Spår i Västra Skogen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spår i Västra Skogen
Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
Då jag lämnade station Västra Skogen så uppmärksammades det ett andra spår under det jag åkte om man tittade ner åt vänster. Ca 5 - 10 m nedåt, ungefär så som man kan se röda linjens spår lite längre ned då man kommer med den gröna linjen in mot Slussen från Medborgarplatsen,någon som vet var dessa spår leder?
Då jag lämnade station Västra Skogen så uppmärksammades det ett andra spår under det jag åkte om man tittade ner åt vänster. Ca 5 - 10 m nedåt, ungefär så som man kan se röda linjens spår lite längre ned då man kommer med den gröna linjen in mot Slussen från Medborgarplatsen,någon som vet var dessa spår leder?
/ Nyfiken
- TimK
- Kontakt:
Ville bara bekräfta att detta verkligen är söderspår för linje 10 som syns från norrspår för linje 11.
När man lämnar Huvudsta söderut så lutar det ganska rejält nedåt tills man börjar närma sig Västra skogen då det lutar uppåt igen. Detta just för att tunneln ska få plats under linje 11:s norrgående spår.
Om man kör söderut på linje 10 i rusningen (det är bara då som tidtabellen är sådan att det kan inträffa, om det inte är störningar förstås) så ser man ibland ett norrgående tåg på linje 11 på "övre våningen" just där, lite kul tyckte jag alltid.
Mvh Tim
När man lämnar Huvudsta söderut så lutar det ganska rejält nedåt tills man börjar närma sig Västra skogen då det lutar uppåt igen. Detta just för att tunneln ska få plats under linje 11:s norrgående spår.
Om man kör söderut på linje 10 i rusningen (det är bara då som tidtabellen är sådan att det kan inträffa, om det inte är störningar förstås) så ser man ibland ett norrgående tåg på linje 11 på "övre våningen" just där, lite kul tyckte jag alltid.
Mvh Tim
Re: Spår i Västra Skogen
jag ringer sl!Caza skrev:Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
- TimK
- Kontakt:
Det står det ju dig fritt att göra, men du har redan fått ett riktigt svar från en tunneltågförare i mitt inlägg alldeles före ditt.alexandre skrev:jag ringer sl!Caza skrev:Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
-- Tim
til grønne linjen....Caza skrev:Absolut inte...spåren mot hjulsta ser man ju till vänster om sig...men dessa låg under..marken..man såg dom genom en öppning i väggen/marken och det var upplyst som det brukar vara i tunnlarna lite då och då...
ringte nu,sl sa spåret går till st.eriksplan station.bor i abrahamsberg.timk skrev:Det står det ju dig fritt att göra, men du har redan fått ett riktigt svar från en tunneltågförare i mitt inlägg alldeles före ditt.alexandre skrev:jag ringer sl!Caza skrev:Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
-- Tim
- TimK
- Kontakt:
Det finns absolut inget spår som är synligt i närheten av Västra skogen som går till S:t Eriksplan!alexandre skrev:ringte nu,sl sa spåret går till st.eriksplan station.bor i abrahamsberg.timk skrev:Det står det ju dig fritt att göra, men du har redan fått ett riktigt svar från en tunneltågförare i mitt inlägg alldeles före ditt.alexandre skrev:jag ringer sl!
-- Tim
När man åker norrut från Rådhuset kan man till vänster om trafikspåret se ett förbindelsespår som leder till Tub1 (gröna linjen). Detta spår leder till en punkt på Tub1 på norrspår mellan Fridhemsplan och Thorildsplan. Således inte heller något spår där som går till S:t Eriksplan.
Mvh Tim, ställverksoperatör i Västra skogen och KAN Tub3:s spår
Detta är intresant. Jag har hört talas om att det finns en hel del "hemliga" spår som inte anvädns normalt. Kanske viste inte den som svarade på Sl att han lämnade ut hemliga uppgifter? Sådana spår skulle kunna vara bra att ha t ex vid krig om man snabt vill flytta folk eller tågen från olika banor.
- TimK
- Kontakt:
Eller den på SL kanske var väl medveten om att han genom att svara på frågan skulle lämna ut hemliga uppgifter, och därför med flit gav ett felaktigt och vilseledande svar?Johan A skrev:Detta är intresant. Jag har hört talas om att det finns en hel del "hemliga" spår som inte anvädns normalt. Kanske viste inte den som svarade på Sl att han lämnade ut hemliga uppgifter? Sådana spår skulle kunna vara bra att ha t ex vid krig om man snabt vill flytta folk eller tågen från olika banor.

Men dessa spår som vi diskuterat i denna tråd är rätt så rikligt dokumenterade i olika offentliga dokument och på intet vis kan betraktas som "hemliga" egentligen.
Mvh Tim