Spårjokern i Helsingfors finansierad

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Stefan B »

indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av indigirka »

Och inte bara finansierad, det slutliga byggbeslutet fattades på måndag av Esbo stadsfullmäktige och idag av Helsingfors stadsfullmäktige. Byggarbetena inleds nästa år. Trafiken planeras starta år 2021.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... ullmaktige
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6659
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Odd »

Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7489
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
För att Stockholm vill ha järnvägsstandard, så många planfria korsningar som det går och flera tunnlar?
Professionell tyckare
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av indigirka »

Anders Hanquist skrev:Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Spårvidden och vagnarnas bredd blir desamma som på övriga spårvägsnätet, men man kommer att ha dubbelriktningsvagnar (det kommer inte att finnas vändslingor) och det förbereds en möjlighet att köra med betydligt längre vagnar än på innerstadsnätet (45 m). Spårjokern kommer att ha egna depåer och huvuddepån i Kasåkern bredvid metrodepån kommer att få utrustning även för tungre reparationer. Systemet blir i grunden autonomt, och kunde potentiellt t.o.m. trafikeras av någon annan än HRT.

Det är inte klart för mig vad som är planeringsläget för eventuella förbindelser mellan innerstadsnätet och Spårjokern.
twr
Inlägg: 9036
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av twr »

Varför heter det Jokern?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av indigirka »

twr skrev:Varför heter det Jokern?
Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Anders Hanquist »

Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av gbd »

Det verkar hända mer saker i Helsingfors, både positivt och negativt:

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... linje-fods

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... arsskiftet
minimum traction
Inlägg: 309
Blev medlem: söndag 07 februari 2016 19:04

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av minimum traction »

Anders Hanquist skrev:Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Politiskt krångel är i alla fall en närliggande gissning. Blir den av eller inte…
Det okonventionella i att åka på tvären kunde kanske vara en annan.
För att även här införa det kannstöperi som lär vara en forumtradition. Kanske rentav någon i Finland vet besked?
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av gbd »

Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av indigirka »

gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Piirka »

gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
Metron går via centrum, medan Jokern går i en båge runt centrum.
indigirka skrev:Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
Om vi struntar i definitionen "metro" kontra "stadsbana" (vilka i Heisingfors i princip är sgs som identiska nuförtiden), så har Jokern och "metrostadsbanan" gemensamma stationer i Alberga, Hoplax och Åggelby.

Jag anser att trådens rubrik är delvis missvisande. Financieringen är såtillvida klar gällande statsstödet på 30 % - inom regeringen förde man en dragkamp på från vilket moment pengarna skulle tas. Hur financieringen av kommunandelen på 70% genomförs, får vi vänta tills senare. Ifjol (vill jag minnas) kom man med beskedet att biljettpriserna bör höjas med närmare 20 % år 2017, pga två stora kollektivtrafikbyggen = Västmetron + Ringbanan (närmare 1,9 miljarder euro = 17,4 miljarder SEK). Vidare har byggnationen av Västmetrons förlängning mot Stensvik påbörjats. Kostnaden för förlängningen uppskattas vid nuläget till 0,8 miljarder euro (7,5 miljarder SEK). Metrobygget stramar till det ekonomiska läget i Esbo. Men så kan man ju anse att Esbos andel av Jokerns banbygge (67 miljoner euro = 626 miljoner SEK) är dock en struntsumma i jämförelse med stadsbanemetro / metrostadsbanebyggen.
Niklausson
Inlägg: 56
Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
Ort: Göteborg

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av Niklausson »

Den slutliga designen på spårvagnarna
Bild
Bild
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5524
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av kildor »

Det verkar ju ha hänt en hel del sedan senaste inlägget här. Om jag förstår det rätt är byggandet i princip klart och provkörningar har påbörjats:
https://raidejokeri.info/sv/provkorningar/

Och det ser ut som att den kan öppna under hösten 2023:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20221202 ... n-nasta-ar
twr
Inlägg: 9036
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inlägg av twr »

indigirka skrev: fredag 17 juni 2016 14:41
twr skrev:Varför heter det Jokern?
Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).
Bra att få ett svar!

En möjlig tolkning, som säkert inte stämmer, är att olika linjer har olika färger, medan en bana på tvären är något speciellt, lite som att en joker i en kortlek kan vara vilken färg som helst. Men det är kanske en långsökt tolkning, och svaret finns ju hur som helst i indigirkas inlägg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar