Slutet för Ängbybanans stålbroar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av ålstensgård »

Tung utrustning, stora kranar som strax ska monteras upp. Ett drygt dygn kvar innan förbindelsen bryts och Ängbybanans 70 år gamla broar ska lyftas bort.
Tung utrustning, stora kranar som strax ska monteras upp. Ett drygt dygn kvar innan förbindelsen bryts och Ängbybanans 70 år gamla broar ska lyftas bort.
013a.jpg (98.63 KiB) Visad 6130 gånger
De nya, vitmålade broelementen ligger uppradade på den f d lokalgatan vid BM. Märk Cx-tåget på vändspåret, som ju är en främmande fågel på gröna linjen. De ses bara som vagntransporter från blå linjen och dess förbindelsespår vid Fridhemsplan.
De nya, vitmålade broelementen ligger uppradade på den f d lokalgatan vid BM. Märk Cx-tåget på vändspåret, som ju är en främmande fågel på gröna linjen. De ses bara som vagntransporter från blå linjen och dess förbindelsespår vid Fridhemsplan.
014a.jpg (127.87 KiB) Visad 6130 gånger
Vinkelbodabron dagen före slutet. I bakgrunden 12:ans kontaktledning. 12:ans bro är ju av betong från 1952 och ska inte bytas nu.
Vinkelbodabron dagen före slutet. I bakgrunden 12:ans kontaktledning. 12:ans bro är ju av betong från 1952 och ska inte bytas nu.
015a.jpg (97.88 KiB) Visad 6130 gånger
Den näst sista trafikdagen för bron över Åkeshovsvägen, den västligaste av dem som ska bytas ut.
Den näst sista trafikdagen för bron över Åkeshovsvägen, den västligaste av dem som ska bytas ut.
011a.jpg (122.3 KiB) Visad 6130 gånger
Jag startar en ny tråd om den stora byggdramatiken som börjar märkas på allvar, framför allt i Alvik.
Användarens profilbild
A32
Inlägg: 1686
Blev medlem: fredag 16 september 2005 12:09
Ort: Stockholm

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av A32 »

Man kan väl säga slutet för de gamla stålbroarna och födseln av de nya stålbroarna :)
Bla när man byggde Abrahamsbergs spårvagnshållplats som senare blev tunnelbanestation så byggde man en gjuten bro direkt med uppgång mellan norr och söderspår från Abrahamsbergsvägen och har ju därför inte behövt större jobb , eller?

Tog du bilderna i går Henrik?
Den blåa CX tåget slog i något under infarten till B-spåret i Brommahallen i går eftermiddag och blev av med minst 5 utvändiga gula lampor, samtidigt jobbade ett lag med vad jag misstänker var brogubbar under t-banans söderspår och något som de monterat slog väl senare i CX tåget vid infarten.

Det ska bli maffigt i helgen och se den gigantiska gula kranen jobba över tunnelbanan och Drottningholmsvägen.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av ålstensgård »

Den sista trafikdagen så står den maffiga gula kranen monterad utanför BM. I Vinkelboda sker ett tretågsmöte med C20, A32 och A35. Spårvagnarna är 436 och 458. Som många andra vardagar den senaste tiden så utgörs två av de tre turerna på 12:an av A35. Från morgonen var det 459 och 458, vid middagstid byttes 459 ut mot 451.
012a.jpg
012a.jpg (103.56 KiB) Visad 5906 gånger
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av daniel_s »

... och lite senare på kvällen byttes alla vagnar ut igen, nu till tre A32 med lång körsträcka till nästa översyn.

Fick ett infall och hann med sista tunneltåget i trafik över den gamla viadukten, vagn 2219 gick sist för er som undrar :cheesygrin:

Därmed hade jag också tillfälle att prova ersättningsbussarna. Klev på en godtyckligt utvald sådan vid Stora mossen, Bliva Buss nr 18 (en Ötraf-märkt B9S). Föraren upplyste vänligt om att bussen nu gick direkt till Thorildsplan, och sedan körde han just dit utan att överskrida hastighetsbegränsningar, krocka, köra fel eller på annat sätt ställa till det (förväntningarna är ju ganska låga numera). Det går ju bra det här...

... eller också inte. Vid ankomsten till Thorildsplan avgick just ett tunneltåg, men det gjorde ju inget då det var många annonserade. Faktiskt lika många som en vanlig dag vid den här tiden, undrar om fel tidtabell blivit inlagd? Nåväl, minuterna gick och gick, och efter en stund kom ett tämligen ohörbart utrop i högtalarna; "nattsänkning" är ju både olämpligt och tämligen obefogat vid Thorildsplan som alla vet som tillbringat några år i grannskapet...

Hur som helst, jag uppfattade någonting om "tekniskt fel på banan" och gissade omedelbart att man har klantat till det med strömskenan precis som man gjorde förra gången man hade en liknande avstängning. Sen vet jag inte om man "bara" hade glömt någon kopplingsåtgärd eller om det var något större fel i planeringen. Eller om jag, vilket gud förbjude, gissar fel :mrgreen:

Sen en liten detalj, någon har uppenbarligen föreskrivit någonstans att bussarna skall skyltas "Ersätter grön linje", vilket också varenda en gör. Detta är fel, det rätta hade varit "Ersätter Gröna linjen", hur svårt kan det vara?!? Det är nu 20 år sedan de där begreppen infördes, men vissa lär sig tydligen aldrig...
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av ålstensgård »

...jag själv var på hemväg från Dolly Parton på Globen och vårt tåg fastnade vid Thorildsplan med besked om strömlöshet längre västerut.

Ersättningsbussarna var blå ledbussar från Västtrafik. De syntes tidigare under dagen på sträckan i något som väl var "lära sig vägen". Längs vägen mot Alvik stod ett par C20-tåg som såg strömlösa ut, bl a vid platsen för den gamla spårvägsperrongen vid Traneberg.

Men 12:an kl 23.38 från Alvik gick som den skulle. Som Daniel skriver så var det byte till 3xA32 nån gång vid femtiden, 406, 427 och 436. Tillförlitligast möjliga A32 inför möjlig nattparkering i Alvik pga avstängning från vagnhallen när den södergående enkelspårsbron skall bytas - det är väl den troliga förklaringen. Vi får väl se vilka vagnar som dyker upp imorgon...

//henrik
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av LÅ1 »

Råkade hitta en bild på kranen (liggande) tagen från en T-banevagn. Det är i bloggen Stockholmprojekt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av daniel_s »

Aha, då var vi alltså vid Thorildsplan samtidigt. Ja som jag skrev var det även ÖTRAF-bussar i farten, kanske några andra märkningar också.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av gek »

Bild

Vid 18-tiden på lördag kväll pågick arbetet med nedtagning av de gamla broarna, här vid Alvik.

Delar till nya broarna tycks ha lagts upp längs med Brommahallen, skymtar kanske bakom skylten med text "Stockholms läns Trafikförvaltning Byter broar...":
Bild

Vid Stora Mossen arbetade man också med den gamla bron:

Bild

Bussarna har fått egna körfält på Drottningholmsvägen, men vid Stora Mossen var busskörfältet mot Alvik ockuperat av bilar som troligen hade samband med brobytet:

Bild

Ett långt och tungt fordonsekipage med vad som antagligen var brodelar genomförde en långsam och för övrig trafik hindrande vändning medelst upprepade backningsrörelser in på Ulvsunda Slottsväg. Så man utnyttjar verkligen avstängningsperioden intensivt.

Märkligt nog hade man lyckats att i tågens automatiska utropssystem lägga in ett meddelande om att trafiken mellan Alvik och Åkeshov ersätts med buss. Detta utrop skedde omedelbart före Alvik, men det hade förstås varit bättre om man informerat redan vid Thorildsplan. Nu hade en del resenärer inte tagit till sig informationen om var bytet till buss skulle ske, utan fick veta detta när de frågade trafikpersonal som stod vid spärrlinjen i Alvik.

Noterade också att det var en väldig trängsel i dörrarna mellan trappa och plattform vid Alvik, antagligen därför att tågen från och till centrala Stockholm nu använder samma spår. Kanske kunde man ta bort glasväggen där under trafikavstängningen? Det är ju de smala dörrarna som begränsar, inte trappans bredd
/Gunnar Ekeving
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av Hpdnfk »

gek skrev:Noterade också att det var en väldig trängsel i dörrarna mellan trappa och plattform vid Alvik, antagligen därför att tågen från och till centrala Stockholm nu använder samma spår. Kanske kunde man ta bort glasväggen där under trafikavstängningen? Det är ju de smala dörrarna som begränsar, inte trappans bredd
Är det alltså 5-minuterstrafik med vändning på ett spår? Det har ju hela tiden hävdats att det inte är möjligt att vända oftare än var 6:e minut per spår i tunnelbanan.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av daniel_s »

Hpdnfk skrev:
gek skrev:Noterade också att det var en väldig trängsel i dörrarna mellan trappa och plattform vid Alvik, antagligen därför att tågen från och till centrala Stockholm nu använder samma spår. Kanske kunde man ta bort glasväggen där under trafikavstängningen? Det är ju de smala dörrarna som begränsar, inte trappans bredd
Är det alltså 5-minuterstrafik med vändning på ett spår? Det har ju hela tiden hävdats att det inte är möjligt att vända oftare än var 6:e minut per spår i tunnelbanan.
Det är inte alla recept som går att dubblera; det blir ju lite annorlunda när korsande tågvägar kommer in i bilden. Om t ex avgående linje 11 från Ktg hade planskild korsning med spåret för ankommande blivande linje 10, så skulle 5-minuterstrafik fungera bättre.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av gek »

"Trafikkaoset uteblev" skriver DN i dag. Avstängningen har inte orsakat några större problem varken för tåg- eller bilresenärer, "trots att flera tunnelbroar byggs om". Den nya termen "tunnelbro" används på flera ställen i artikeln.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av Odd »

Hpdnfk skrev:
gek skrev:Noterade också att det var en väldig trängsel i dörrarna mellan trappa och plattform vid Alvik, antagligen därför att tågen från och till centrala Stockholm nu använder samma spår. Kanske kunde man ta bort glasväggen där under trafikavstängningen? Det är ju de smala dörrarna som begränsar, inte trappans bredd
Är det alltså 5-minuterstrafik med vändning på ett spår? Det har ju hela tiden hävdats att det inte är möjligt att vända oftare än var 6:e minut per spår i tunnelbanan.
Var har det hävdats? Det handlar nog snarare om platsen det sker på och andra egenskaper. Tunneltågen går att "ladda upp" fort när man byter ända och det är korta överlapp i signalsystemet, så hyfsat snabba vändningar borde inte vara långsammare än den tid det tar att byta körände plus körtid. Så neråt strax under fyra minuter borde inte vara orimligt.

Ett exempel på när man inte har lyckats är om man skall vända med tvåvagnarståg vid Liljeholmen söderifrån. Det tar mer än fem minuter pga egenheter hos A32 när man har två vagnar och långa avstånd mellan signaler.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av daniel_s »

Problemet är ju att mindre förseningar tenderar att skapa tågköer. 5 minuter är på gränsen för vad man klarar av med ett spår, det märks vid Alvik där minsta försening från stan gör att det uppstår köer vid hsi 734 (Traneberg). Vid Kungsträdgården gäller motsvarande vid 3 minuter med två spår.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av Patrick »

Apropå utropet om ersättningsbussarna i tunnelbanetågen är det lite pinsamt att dom säger att ersättningsbussarna går mellan Åkeshov och Alvik med tanke på att bussarna inte stannar alls i Alvik resp Kristineberg utan efter Stora Mossen först vid Tholrildsplan. Detta har inneburit att vi förare (åtminstone vi som kör mellan Åkeshov och Hässelby Strand måste ropa ut att bussarna inte stannar i Alvik. :shock: :? :? :mrgreen:
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Slutet för Ängbybanans stålbroar

Inlägg av ålstensgård »

T-banans Vinkelbodabro består idag av en massa kablar plus en gångbro av trä för manskapet.
T-banans Vinkelbodabro består idag av en massa kablar plus en gångbro av trä för manskapet.
035a.jpg (99.67 KiB) Visad 5138 gånger
A32 427 ankommer Alvik. 15-min-trafiken sköts med två tåg, det andra är 431. I det ödsliga Sommarbromma går det bra med bara smärre förseningar från Alvik. Jag kan inte riktigt se det från min horisont men antagligen är förbindelsen med vagnhallen bruten i Alvik.
A32 427 ankommer Alvik. 15-min-trafiken sköts med två tåg, det andra är 431. I det ödsliga Sommarbromma går det bra med bara smärre förseningar från Alvik. Jag kan inte riktigt se det från min horisont men antagligen är förbindelsen med vagnhallen bruten i Alvik.
038a.jpg (97.98 KiB) Visad 5138 gånger
Stora Mossens backe, troligen ingen T-banetrafik här.
Stora Mossens backe, troligen ingen T-banetrafik här.
033a.jpg (113.72 KiB) Visad 5138 gånger
Västtrafiks blå ledbussar verkar vanligast i ersättningstrafiken. Outgrundligt varför man hyr in utifrån, det måste ju finnas massor av bussar över på hemmaplan.
Västtrafiks blå ledbussar verkar vanligast i ersättningstrafiken. Outgrundligt varför man hyr in utifrån, det måste ju finnas massor av bussar över på hemmaplan.
036a.jpg (115.26 KiB) Visad 5138 gånger
Skriv svar