Som man frågar får man svar... (om Norrköpings Spårvägar)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Som man frågar får man svar... (om Norrköpings Spårvägar)

Inlägg av Reimersholme71 »

... det gäller tydligen bara att fråga rätt person för att få veta vad vi alla redan vet: att spårvagn är dubbelt så bra som buss. :wink:

http://www.nt.se/output.asp?ArticleID=423034

Att Norrköpings Tidningar blåser upp denna "nyhet" så stort får anses anmärkningsvärt eftersom deras ledarsida sedan 1950-talet varit fullständigt anti-spårvagn.

Martin
Hrrj 2
Kontakt:

Spårvägsutbyggnad i Norrköping

Inlägg av Hrrj 2 »

Äntligen någon konsult som kan se saker långsiktigt. Nyheten att konsulten anser att en utbyggnad till Navestad är lönsam har även uppmärksammats i radions regionala nyhetssändningar. Jag han ej kolla de regionala sändningarna på tv. Kanske kan det nu bli extra intressant att bygga även i Linköping ( ett arkitektförslag finns med spårväg inritat i ett nytt bostadsområde)
Jag hoppas att planerna håller hela vägen.
Spårväg till Navestad JA TACK
Jakob

Inlägg av Jakob »

Vad tycker ni om debattartikeln som följde?: "Spårvägsutbyggnad ja men till vilket pris!". GeNoll borde kanske läst på lite innan han började gorma. Det gick nog ganska hastigt när han skrev det, för hur i ###xxx skulle man köra en spårbuss utan spår?. Eller är spårbuss ett ologiskt namn på trådbuss, vilket jag tror att han menar.:?

Vad gäller hjulsvarven borde kanske de ansvariga skylta lite med att det nu finns en till förfogande så att folk slutar gnälla om den.
Jag kanske är lite hård i min kritik men debattören låter som min spårvägsfientlige gympalärare "Spännis". :evil:

Är det någon som har lite argument för varför spårvagnar är att föredra mot trådbuss?
/Jakob - ledamot i USI's styrelse.
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Vad gäller debattatriklar, så är det ju knappt man orkar läsa en del tokigheter. Den senaste, av GeNoll, var väl så tokig att den bara kan lämnas åt sitt öde med tystnad igentligen.
Men ska man tänka lite, så är väl trådbuss, den enda busskonstruktion som ens skulle kunna komma ifråga.
De provsystem med dels, dieselbussar/duobussar på betongbana och guideade elbussarm som funnits/finns har väl inte blivit några större succéer.
Att "konsulten" sedan kommer fram till ett visst resultat, är ju bra i o f s, även om han kanske är något färgad, dels av spårvägskunnande och dels av trådbusskunnande.
Å andra sidan så kanske det är en fördel att den som gör en utredning, faktiskt kan något om det han ska utreda. Så har nog inte varit fallet, i särskilt många av de numera ganska många utredningar som producerats i detta ämne, här i Norrköping.

Och som sagt, bristen på hjulsvarv, är ju inget argument längre, eftersom en alldeles ny sådan kom på plats under hösten, till en kostnad runt 10 Mkr.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Hjulsvarven...

leifd skrev:Och som sagt, bristen på hjulsvarv, är ju inget argument längre, eftersom en alldeles ny sådan kom på plats under hösten, till en kostnad runt 10 Mkr.
Märkligt att man lyckats köra spårvagn i 100 år i stan utan att komma på att det vore bra att ha en egen hjulsvarv... vad gjorde dom på 1950-talet om sånt behövdes?

För att återknyta till Jakobs fråga varför spårvagnar är att föredra framför trådbuss kan jag tänka mig en hel lista:
  • * Norrköping har redan spårväg. Det vore dumt att skaffa ytterligare ett system.
    * Spårvagnen har större kapacitet än till och med en trådledbuss (se annan tråd :wink: ).
    * Driftkostnaden är mindre, personalkostnaden per passagerare likaså.
    * Spårvagnen kan gå fortare, särskilt på egen banvall.
    * Spårvagnen tar sig fram lättare och tar mindre plats än en buss.
    * Alla trafikanter är skyldiga att lämna spårvagnen fri väg, även när den inte går på egen banvall.
    * Spårvagnen är mer energieffektiv tack vara den låga friktionen stål mot stål.
    * Spårvagnens gång är mjukare än bussens.
    * Spårvagnen knyter ihop bebyggelsen och gör områden mer attraktiva att bo i (välbehövligt i miljonprogramsområden som Hageby och Navstad kan man tänka. :wink: )
    * Spårvagnen lockar bilister att ställa bilen hemma eftersom den är ett helt annat trafiksystem, medan bussen bara är en sämre sorts bil.
Ni som kan mer än jag får gärna addera till listan eller rätta till argumenten om dom inte verkar klara... :wink:

Jag kan redan nu kritisera ett av mina egna argument dock... Att spårvagnen lockar bilister att åka kollektivt spelar nog ingen större roll i Navestad och Hageby eftersom det inte är där dom bor som har pengar att slösa på att köra bil till jobbet.

Spårvägslinjer till Smedby och Lindö däremot skulle nog locka mer än dubbelt så många resenärer som dagens busslinjer av just den orsaken. (Det är ju vid Gustav Adolfsplan och Öster Tull som köerna skapas varje morgon...)

(Och apropå namnet Öster Tull: jag har hört att det på vissa busslinjer, som landsortsbussarna söderut, kallas så men - hållplatsen heter ju Lindövägen. Någon som kan förklara sambanden?)

Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den tisdag 13 januari 2004 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Re: Hjulsvarven...

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:[* Spårvagnen kan gå fortare, särskilt på egen banvall.
* Spårvagnen tar sig fram lättare och tar mindre plats än en buss.
Det finns trådbussar som gör 90 på motorväg och som passerar växlar i kontaktledningen i denna hastighet. I Dagsläget finns det väl inga spårvagnar i Sverige som har Sth 90 i trafik?

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Och som sagt, bristen på hjulsvarv, är ju inget argument längre, eftersom en alldeles ny sådan kom på plats under hösten, till en kostnad runt 10 Mkr.
Märkligt att man lyckats köra spårvagn i 100 år i stan utan att komma på att det vore bra att ha en egen hjulsvarv... vad gjorde dom på 1950-talet om sånt behövdes?
Vem har sagt att det inte funnits någon hjulsvarv ??
Vad som aldrig funnits i Norrköping, är en sk. undergolvsvarv, där hjulen kan svarvas sittande på vagnen.
Däremot har en föråldrad hjulsvarv där lösa axlar funnits, fram till för ca 10 år sedan. Dessutom har en hjulslipmaskin funnits, denna föll dock för arbetsmiljökrav för ca 4-5 år sedan.
När svarven försvann hadde man alltså slipmaskinen kvar vilket fungerade hjälpligt, hjul eller boggier skickades då på revision till externa verkstäder. När sedan även slipmaskinen försvann så fick man börja skicka hela vagnar till främst Göteborg för svarvning (detta var ju nu ganska enkelt tack vare GA specialtransporter i sverige AB).

Den svarv som nu annskaffats, är visserligen ingen undergolvssvarv, men fungerar efter samma princip, dvs det går att svarva hjul på befintlig vagn. Dock med skilnaden att nu hissar man upp vagnen på ett stort antal pelarlyftar, varefter man kör in svarven (som är spårgående) under vagnen, varefter hjul kan svarvas på samma sätt som i en undergolvsvarv. En jigg finns också för att kunna svarav lösa boggier i svarven. Dessa lyfts då upp med verkstadens traverskran och placeras i jiggen som då står på svarven.

Reimersholme71 skrev:(Och apropå namnet Öster Tull: jag har hört att det på vissa busslinjer, som landsortsbussarna söderut, kallas så men - hållplatsen heter ju Lindövägen. Någon som kan förklara sambanden?)
Sambandet är att i korsningen Lindövägen - Östra Promenaden låg under en tid den vårdsentral, som har namnet Öster Tull. Denna vårdcentral är dock sedan några år flyttad till Vikboplan, dvs vid vagnhallen.

Vad gäller argumenten i övrigt, så är det ju inget fel på dem......
Dock föredrar jag att låta "konsulten" argumentera i frågan, jag vet att han gör det på ett alldeles utmärkt sätt, eftersom jag ju känner honom väl, liksom nog ganska många av oss här gör.......

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Konsulten...

leifd skrev:Vad gäller argumenten i övrigt, så är det ju inget fel på dem......
Dock föredrar jag att låta "konsulten" argumentera i frågan, jag vet att han gör det på ett alldeles utmärkt sätt, eftersom jag ju känner honom väl, liksom nog ganska många av oss här gör.......

//Leif D
Ja, han har ju lyckats omvända NT:s redaktion så han är onekligen duktig! :D Och han har tydligen fått kommunfullmäktige att lyssna nu efter drygt 50 år också.

Men det är väl viktigt att alla vi som gillar spårvagnar, men som inte är konsulter, också har argument att bemöta buss- och bilmaffian med?
TonyM skrev:Det finns trådbussar som gör 90 på motorväg och som passerar växlar i kontaktledningen i denna hastighet. I Dagsläget finns det väl inga spårvagnar i Sverige som har Sth 90 i trafik?

/Tony
Wow! :!: :shock: Det visste jag inte. Men å andra sidan finns väl sådana fartvidunder till bussar inte i Sverige heller? :wink: Och det är väl ganska ointressant om dom kan gå i 90 km/h när det är stadstrafik vi talar om? Vad jag menar är att jag tror att en spårvagn kan accelerera och köra fortare än en buss kan under liknande trafikförhållanden, till och med jämfört med trådbussen, för att den alltid håller sig på spåren och inte behöver någon "vingelmån". Har jag rätt i det?

M
Senast redigerad av Reimersholme71 den tisdag 13 januari 2004 8:42, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

I Norrköping måste det tas fram en kostnadsberäkning som innesluter de nästa 50 åren. Fördela kostnaderna per år för varje linje spårväg/buss/trådbuss/spårbuss etc. så upptäcks det nog att spårvagnen är den billigaste lösningen i alla uträkningar. Spårbyggnad,Vagnar,Personal,hastighet,resandemängd,tillförlitlighetoch stadens stolthet över spårvagnarna.

Skulle också tro att det skulle sparas enormt mycket mindre skattemedel skulle gå åt att bygga mer vägar eftersom många bilister slutar bilpendla och lämnar den hemma eller vid en ringparkeringsplats och tar spårvagnen istället.

Som ett exempel av en positiv felräkning i Salt Lake City med den nyöppnade Universitetslinjen med spårväg. Det beräknades att dom skulle få omkring 4,500 resenärer per dag efter 1-2 år, men dom har efter bara några månader kommit upp till 11,500 dagliga resenärer. Buss linjen som spårvagnen ersatte kunde inte åstadkomma mer än 3-4000 resande per vardag, resten av människorna tog ju bilen som dom nu lämnar hemma istället.

Denna filosofi är väldigt viktig att försöka få stadsledarna att förstå. Dom har de senaste åren bara koncentrerat sej på att tänka på bilar och hur att förflytta dom den bästa vägen. Därav stora trafikleder med åtföljande miljöförstöring o.s.v.

Många affärsmän har fel idé att bilen gynnar affärslivet. Det gör den inte. Bilen handlar inte, men föraren gör det och han/hon kan ju handla lika bra om dom anlände med en spårvagn istället.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bilistmaffian kontrar

I dagens NT kontrar bilistmaffian och säger att bil och buss är mycket bättre än spårvagn för det inte tar plats på gatan... :roll:

Insändaren i Norrköpings Tidningar

Finns det verkligen människor som inte fattar att en kilometerlång bilkö får plats i en enda spårvagn?

Ett av insändarskribentens argument gillar jag dock: han (antagligen är den anonyme en man, vad tror ni?) frågar sig vad det är för mening med att ha bara två spårvägslinjer när det inte finns spårburen trafik till "Vilbergen, Smedby, Åby, Lindö, Butängen, Risängen, Vikbolandet, Svärtinge, Skarphagen ", och det kan man ju fråga sig.

Till Åby finns det redan räls, till Vikbolandet gick det 891 mm-rälsbuss till 1960 och banvallen finns kvar på det flesta ställen, till de övriga områdena går det bussar som med fördel skulle kunna ersättas med spårväg - ja, till och med lilla Svärtinge borde kunna få en snabbspårvägs/landsortsspårvägslinje. :wink:

Martin

PS. Jag utökade nyss mina kommentarer i ett inlägg ovan...
Användarens profilbild
2763

Re: Bilistmaffian kontrar

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:I dagens NT kontrar bilistmaffian och säger att bil och buss är mycket bättre än spårvagn för det inte tar plats på gatan... :roll:
Har de dessutom inte missat att en spårvagn på egen banvall tar mindre plats på gatan än en buss??????

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Reimersholme71 skrev:I dagens NT kontrar bilistmaffian och säger att bil och buss är mycket bättre än spårvagn för det inte tar plats på gatan... :roll:
Kanske de gör, en cykel tar ännu mindre plats, å en skateboard ska vi inte tala om! Men då missar man poängen med utrymme per resenär!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:Den svarv som nu annskaffats, är visserligen ingen undergolvssvarv, men fungerar efter samma princip, dvs det går att svarva hjul på befintlig vagn. Dock med skilnaden att nu hissar man upp vagnen på ett stort antal pelarlyftar, varefter man kör in svarven (som är spårgående) under vagnen, varefter hjul kan svarvas på samma sätt som i en undergolvsvarv. En jigg finns också för att kunna svarav lösa boggier i svarven. Dessa lyfts då upp med verkstadens traverskran och placeras i jiggen som då står på svarven.
Spårgående? Betyder det att Bruse vill ha en bild på den till Vagnhallen? :D Har den till och med ett vagnsnummer och littera? :wink:

M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

bruse skrev:Kanske de gör, en cykel tar ännu mindre plats, å en skateboard ska vi inte tala om! Men då missar man poängen med utrymme per resenär!
Är det någon av herrarna och damerna på Forum som vill kontra bilmaffians kontring så går det att skriva insändare direkt på nätet på NT:s debattsida eller via emejl på debatt@nt.se.

Martin
Skriv svar