
http://www.nt.se/output.asp?ArticleID=423034
Att Norrköpings Tidningar blåser upp denna "nyhet" så stort får anses anmärkningsvärt eftersom deras ledarsida sedan 1950-talet varit fullständigt anti-spårvagn.
Martin
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Märkligt att man lyckats köra spårvagn i 100 år i stan utan att komma på att det vore bra att ha en egen hjulsvarv... vad gjorde dom på 1950-talet om sånt behövdes?leifd skrev:Och som sagt, bristen på hjulsvarv, är ju inget argument längre, eftersom en alldeles ny sådan kom på plats under hösten, till en kostnad runt 10 Mkr.
Det finns trådbussar som gör 90 på motorväg och som passerar växlar i kontaktledningen i denna hastighet. I Dagsläget finns det väl inga spårvagnar i Sverige som har Sth 90 i trafik?Reimersholme71 skrev:[* Spårvagnen kan gå fortare, särskilt på egen banvall.
* Spårvagnen tar sig fram lättare och tar mindre plats än en buss.
Vem har sagt att det inte funnits någon hjulsvarv ??Reimersholme71 skrev:Märkligt att man lyckats köra spårvagn i 100 år i stan utan att komma på att det vore bra att ha en egen hjulsvarv... vad gjorde dom på 1950-talet om sånt behövdes?leifd skrev:Och som sagt, bristen på hjulsvarv, är ju inget argument längre, eftersom en alldeles ny sådan kom på plats under hösten, till en kostnad runt 10 Mkr.
Sambandet är att i korsningen Lindövägen - Östra Promenaden låg under en tid den vårdsentral, som har namnet Öster Tull. Denna vårdcentral är dock sedan några år flyttad till Vikboplan, dvs vid vagnhallen.Reimersholme71 skrev:(Och apropå namnet Öster Tull: jag har hört att det på vissa busslinjer, som landsortsbussarna söderut, kallas så men - hållplatsen heter ju Lindövägen. Någon som kan förklara sambanden?)
Ja, han har ju lyckats omvända NT:s redaktion så han är onekligen duktig!leifd skrev:Vad gäller argumenten i övrigt, så är det ju inget fel på dem......
Dock föredrar jag att låta "konsulten" argumentera i frågan, jag vet att han gör det på ett alldeles utmärkt sätt, eftersom jag ju känner honom väl, liksom nog ganska många av oss här gör.......
//Leif D
Wow!TonyM skrev:Det finns trådbussar som gör 90 på motorväg och som passerar växlar i kontaktledningen i denna hastighet. I Dagsläget finns det väl inga spårvagnar i Sverige som har Sth 90 i trafik?
/Tony
Har de dessutom inte missat att en spårvagn på egen banvall tar mindre plats på gatan än en buss??????Reimersholme71 skrev:I dagens NT kontrar bilistmaffian och säger att bil och buss är mycket bättre än spårvagn för det inte tar plats på gatan...![]()
Kanske de gör, en cykel tar ännu mindre plats, å en skateboard ska vi inte tala om! Men då missar man poängen med utrymme per resenär!Reimersholme71 skrev:I dagens NT kontrar bilistmaffian och säger att bil och buss är mycket bättre än spårvagn för det inte tar plats på gatan...![]()
Spårgående? Betyder det att Bruse vill ha en bild på den till Vagnhallen?leifd skrev:Den svarv som nu annskaffats, är visserligen ingen undergolvssvarv, men fungerar efter samma princip, dvs det går att svarva hjul på befintlig vagn. Dock med skilnaden att nu hissar man upp vagnen på ett stort antal pelarlyftar, varefter man kör in svarven (som är spårgående) under vagnen, varefter hjul kan svarvas på samma sätt som i en undergolvsvarv. En jigg finns också för att kunna svarav lösa boggier i svarven. Dessa lyfts då upp med verkstadens traverskran och placeras i jiggen som då står på svarven.
Är det någon av herrarna och damerna på Forum som vill kontra bilmaffians kontring så går det att skriva insändare direkt på nätet på NT:s debattsida eller via emejl på debatt@nt.se.bruse skrev:Kanske de gör, en cykel tar ännu mindre plats, å en skateboard ska vi inte tala om! Men då missar man poängen med utrymme per resenär!