Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Enceladus »

Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Svenska Dagbladet har en artikel om den misslyckade satsningen på uppgraderingen av tunnelbanans röda linje:
SvD skrev:”Det är hög tid att göra den här satsningen eftersom vi redan har nått taket i dag med 24 tåg per timme”, skrev fyra allianspolitiker med dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) i spetsen.
Enligt de styrande partierna skulle röda linjens kapacitet påverka huvudstadens konkurrenskraft. Men nu behålls det föråldrade signalsystemet till 2035, vilket innebär att kapacitetsbristen kvarstår under ganska lång tid framöver. Samtidigt tror många bedömare att coronapandemin minskar acceptansen för trängsel. Det här haveriet kunde alltså inte ha kommit mer olägligt!

Tidigare talades det om att Spårväg City skulle bli en livlina för röda linjen. Sammankopplingen med Lidingöbanan skulle göra det möjligt att flytta några tåg från Ropstensgrenen till Mörbygrenen. Men nu har även den livlinan fallit. Det finns inte längre någon lösning. Stockholm kommer att behöva planera för mer biltrafik, och staten kommer att behöva betala vad det kostar (den sista biten ordnar Volvos lobbyister).

Den nyligen publicerade resvaneundersökningen var den första varningsklockan. Jag citerar Vänsterpartiets särskilda uttalande:
Vänsterpartiet skrev:Resvaneundersökningen 2019 visar att kollektivtrafikens står för 47,5 procent av de motoriserade resorna, och bil står för resterande 52,5 procenten genomsnittlig vardag för resor som har slutpunkt i regionen. I resvaneundersökningen 2015 var siffrorna 49 procent för kollektivtrafiken respektive 51 procent för bil. I det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län som antogs 2017 anges att målet för kollektivtrafikens andel är att den ska öka med 5 procentenheter till 2030, från basåret 2015 (49 procent), med ett mellanliggande måltal 51,5 procent för 2020.

I den rådande akuta klimatkrisen är det djupt allvarligt och oroande att utvecklingen av kollektivtrafikandelen har tillåtits minska då den istället skulle ha behövt öka rejält för att vi ska klara klimatmålen. Låt oss se resevaneundersökningen 2019 som en väckarklocka, eller kanske snarare Hesa Fredrik!
Cykelns marknadsandel har inte heller ökat, utan snarare minskat marginellt (undersökningen gjordes innan pandemin). Bilen kräver dock inte bara skattepengar - den tar också våra barns framtid. Situationen är allvarlig.

När resten av världen utnyttjade pandemin för att begränsa biltrafiken så gjorde Stockholm tvärtom. Bilkramaren Helldén ville gå så långt som att pausa trängselskatten, men lyckligtvis tog det stopp innan dess. Emellertid ser jag det som givet att Östlig förbindelse beslutas under nästa mandatperiod, troligtvis av en M-KD-SD-regering. Räcker det, eller behövs det ännu fler motorvägar för att kompensera för kollektivtrafikens kollaps? Den tidigare borttagna Lidingöregeln skulle kunna återinföras för att få fler Lidingöbor att välja bort röda linjen till förmån för bilen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Diripsi »

Suck. Det går att köra 27-30 tåg i timmen med nuvarande signalsystem utan problem. Däremot är risken stor att ett nytt signalsystem får sämre kapacitet än det nuvarande, precis som det blev på gröna linjen. För att inte tala om det extremt vansinniga i att köpa ännu ett signalsystem som inte SL själva bestämmer över. Nej, att det nya signalsystemet stoppas är det bästa som hänt på länge!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Sio »

Diripsi skrev:Suck. Det går att köra 27-30 tåg i timmen med nuvarande signalsystem utan problem. Däremot är risken stor att ett nytt signalsystem får sämre kapacitet än det nuvarande, precis som det blev på gröna linjen. För att inte tala om det extremt vansinniga i att köpa ännu ett signalsystem som inte SL själva bestämmer över. Nej, att det nya signalsystemet stoppas är det bästa som hänt på länge!
Amen.
Enceladus
Inlägg: 11419
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:Suck. Det går att köra 27-30 tåg i timmen med nuvarande signalsystem utan problem. Däremot är risken stor att ett nytt signalsystem får sämre kapacitet än det nuvarande, precis som det blev på gröna linjen. För att inte tala om det extremt vansinniga i att köpa ännu ett signalsystem som inte SL själva bestämmer över. Nej, att det nya signalsystemet stoppas är det bästa som hänt på länge!
Plattformsdörrar kommer förr eller senare att krävas av säkerhetsskäl. Helautomatisk drift medger behagligare resor, lägre driftskostnader och avbrottsfri trafik. Den utökade kapaciteten är bara en av många fördelar. Det går inte att stoppa utvecklingen. Sedan är gröna linjens signalsystem knappast ett exempel på ett modernt digitalt trafikstyrningssystem.
twr
Inlägg: 9236
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Tidigare talades det om att Spårväg City skulle bli en livlina för röda linjen. Sammankopplingen med Lidingöbanan skulle göra det möjligt att flytta några tåg från Ropstensgrenen till Mörbygrenen. Men nu har även den livlinan fallit. Det finns inte längre någon lösning.
Den livlinan finns absolut kvar. För första gången på 5 år har nu både regionen och Stockholms stad satt ned foten och sagt att spårväg är rätt lösning för området.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:
Enceladus skrev: Tidigare talades det om att Spårväg City skulle bli en livlina för röda linjen. Sammankopplingen med Lidingöbanan skulle göra det möjligt att flytta några tåg från Ropstensgrenen till Mörbygrenen. Men nu har även den livlinan fallit. Det finns inte längre någon lösning.
Den livlinan finns absolut kvar. För första gången på 5 år har nu både regionen och Stockholms stad satt ned foten och sagt att spårväg är rätt lösning för området.
Förvisso, Men inte förrän 2030, när det mesta är färdigbyggt i området.

Annars brukar många samhällsplanerare understryka att bra kollektivtrafik ska finnas redan när de första flyttar i i bostäder och kontor, allt för att grundlägga goda resvanor samt att kunna hålla nere antalet P.platser.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av Odd »

Ang strömbegränsningsproblemet på Tub 2...
Flytta över C30 till Tub 1 och C20 till Tub 2 och vips, så har man löst det :-D

Man behöver dock bygga om några depåer för detta...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Miljardrullning i t-banan – tågsatsning havererade

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Ang strömbegränsningsproblemet på Tub 2...
Flytta över C30 till Tub 1 och C20 till Tub 2 och vips, så har man löst det :-D

Man behöver dock bygga om några depåer för detta...
C30 kan, i alla fall med nuvarande förhållanden, inte användas tillsammans med gröna linjens föråldrade signalsystem. Däremot går de utmärkt på det tidlösa signalsystemet på röda linjen...

Är även tveksam till om strömmen räcker till på bana 1.
Skriv svar