SD-regering. Räcker det, eller behövs det ännu fler motorvägar för att kompensera för kollektivtrafikens kollaps? Den tidigare borttagna Lidingöregeln skulle kunna återinföras för att få fler Lidingöbor att välja bort röda linjen till förmån för bilen.