Vad är era tankar? Själv tror jag vi går svåra år till mötes!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det intressanta är ju socialdemokraternas syn på bilen och trafikplanering generellt.Hans Wibacke skrev:Tja, värsta scenariot för dig och dina "spårvagnsvänner" är väl att eventuella satsningar på förbättrad busstrafik faktiskt slår väl ut.![]()
Hans Wibacke skrev: Fast den intressanta frågeställningen är snarare vad skillnaden blir vid ett maktskifte? Min gissning är: ingen alls när det gäller spårväg och spårvagnar den kommande mandatperioden. Det är möjligt att ni går svåra år till mötes, men handen på hjärtat, inte har väl de gångna åren varit särskilt lätta år för "spårvagnsvänner"? Jag tänker på de höga kostnaderna för anläggandet av spårväg, de tekniska problemen med nya signalsystem och nya spårvagnar. Jag tänker på hur lite av den ursprungliga planen för "spårväg city" som förverkligats. Att Alliansen dessutom skiftat fokus mot tunnelbana som ju var och är Socialdemokraternas hjärtefråga måste svida.
Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.Hans Wibacke skrev:Tja, värsta scenariot för dig och dina "spårvagnsvänner" är väl att eventuella satsningar på förbättrad busstrafik faktiskt slår väl ut.![]()
Fast den intressanta frågeställningen är snarare vad skillnaden blir vid ett maktskifte? Min gissning är: ingen alls när det gäller spårväg och spårvagnar den kommande mandatperioden. Det är möjligt att ni går svåra år till mötes, men handen på hjärtat, inte har väl de gångna åren varit särskilt lätta år för "spårvagnsvänner"? Jag tänker på de höga kostnaderna för anläggandet av spårväg, de tekniska problemen med nya signalsystem och nya spårvagnar. Jag tänker på hur lite av den ursprungliga planen för "spårväg city" som förverkligats. Att Alliansen dessutom skiftat fokus mot tunnelbana som ju var och är Socialdemokraternas hjärtefråga måste svida.
Det går naturligtvis inte att föra ett sådant uttalande utan att du redovisar vad de har ljugit om...C20_rules skrev:...Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
...
Man måste också skilja på löften utfärdade av en tänkt koalisation/allians i sin helhet och enskilda partiers löften. Enskilda partier kan ju jobba för att driva igenom ett förslag, men måste ju få en majoritet i den beslutade församlingen för att få som man vill.BSB101 skrev:Det gäller att skilja på vallöften och vallöften. Vallöften som partierna har nedskrivet i sitt valmanifest är man generellt duktiga på att infria. Muntliga vallöften som sägs i slutspurten inför valet är det dock lite si och så med.
Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
genom att sätta in nya trånga spärrar (på dom stationer som inte redan har).
.
Visst är det väl inte så trevligt med folk som loskar på golvet - men hur ofta är vakterna där och ser det eller ens bryr sig då (jag har aldrig sett det iallafall - men spottar ser man ju dom som gör hela tiden). I 99% av fallen bara jävlas dom med folk som vill ha kul när dom åker och folk som är intresserade av kollektivtrafiken (och som inte stör andra speciellt mycket) eller så står dom vid spärrarnaLennart Petersen skrev:Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
Skillnaden om alliansen vinner lär bli att ett månadskort kommer kosta 1000 kr om några år och att antalet
ordningsvakter, CSG och annat äckel som förpestar trivseln i trafiken, kommer öka rejält. Man kommer förmodligen
även bygga ut "trygghets-centralen" och sen slänga bort 100 miljoner till eller så på att öka trängseln i rusningstrafik
.
Och att sätta in spärrar på återstående stationer lär inte skapa någon trängsel helt enkelt för att dom har inte tillräckligt med resenärer för att skapa köer ens i rusningstid.
Jodå jag har sett en vakt som gripit in och skällt ut en spottloskande yngling. " Du befinner dig i en tunnelbana" sa vakten bl.a och ynglingen tittade med stora ögon modell IQ fiskmås. Gravt berusade är en fara för sig själva och om inte annat så tar det upp mot en timme med stopp att sanera efter en eventuell svår olycka , dom får väl också anses störande för vanliga medresande så det finns anledning att göra något. Även på gatan sker väl omhändertagande av den som inte är kapabel att ta hand om sig själv.C20_rules skrev:Visst är det väl inte så trevligt med folk som loskar på golvet - men hur ofta är vakterna där och ser det eller ens bryr sig då (jag har aldrig sett det iallafall - men spottar ser man ju dom som gör hela tiden). I 99% av fallen bara jävlas dom med folk som vill ha kul när dom åker och folk som är intresserade av kollektivtrafiken (och som inte stör andra speciellt mycket)Lennart Petersen skrev:Här kommer det intressanta saker: "ordningsvakter och annat äckel" som förpestar. Jag tycker ju att äckel är dom sitter uppflugna på bänkar och sätter spottloskor på golvet ! Men skulle det öka trivseln och tryggheten om vi skippade ordningsvakter och lät alla sköta sig själva ? Skulle de här misskötsamma som genom en metamorfos helt plötsligtbli trevliga hyvens människor om det inte fanns vakter ? Gravt beruseade som genom en process plötsligt nyktrar till ?C20_rules skrev:[Skulle nog inte heller tro det kommer göra så stor skillnad vad gäller satsningar. Alliansen ljuger ju så det står härliga till.
.
Och att sätta in spärrar på återstående stationer lär inte skapa någon trängsel helt enkelt för att dom har inte tillräckligt med resenärer för att skapa köer ens i rusningstid.
- Och varför skulle berusade personer vara ett så mycket större problem i tunnelbanan än t ex ute på gatan med massa trafik som passerar? Ok, att några få vakter som kan rycka ut om nån t ex skulle hindra ett tåg från att åka en längre tid - men som det är nu, är ju rent löjligt.
Visst kan man väl ha tur att se dom göra nåt vettigt för en gångs skull - t ex en gång när jag åkte var det en kärring som gick runt och skrek taskiga saker åt folk i vagnen och då "tog dom hand om henne" vid uppehållet i Jakobsberg sen. Men det är ju ändå inte ofta man ser sånt. Oftast har det bara varit såna saker som att köra ut ungdomar som att åker skateboard (och kom nu inte dragandes med risken att åka ner på spåret - ofta har dom stått och "trixat" i mitten av en typ 20 m bred plattform), folk som försöker ta med en cykel på ett nästan tomt tåg och liknande grejer som knappt stör nån mer än "SL-folket" som tycker det är "fel".Lennart Petersen skrev: Jodå jag har sett en vakt som gripit in och skällt ut en spottloskande yngling. " Du befinner dig i en tunnelbana" sa vakten bl.a och ynglingen tittade med stora ögon modell IQ fiskmås. Gravt berusade är en fara för sig själva och om inte annat så tar det upp mot en timme med stopp att sanera efter en eventuell svår olycka , dom får väl också anses störande för vanliga medresande så det finns anledning att göra något. Även på gatan sker väl omhändertagande av den som inte är kapabel att ta hand om sig själv.
Själv har jag aldrig blivit utsatt för intresse från någon ordningsvakt så undrar vad det där att till 99% syssla med att jävlas med folk som vill ha kul när dom åker är för något ?
Ordningsvakter är helt i sin ordning , jag har aldrig känt mig störd av dem. Däremot har SL någon underlig satsning på Lugna Gatan där man betalar för att en grupp ungdomar kan åka runt och som det verkar ha trevligt tillsammans. Mestadels verkar dom vara utanför stationer och sitta på någon bänk och prata men ibland är dom nere i tuben. en gång på T-centralen i nattrafiken stod jag på lite avstånd från folkhopen som väntade. Så kommer en Lugna Gatan kille och frågar : "söker du efter någt"
"Nä" blev svaret " säker på det?" "Ja alldeles" " Ha en bra kväll" sa han och gick men man kan ju undra ??
Dom kanske inte tycker det är värt att satsa på en järnväg med sth = 80 km/h och snittfart inte mycket mer än 30 (komplett med extra segt vid acc och broms också - värre än dom andra banorna/förarna/fordonen). Det ända som gör den "nåt att ha" är ju att det är Sveriges ända smalspårsbana för vanlig trafik, men det känns ju ändå som att den "till vardags" tjänar mest som mest "privatbana" för snobbarna i Täby (som t o m blivit tillfrågade att få tunnelbanan förlängd dit men tackat nej då dom vill ha kvar sin bana avskild från "förortsfolket") m fl liknande ställenUffe Ö skrev:En sak är iallafall klar. Om socialdemokraterna vinner så blir det stopp för vidare utbyggnad av Roslagsbanan.
Det blir även stopp för de planerade nya fordonen. Hade socialdemokraterna fått säga sitt så hade inte en meter
av de dubbelspår som byggts från 2010 fram till nu blivit av.
Socialdemokraterna är trots allt ärliga på det sättet att dom inte sticker under stol med sitt motstånd till vidare
utbyggnad av Roslagsbanan och det gör ju valet om var röstsedeln hamnar enklare för min del.
Hej C20!C20_rules skrev:Dom kanske inte tycker det är värt att satsa på en järnväg med sth = 80 km/h och snittfart inte mycket mer än 30 (komplett med extra segt vid acc och broms också - värre än dom andra banorna/förarna/fordonen). Det ända som gör den "nåt att ha" är ju att det är Sveriges ända smalspårsbana för vanlig trafik, men det känns ju ändå som att den "till vardags" tjänar mest som mest "privatbana" för snobbarna i Täby (som t o m blivit tillfrågade att få tunnelbanan förlängd dit men tackat nej då dom vill ha kvar sin bana avskild från "förortsfolket") m fl liknande ställenUffe Ö skrev:En sak är iallafall klar. Om socialdemokraterna vinner så blir det stopp för vidare utbyggnad av Roslagsbanan.
Det blir även stopp för de planerade nya fordonen. Hade socialdemokraterna fått säga sitt så hade inte en meter
av de dubbelspår som byggts från 2010 fram till nu blivit av.
Socialdemokraterna är trots allt ärliga på det sättet att dom inte sticker under stol med sitt motstånd till vidare
utbyggnad av Roslagsbanan och det gör ju valet om var röstsedeln hamnar enklare för min del.
Ok får väl ta tillbaka kritiken. Men dom ska alltså höja maxhastigheten till 120 km/h? Enl vad jag sett så var det ju lite si och så med det (men det var ju ett tag sen). Om jag ska erkänna så hade jag tagit fel på avstånden också (det är ju verkligen inte att jämföra med dom andra lokalbanorna eller tunnelbanan), när jag uppskattade snittfartenCS skrev: Den nya systemhastigheten på Roslagbanans spår är 120 km/h. De nya fordonen kravställs för 100 km/h. Medelhastigheten för de olika linjerna på Roslagsbanan ligger mellan 40 och 60 km/h.
Motsvarande data för tunnelbanan är
90 km/h, 80 km/h och 30-40 km/h.
Så det är snarare Tunnelbanan som "dom borde inte tycka värt att satsa på."
Men det är kanske så att det finns en särskild sorts lyckokänsla som vederfars tunnelbaneresenären som gör att denne upplever att tunnelbanan är snabbast, mest kapacitestsark och att systemet ger en känsla av att hen befinner sig i en stor stad. På något sätt kanske det är värt 20mdr att Täby finns med på tunnelbanekartan för att det då känns som att Täby är en del av Storstockholm som även du C20_rules får besöka. Och mot en sådan känsla står sig bristande resandeunderlag, långa restider, låg samhällsekonomisk nytta slätt.
Det kanske är så för alla som inte utnyttjar Roslagsbanan att de känner sig vilsna och osäkra i hur de ska bete sig på Roslagsbanan. Gäller verkligen SL-kortet. Och då är Roslagsbanan något främmande, farligt och konstigt som bör bekämpas.