Spårjokern i Helsingfors finansierad
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Och inte bara finansierad, det slutliga byggbeslutet fattades på måndag av Esbo stadsfullmäktige och idag av Helsingfors stadsfullmäktige. Byggarbetena inleds nästa år. Trafiken planeras starta år 2021.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... ullmaktige
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... ullmaktige
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
Genius on call
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
För att Stockholm vill ha järnvägsstandard, så många planfria korsningar som det går och flera tunnlar?Odd skrev:Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
Professionell tyckare
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Spårvidden och vagnarnas bredd blir desamma som på övriga spårvägsnätet, men man kommer att ha dubbelriktningsvagnar (det kommer inte att finnas vändslingor) och det förbereds en möjlighet att köra med betydligt längre vagnar än på innerstadsnätet (45 m). Spårjokern kommer att ha egna depåer och huvuddepån i Kasåkern bredvid metrodepån kommer att få utrustning även för tungre reparationer. Systemet blir i grunden autonomt, och kunde potentiellt t.o.m. trafikeras av någon annan än HRT.Anders Hanquist skrev:Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Det är inte klart för mig vad som är planeringsläget för eventuella förbindelser mellan innerstadsnätet och Spårjokern.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Varför heter det Jokern?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).twr skrev:Varför heter det Jokern?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Det verkar hända mer saker i Helsingfors, både positivt och negativt:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... linje-fods
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... arsskiftet
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... linje-fods
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... arsskiftet
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Politiskt krångel är i alla fall en närliggande gissning. Blir den av eller inte…Anders Hanquist skrev:Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Det okonventionella i att åka på tvären kunde kanske vara en annan.
För att även här införa det kannstöperi som lär vara en forumtradition. Kanske rentav någon i Finland vet besked?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Metron går via centrum, medan Jokern går i en båge runt centrum.gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Om vi struntar i definitionen "metro" kontra "stadsbana" (vilka i Heisingfors i princip är sgs som identiska nuförtiden), så har Jokern och "metrostadsbanan" gemensamma stationer i Alberga, Hoplax och Åggelby.indigirka skrev:Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
Jag anser att trådens rubrik är delvis missvisande. Financieringen är såtillvida klar gällande statsstödet på 30 % - inom regeringen förde man en dragkamp på från vilket moment pengarna skulle tas. Hur financieringen av kommunandelen på 70% genomförs, får vi vänta tills senare. Ifjol (vill jag minnas) kom man med beskedet att biljettpriserna bör höjas med närmare 20 % år 2017, pga två stora kollektivtrafikbyggen = Västmetron + Ringbanan (närmare 1,9 miljarder euro = 17,4 miljarder SEK). Vidare har byggnationen av Västmetrons förlängning mot Stensvik påbörjats. Kostnaden för förlängningen uppskattas vid nuläget till 0,8 miljarder euro (7,5 miljarder SEK). Metrobygget stramar till det ekonomiska läget i Esbo. Men så kan man ju anse att Esbos andel av Jokerns banbygge (67 miljoner euro = 626 miljoner SEK) är dock en struntsumma i jämförelse med stadsbanemetro / metrostadsbanebyggen.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Den slutliga designen på spårvagnarna
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Det verkar ju ha hänt en hel del sedan senaste inlägget här. Om jag förstår det rätt är byggandet i princip klart och provkörningar har påbörjats:
https://raidejokeri.info/sv/provkorningar/
Och det ser ut som att den kan öppna under hösten 2023:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20221202 ... n-nasta-ar
https://raidejokeri.info/sv/provkorningar/
Och det ser ut som att den kan öppna under hösten 2023:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20221202 ... n-nasta-ar
Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad
Bra att få ett svar!indigirka skrev: ↑fredag 17 juni 2016 14:41Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).twr skrev:Varför heter det Jokern?
En möjlig tolkning, som säkert inte stämmer, är att olika linjer har olika färger, medan en bana på tvären är något speciellt, lite som att en joker i en kortlek kan vara vilken färg som helst. Men det är kanske en långsökt tolkning, och svaret finns ju hur som helst i indigirkas inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.