... och lite senare på kvällen byttes alla vagnar ut igen, nu till tre A32 med lång körsträcka till nästa översyn.
Fick ett infall och hann med sista tunneltåget i trafik över den gamla viadukten, vagn 2219 gick sist för er som undrar
Därmed hade jag också tillfälle att prova ersättningsbussarna. Klev på en godtyckligt utvald sådan vid Stora mossen, Bliva Buss nr 18 (en Ötraf-märkt B9S). Föraren upplyste vänligt om att bussen nu gick direkt till Thorildsplan, och sedan körde han just dit utan att överskrida hastighetsbegränsningar, krocka, köra fel eller på annat sätt ställa till det (förväntningarna är ju ganska låga numera). Det går ju bra det här...
... eller också inte. Vid ankomsten till Thorildsplan avgick just ett tunneltåg, men det gjorde ju inget då det var många annonserade. Faktiskt lika många som en vanlig dag vid den här tiden, undrar om fel tidtabell blivit inlagd? Nåväl, minuterna gick och gick, och efter en stund kom ett tämligen ohörbart utrop i högtalarna; "nattsänkning" är ju både olämpligt och tämligen obefogat vid Thorildsplan som alla vet som tillbringat några år i grannskapet...
Hur som helst, jag uppfattade någonting om "tekniskt fel på banan" och gissade omedelbart att man har klantat till det med strömskenan precis som man gjorde förra gången man hade en liknande avstängning. Sen vet jag inte om man "bara" hade glömt någon kopplingsåtgärd eller om det var något större fel i planeringen. Eller om jag, vilket gud förbjude, gissar fel
Sen en liten detalj, någon har uppenbarligen föreskrivit någonstans att bussarna skall skyltas "Ersätter grön linje", vilket också varenda en gör. Detta är fel, det rätta hade varit "Ersätter Gröna linjen", hur svårt kan det vara?!? Det är nu 20 år sedan de där begreppen infördes, men vissa lär sig tydligen aldrig...