Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3539
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Hechtwagen »

Vad kan vi spårvagnsvänner tänka oss för framtida utveckling om S vinner i Stockholms Stad och Landsting och bildar majoritet med sina förvanter? Utebliven spårväg Djurgårdsbron-Ropsten kan vi nog ta för givet och sedan ryker nog den reguljära trafiken på 7:an, och helt ärligt!, vad gör den för nytta? Det är bara massa överklasstanter som åker till NK med den! Vagnarna kan avyttras på begagnatmarknaden utan problem. Spårväg på 4:an? Glöm det! Fast S är ju i och för sig sååååå positiva till det men först ska T-banan byggas klart! När blir en tunnelbana i en ständigt växande storstad klar? Spårväg syd lär väl i vart fall ändå bli byggd? Men varför inte göra något radikalt och bygga spårväg syd med järnvägsstandard och köra X60 där som sedan kan gå på järnvägen in till Stockholm C? SL:s tvärbanor är ju ändå redan till 90% som järnvägar med staket och vägskyddsanläggninga!

Vad är era tankar? Själv tror jag vi går svåra år till mötes! :(
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Hans Wibacke »

Tja, värsta scenariot för dig och dina "spårvagnsvänner" är väl att eventuella satsningar på förbättrad busstrafik faktiskt slår väl ut. 8)

Fast den intressanta frågeställningen är snarare vad skillnaden blir vid ett maktskifte? Min gissning är: ingen alls när det gäller spårväg och spårvagnar den kommande mandatperioden. Det är möjligt att ni går svåra år till mötes, men handen på hjärtat, inte har väl de gångna åren varit särskilt lätta år för "spårvagnsvänner"? Jag tänker på de höga kostnaderna för anläggandet av spårväg, de tekniska problemen med nya signalsystem och nya spårvagnar. Jag tänker på hur lite av den ursprungliga planen för "spårväg city" som förverkligats. Att Alliansen dessutom skiftat fokus mot tunnelbana som ju var och är Socialdemokraternas hjärtefråga måste svida. :wink:
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är till och med troligt att Lidingöbanan inte öppnar om S vinner, när man panikstoppar Spårväg City, så kommer man avbryta alla arbeten tex med ls Ropsten, och då går det inte att få klar Lidingöbanan, sedan lovar man tunnelbana, och låter Lidingö stänga bton.

HS
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av CS »

Hans Wibacke skrev:Tja, värsta scenariot för dig och dina "spårvagnsvänner" är väl att eventuella satsningar på förbättrad busstrafik faktiskt slår väl ut. 8)
Det intressanta är ju socialdemokraternas syn på bilen och trafikplanering generellt.
Sedan 2006 har ju partiet fått en mer traditionell/reaktionär syn på trafikplanering, som ligger nära 1960-talets ideal
Förbifarten ska byggas, Bromma flyg ska vara kvar och kollektivtrafiken ska ledas under jord så att det finns plats för trafiken = bilarna. Positionsförskjutningen känns huvudsakligen som en reaktion på Christer G Wennerholm.
Betoningen är på effektivitet vilket man anser tunnelbana vara.

Denna positionsförskjutning ska sedan regera med v + mp och kanske fi.
Dessa grupper har ofta en lite annan syn på staden.

På den borgliga sidan finns även dessa skiljelinjer.

Det intressanta blir hur vänstern väljer att hantera den skiljelinjen. Hur högern gjort vet vi. Och därför ligger det en poäng i det du säger Hans, med liten skillnad.

Sedan har vi verkligheten
Tunnelbaneprojekten kommer att bli dyrare, ta längre tid och i vissa fall ha extrem låg samhällsnytta. På samma sätt som "spårvägsprojekten" råkat ut för kriser. Då blir det intressant att se hur vänstern reagerar på detta.
Tunnelbaneeuforin kommer att få en del törnar. Och då är frågan vad sossarna väljer: sin religösa tro på att tunnelbana alltid är bäst oavsett hur olönsam, dyr eller på annat sätt irrelevant den är

Eller om sossarna föredrar sitt rationalistiska "förnuftiga" drag där samhällsekonomi
Resenärsvinster och måluppfyllnad är viktigt.

Väljer S den senare vägen kan det bli en hel del spårväg. Väljer S den förra blir det en massa jobb för PR-konsulter.


Beträffande busstrafiken är det ju så att dess framgång bygger på det egna reserverade körfältet, liksom spårvägen. Och det är någonstans här det börjar kosta pengar. Bilden av spårvägsinvesteringarna på SpvC som dyra är just i många fall en bild.







Hans Wibacke skrev: Fast den intressanta frågeställningen är snarare vad skillnaden blir vid ett maktskifte? Min gissning är: ingen alls när det gäller spårväg och spårvagnar den kommande mandatperioden. Det är möjligt att ni går svåra år till mötes, men handen på hjärtat, inte har väl de gångna åren varit särskilt lätta år för "spårvagnsvänner"? Jag tänker på de höga kostnaderna för anläggandet av spårväg, de tekniska problemen med nya signalsystem och nya spårvagnar. Jag tänker på hur lite av den ursprungliga planen för "spårväg city" som förverkligats. Att Alliansen dessutom skiftat fokus mot tunnelbana som ju var och är Socialdemokraternas hjärtefråga måste svida. :wink:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3539
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Hechtwagen »

Ett stort problem för S är att spårvagnstrafikanterna i stockholm är över lag väldigt nöjda med att åka spårvagn, spårvägarna i stockholm har SL:s nöjdaste trafikanter. S har ju gjort det till sin grej att företräda missnöjda personer som känner att de kommit lite i kläm i samhället och är lite allmänt misslyckade. Dessa personer kallades förr för arbetare men den beteckningen är numera rent missvisande och har därför ersatts av beteckningen "Vanligt folk" som är betydligt mer diffus!

Kort och gott så anser/inser S att nöjda personer som åker spårvagn i Stockholm antagligen inte tänker rösta på dem.

Eller som Ibrahim Baylan (S) så insiktsfullt sa efter förra valet: "Bor du i Stockholm och har ett jobb så röstade du antagligen inte på oss!". :shock:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6871
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Odd »

Egentligen är jag nog inte så orolig. Sossarna har visat sig vara opålitliga tidigare och det är väl inte omöjligt att de fortsätter den trenden. Det värsta som kan hända är att man slösar bort ett par tiotalsmiljarder på halvt onödiga t-banelinjer, men det är ju bara skattepengar och Sossarna älskar ju höga skatter till tveksam nytta!
Ersättningsbussarna för Lidingöbanan har ju inte varit någon hit direkt och visar ju lite på problemet med just buss.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Socialdemokraterna lär inte "vinna" valet i varken Stockholms kommun eller Stockholms län. Miljöpartiet är så pass stora att det nog kan ses som fullständigt uteslutet att S skulle bli så mycket större att de kunde betecknas som självklar ledare i en koalition.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Sv: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Verspieder »

En del av S i Norrtälje kommun är motståndare till återuppbyggnaden av Roslagsbanan till Rimbo, och även de stör sig en hel del på att "vanligt folk" talar om för dem att kundnöjdheten på RB är hög, och att de gärna vill ha tåget tillbaka.
Det måste vara jobbigt att vara envis ideoligisk politiker när en stor mängd av folket inte håller med dem. Att läxa upp folket brukar ju knappast fungera bra, om man vill vinna val.

Angående MP tror även jag att det blir stört omöjligt för S att få dem (samt V) att satsa på bussar framför spårtrafik. Neddragning av spårtrafik går ju tvärtemot Miljöpartiets ideologi.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av C20_rules »

Hans Wibacke skrev:Tja, värsta scenariot för dig och dina "spårvagnsvänner" är väl att eventuella satsningar på förbättrad busstrafik faktiskt slår väl ut. 8)

Fast den intressanta frågeställningen är snarare vad skillnaden blir vid ett maktskifte? Min gissning är: ingen alls när det gäller spårväg och spårvagnar den kommande mandatperioden. Det är möjligt att ni går svåra år till mötes, men handen på hjärtat, inte har väl de gångna åren varit särskilt lätta år för "spårvagnsvänner"? Jag tänker på de höga kostnaderna för anläggandet av spårväg, de tekniska problemen med nya signalsystem och nya spårvagnar. Jag tänker på hur lite av den ursprungliga planen för "spårväg city" som förverkligats. Att Alliansen dessutom skiftat fokus mot tunnelbana som ju var och är Socialdemokraternas hjärtefråga måste svida. :wink:
Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
genom att sätta in nya trånga spärrar (på dom stationer som inte redan har).

Just såna här grejer verkar ju alliansen rätt pigga på med tanke på det man satsat på att jaga fildelare och piratkopiering också (utökade möjligheter att övervaka datatrafik) - antalet vakter och övervakning i kollektivtrafiken har de facto ökat väldigt mycket sen 2006 (både enl min och många andras erfarenhet samt den statistik som finns tillgänglig). Med S kanske den här typen av "destruktiv utbyggnad" går långsammare iallfall. S säger ju att dom vill införa enhetstaxan igen iallfall (även om vallöften och verklighet alltid kan skilja sig)

Sen om tunnelbana är att "kasta bort pengar" - vad är då Förbifart Stockholm:
http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html

Vinner alliansen kommer ju den skiten närmast garanterat att byggas - vilket ger mindre pengar för såväl tunnelbana som spårväg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6871
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Odd »

C20_rules skrev:...Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
...
Det går naturligtvis inte att föra ett sådant uttalande utan att du redovisar vad de har ljugit om...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av BSB101 »

Det gäller att skilja på vallöften och vallöften. Vallöften som partierna har nedskrivet i sitt valmanifest är man generellt duktiga på att infria. Muntliga vallöften som sägs i slutspurten inför valet är det dock lite si och så med.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Det gäller att skilja på vallöften och vallöften. Vallöften som partierna har nedskrivet i sitt valmanifest är man generellt duktiga på att infria. Muntliga vallöften som sägs i slutspurten inför valet är det dock lite si och så med.
Man måste också skilja på löften utfärdade av en tänkt koalisation/allians i sin helhet och enskilda partiers löften. Enskilda partier kan ju jobba för att driva igenom ett förslag, men måste ju få en majoritet i den beslutade församlingen för att få som man vill.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Lennart Petersen »

C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
genom att sätta in nya trånga spärrar (på dom stationer som inte redan har).
.
Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?
Och att sätta in spärrar på återstående stationer lär inte skapa någon trängsel helt enkelt för att dom har inte tillräckligt med resenärer för att skapa köer ens i rusningstid.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av C20_rules »

Lennart Petersen skrev:
C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
genom att sätta in nya trånga spärrar (på dom stationer som inte redan har).
.
Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?
Och att sätta in spärrar på återstående stationer lär inte skapa någon trängsel helt enkelt för att dom har inte tillräckligt med resenärer för att skapa köer ens i rusningstid.
Visst är det väl inte så trevligt med folk som loskar på golvet - men hur ofta är vakterna där och ser det eller ens bryr sig då (jag har aldrig sett det iallafall - men spottar ser man ju dom som gör hela tiden). I 99% av fallen bara jävlas dom med folk som vill ha kul när dom åker och folk som är intresserade av kollektivtrafiken (och som inte stör andra speciellt mycket) eller så står dom vid spärrarna
- även ni här drabbas ju (men ni glömmer fort):
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=36873

Och varför skulle berusade personer vara ett så mycket större problem i tunnelbanan än t ex ute på gatan med massa trafik som passerar? Ok, att några få vakter som kan rycka ut om nån t ex skulle hindra ett tåg från att åka en längre tid - men som det är nu, är ju rent löjligt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Lennart Petersen »

C20_rules skrev:
Lennart Petersen skrev:
C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
genom att sätta in nya trånga spärrar (på dom stationer som inte redan har).
.
Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?
Och att sätta in spärrar på återstående stationer lär inte skapa någon trängsel helt enkelt för att dom har inte tillräckligt med resenärer för att skapa köer ens i rusningstid.
Visst är det väl inte så trevligt med folk som loskar på golvet - men hur ofta är vakterna där och ser det eller ens bryr sig då (jag har aldrig sett det iallafall - men spottar ser man ju dom som gör hela tiden). I 99% av fallen bara jävlas dom med folk som vill ha kul när dom åker och folk som är intresserade av kollektivtrafiken (och som inte stör andra speciellt mycket)
- Och varför skulle berusade personer vara ett så mycket större problem i tunnelbanan än t ex ute på gatan med massa trafik som passerar? Ok, att några få vakter som kan rycka ut om nån t ex skulle hindra ett tåg från att åka en längre tid - men som det är nu, är ju rent löjligt.
Jodå jag har sett en vakt som gripit in och skällt ut en spottloskande yngling. " Du befinner dig i en tunnelbana" sa vakten bl.a och ynglingen tittade med stora ögon modell IQ fiskmås. Gravt berusade är en fara för sig själva och om inte annat så tar det upp mot en timme med stopp att sanera efter en eventuell svår olycka , dom får väl också anses störande för vanliga medresande så det finns anledning att göra något. Även på gatan sker väl omhändertagande av den som inte är kapabel att ta hand om sig själv.
Själv har jag aldrig blivit utsatt för intresse från någon ordningsvakt så undrar vad det där att till 99% syssla med att jävlas med folk som vill ha kul när dom åker är för något ?
Ordningsvakter är helt i sin ordning , jag har aldrig känt mig störd av dem. Däremot har SL någon underlig satsning på Lugna Gatan där man betalar för att en grupp ungdomar kan åka runt och som det verkar ha trevligt tillsammans. Mestadels verkar dom vara utanför stationer och sitta på någon bänk och prata men ibland är dom nere i tuben. en gång på T-centralen i nattrafiken stod jag på lite avstånd från folkhopen som väntade. Så kommer en Lugna Gatan kille och frågar : "söker du efter någt"
"Nä" blev svaret " säker på det?" "Ja alldeles" " Ha en bra kväll" sa han och gick men man kan ju undra ??
Uffe Ö
Inlägg: 16
Blev medlem: tisdag 06 maj 2003 21:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Uffe Ö »

En sak är iallafall klar. Om socialdemokraterna vinner så blir det stopp för vidare utbyggnad av Roslagsbanan.
Det blir även stopp för de planerade nya fordonen. Hade socialdemokraterna fått säga sitt så hade inte en meter
av de dubbelspår som byggts från 2010 fram till nu blivit av.
Socialdemokraterna är trots allt ärliga på det sättet att dom inte sticker under stol med sitt motstånd till vidare
utbyggnad av Roslagsbanan och det gör ju valet om var röstsedeln hamnar enklare för min del.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av C20_rules »

Lennart Petersen skrev: Jodå jag har sett en vakt som gripit in och skällt ut en spottloskande yngling. " Du befinner dig i en tunnelbana" sa vakten bl.a och ynglingen tittade med stora ögon modell IQ fiskmås. Gravt berusade är en fara för sig själva och om inte annat så tar det upp mot en timme med stopp att sanera efter en eventuell svår olycka , dom får väl också anses störande för vanliga medresande så det finns anledning att göra något. Även på gatan sker väl omhändertagande av den som inte är kapabel att ta hand om sig själv.
Själv har jag aldrig blivit utsatt för intresse från någon ordningsvakt så undrar vad det där att till 99% syssla med att jävlas med folk som vill ha kul när dom åker är för något ?
Ordningsvakter är helt i sin ordning , jag har aldrig känt mig störd av dem. Däremot har SL någon underlig satsning på Lugna Gatan där man betalar för att en grupp ungdomar kan åka runt och som det verkar ha trevligt tillsammans. Mestadels verkar dom vara utanför stationer och sitta på någon bänk och prata men ibland är dom nere i tuben. en gång på T-centralen i nattrafiken stod jag på lite avstånd från folkhopen som väntade. Så kommer en Lugna Gatan kille och frågar : "söker du efter någt"
"Nä" blev svaret " säker på det?" "Ja alldeles" " Ha en bra kväll" sa han och gick men man kan ju undra ??
Visst kan man väl ha tur att se dom göra nåt vettigt för en gångs skull - t ex en gång när jag åkte var det en kärring som gick runt och skrek taskiga saker åt folk i vagnen och då "tog dom hand om henne" vid uppehållet i Jakobsberg sen. Men det är ju ändå inte ofta man ser sånt. Oftast har det bara varit såna saker som att köra ut ungdomar som att åker skateboard (och kom nu inte dragandes med risken att åka ner på spåret - ofta har dom stått och "trixat" i mitten av en typ 20 m bred plattform), folk som försöker ta med en cykel på ett nästan tomt tåg och liknande grejer som knappt stör nån mer än "SL-folket" som tycker det är "fel".

I mitt fall har det varit allt från att torska för tågsurfning (ok - det kanske stör några "moralkärringar". Men dom kan ju inte klaga på att man "riskerar" nån annan än sig själv när man gör det) till att dom ställt till med stort tjafs när jag stått på plattformen och filmat tåg "man måste ha tillstånd för att filma". En gång blev jag nästan avslängd (och tåget blev 4 min försenat pga tjafset) för att jag tog med mig ett bord (som inte ens hade nån skiva på) med mig i lågtrafik i ett nästan tomt tåg!!
Uffe Ö skrev:En sak är iallafall klar. Om socialdemokraterna vinner så blir det stopp för vidare utbyggnad av Roslagsbanan.
Det blir även stopp för de planerade nya fordonen. Hade socialdemokraterna fått säga sitt så hade inte en meter
av de dubbelspår som byggts från 2010 fram till nu blivit av.
Socialdemokraterna är trots allt ärliga på det sättet att dom inte sticker under stol med sitt motstånd till vidare
utbyggnad av Roslagsbanan och det gör ju valet om var röstsedeln hamnar enklare för min del.
Dom kanske inte tycker det är värt att satsa på en järnväg med sth = 80 km/h och snittfart inte mycket mer än 30 (komplett med extra segt vid acc och broms också - värre än dom andra banorna/förarna/fordonen). Det ända som gör den "nåt att ha" är ju att det är Sveriges ända smalspårsbana för vanlig trafik, men det känns ju ändå som att den "till vardags" tjänar mest som mest "privatbana" för snobbarna i Täby (som t o m blivit tillfrågade att få tunnelbanan förlängd dit men tackat nej då dom vill ha kvar sin bana avskild från "förortsfolket") m fl liknande ställen :lol:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Sv: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av Verspieder »

Folkpartiet i nordostkommunerna går till val i år på storsatsning både på en utbyggd Roslagsbana till både Rimbo och Arlanda, samt tunnelbana till Arninge.
Frågan är om man verkligen kan vinna röster i Täby kommun på löftet om tunnelbana. Vill Täbyborna ha tunnelbana numera, eller föredrar man Roslagsbanan?
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av CS »

C20_rules skrev:
Uffe Ö skrev:En sak är iallafall klar. Om socialdemokraterna vinner så blir det stopp för vidare utbyggnad av Roslagsbanan.
Det blir även stopp för de planerade nya fordonen. Hade socialdemokraterna fått säga sitt så hade inte en meter
av de dubbelspår som byggts från 2010 fram till nu blivit av.
Socialdemokraterna är trots allt ärliga på det sättet att dom inte sticker under stol med sitt motstånd till vidare
utbyggnad av Roslagsbanan och det gör ju valet om var röstsedeln hamnar enklare för min del.
Dom kanske inte tycker det är värt att satsa på en järnväg med sth = 80 km/h och snittfart inte mycket mer än 30 (komplett med extra segt vid acc och broms också - värre än dom andra banorna/förarna/fordonen). Det ända som gör den "nåt att ha" är ju att det är Sveriges ända smalspårsbana för vanlig trafik, men det känns ju ändå som att den "till vardags" tjänar mest som mest "privatbana" för snobbarna i Täby (som t o m blivit tillfrågade att få tunnelbanan förlängd dit men tackat nej då dom vill ha kvar sin bana avskild från "förortsfolket") m fl liknande ställen :lol:
Hej C20!

Här kommer lite sakupplysningar, vilka kanske gör att du omprövar dina fördomar om trafiken

Den nya systemhastigheten på Roslagbanans spår är 120 km/h. De nya fordonen kravställs för 100 km/h. Medelhastigheten för de olika linjerna på Roslagsbanan ligger mellan 40 och 60 km/h.

Motsvarande data för tunnelbanan är
90 km/h, 80 km/h och 30-40 km/h.
Så det är snarare Tunnelbanan som "dom borde inte tycka värt att satsa på."

Men det är kanske så att det finns en särskild sorts lyckokänsla som vederfars tunnelbaneresenären som gör att denne upplever att tunnelbanan är snabbast, mest kapacitestsark och att systemet ger en känsla av att hen befinner sig i en stor stad. På något sätt kanske det är värt 20mdr att Täby finns med på tunnelbanekartan för att det då känns som att Täby är en del av Storstockholm som även du C20_rules får besöka. Och mot en sådan känsla står sig bristande resandeunderlag, långa restider, låg samhällsekonomisk nytta slätt.

Det kanske är så för alla som inte utnyttjar Roslagsbanan att de känner sig vilsna och osäkra i hur de ska bete sig på Roslagsbanan. Gäller verkligen SL-kortet. Och då är Roslagsbanan något främmande, farligt och konstigt som bör bekämpas.

Men jag lovar dig att alla som betalar för sig och beter sig som man ska i kollektivtrafiken får åka med :D
Senast redigerad av CS den tisdag 12 augusti 2014 7:30, redigerad totalt 1 gånger.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Värsta scenario om S vinner i Stockholm?

Inlägg av C20_rules »

CS skrev: Den nya systemhastigheten på Roslagbanans spår är 120 km/h. De nya fordonen kravställs för 100 km/h. Medelhastigheten för de olika linjerna på Roslagsbanan ligger mellan 40 och 60 km/h.

Motsvarande data för tunnelbanan är
90 km/h, 80 km/h och 30-40 km/h.
Så det är snarare Tunnelbanan som "dom borde inte tycka värt att satsa på."

Men det är kanske så att det finns en särskild sorts lyckokänsla som vederfars tunnelbaneresenären som gör att denne upplever att tunnelbanan är snabbast, mest kapacitestsark och att systemet ger en känsla av att hen befinner sig i en stor stad. På något sätt kanske det är värt 20mdr att Täby finns med på tunnelbanekartan för att det då känns som att Täby är en del av Storstockholm som även du C20_rules får besöka. Och mot en sådan känsla står sig bristande resandeunderlag, långa restider, låg samhällsekonomisk nytta slätt.

Det kanske är så för alla som inte utnyttjar Roslagsbanan att de känner sig vilsna och osäkra i hur de ska bete sig på Roslagsbanan. Gäller verkligen SL-kortet. Och då är Roslagsbanan något främmande, farligt och konstigt som bör bekämpas.
Ok får väl ta tillbaka kritiken. Men dom ska alltså höja maxhastigheten till 120 km/h? Enl vad jag sett så var det ju lite si och så med det (men det var ju ett tag sen). Om jag ska erkänna så hade jag tagit fel på avstånden också (det är ju verkligen inte att jämföra med dom andra lokalbanorna eller tunnelbanan), när jag uppskattade snittfarten
- t ex Stockholm-Kårsta är ju nästan lika långt som från centralen till Bålsta för pendeltågen (42 km jämfört med 43,4 centralen-Bålsta).
http://www.jarnvag.net/index.php/bangui ... olm-karsta

Men jag vet inte om jag är beredd att ta alla annan skit man får med alliansen bara för att rädda utbyggnaden av Roslagsbanan - det är ju bara hoppas dom andra "rödgröna partierna" verkar för att fortsätta bygget också. Om man stoppar det nu är det ju också "pengarna i sjön" för det man gjort hittils, som inte hunnit bli klart.
Skriv svar