Spår i Västra Skogen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Caza

Spår i Västra Skogen

Inlägg av Caza »

Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
Då jag lämnade station Västra Skogen så uppmärksammades det ett andra spår under det jag åkte om man tittade ner åt vänster. Ca 5 - 10 m nedåt, ungefär så som man kan se röda linjens spår lite längre ned då man kommer med den gröna linjen in mot Slussen från Medborgarplatsen,någon som vet var dessa spår leder?
/ Nyfiken
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Det var inte linjen mot Hjulsta du såg då? Jag känner i alla fall inte till några andra spår vid Västra Skogen. :?
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Caza

Inlägg av Caza »

Absolut inte...spåren mot hjulsta ser man ju till vänster om sig...men dessa låg under..marken..man såg dom genom en öppning i väggen/marken och det var upplyst som det brukar vara i tunnlarna lite då och då...
/ Nyfiken
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

I så fall måste det väl vara linjen som kommer från Hjulsta.
Caza

Inlägg av Caza »

kanske de, de...men så långt nere? De såg att ta sig uppåt från mitt håll...så det betyder att de skulle åka nedåt in mot stationen vilket länns lite overkligt
/ Nyfiken
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Höjdskillnaderna kan variera mycket i tunnelbanan beroende på vart man befinner sig. Jag har spårkartor för tunnelbanan och enligt dom finns det inga andra spår norr om Västra Skogen. Dom är i och för sig från 70-80-talet men så mycket förändras inte i tunnlarna.
Caza

Inlägg av Caza »

Ok..tack för svaret.. :D
/ Nyfiken
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ville bara bekräfta att detta verkligen är söderspår för linje 10 som syns från norrspår för linje 11.

När man lämnar Huvudsta söderut så lutar det ganska rejält nedåt tills man börjar närma sig Västra skogen då det lutar uppåt igen. Detta just för att tunneln ska få plats under linje 11:s norrgående spår.

Om man kör söderut på linje 10 i rusningen (det är bara då som tidtabellen är sådan att det kan inträffa, om det inte är störningar förstås) så ser man ibland ett norrgående tåg på linje 11 på "övre våningen" just där, lite kul tyckte jag alltid.

Mvh Tim
Användarens profilbild
alexandre

Re: Spår i Västra Skogen

Inlägg av alexandre »

Caza skrev:Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
Då jag lämnade station Västra Skogen så uppmärksammades det ett andra spår under det jag åkte om man tittade ner åt vänster. Ca 5 - 10 m nedåt, ungefär så som man kan se röda linjens spår lite längre ned då man kommer med den gröna linjen in mot Slussen från Medborgarplatsen,någon som vet var dessa spår leder?
jag ringer sl!
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

alexandre skrev:
Caza skrev:Idag då jag var på väg hem med Bana 3 mot Akalla så såg jag något jag aldrig sett förrut.
jag ringer sl!
Det står det ju dig fritt att göra, men du har redan fått ett riktigt svar från en tunneltågförare i mitt inlägg alldeles före ditt.

-- Tim
Användarens profilbild
alexandre

Inlägg av alexandre »

Caza skrev:Absolut inte...spåren mot hjulsta ser man ju till vänster om sig...men dessa låg under..marken..man såg dom genom en öppning i väggen/marken och det var upplyst som det brukar vara i tunnlarna lite då och då...
til grønne linjen....
Användarens profilbild
alexandre

Inlägg av alexandre »

timk skrev:
alexandre skrev:
jag ringer sl!
Det står det ju dig fritt att göra, men du har redan fått ett riktigt svar från en tunneltågförare i mitt inlägg alldeles före ditt.

-- Tim
ringte nu,sl sa spåret går till st.eriksplan station.bor i abrahamsberg.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

alexandre skrev:
timk skrev:
alexandre skrev:jag ringer sl!

-- Tim
ringte nu,sl sa spåret går till st.eriksplan station.bor i abrahamsberg.
Det finns absolut inget spår som är synligt i närheten av Västra skogen som går till S:t Eriksplan!

När man åker norrut från Rådhuset kan man till vänster om trafikspåret se ett förbindelsespår som leder till Tub1 (gröna linjen). Detta spår leder till en punkt på Tub1 på norrspår mellan Fridhemsplan och Thorildsplan. Således inte heller något spår där som går till S:t Eriksplan.

Mvh Tim, ställverksoperatör i Västra skogen och KAN Tub3:s spår
Johan A

Inlägg av Johan A »

Detta är intresant. Jag har hört talas om att det finns en hel del "hemliga" spår som inte anvädns normalt. Kanske viste inte den som svarade på Sl att han lämnade ut hemliga uppgifter? Sådana spår skulle kunna vara bra att ha t ex vid krig om man snabt vill flytta folk eller tågen från olika banor.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Johan A skrev:Detta är intresant. Jag har hört talas om att det finns en hel del "hemliga" spår som inte anvädns normalt. Kanske viste inte den som svarade på Sl att han lämnade ut hemliga uppgifter? Sådana spår skulle kunna vara bra att ha t ex vid krig om man snabt vill flytta folk eller tågen från olika banor.
Eller den på SL kanske var väl medveten om att han genom att svara på frågan skulle lämna ut hemliga uppgifter, och därför med flit gav ett felaktigt och vilseledande svar? ;-) (Eller så var frågan kanske ställd i felaktiga termer.)

Men dessa spår som vi diskuterat i denna tråd är rätt så rikligt dokumenterade i olika offentliga dokument och på intet vis kan betraktas som "hemliga" egentligen.

Mvh Tim
Skriv svar