Ny spårväg utan luftledning

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Ny spårväg utan luftledning

Inlägg av Olle »

Man håller på att bygga en ny spårväg i Dubaï i Förenade Arabemiraten, som ska gå mellan Dubaï Marina och Jumeirah. Den ska ansluta till Metron vid Marina och vid Mall dör världens högsta hus ligger just nu. Förmodligen största köpcentrummet också. Kanske undantaget Asian Mall i Manilla som var grymt stort. Spårvägen synes bli med matning av ström underifrån. Den ansluter även till Monorailbanan som går ut till det stora hotellet Atlantis på Palm Jumeirah. Dubaï är faktiskt värt ett besök måste jag säga.

Bild

Bild
Observera motorvägen längs Metron, 2 x 8 filer plus 2 x 2 filer lokalgator på var sida av motorvägen. Den går till Abu Dhabi. Metron går än så länge bara drygt halvvägs dit.

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
hgsldf

Re: Ny spårväg utan luftledning

Inlägg av hgsldf »

Intressant, matningen av ström underifrån fungerar förmodligen utmärkt där man inte har snö och saltslask i banan, hur är det med sandstormarna?

Eldriven kollektivtrafik är ju suveränt och likaså elbilar, men hur många vattenkraftverk och kärnkraftverk har man i emiraten, det är väl olja som gäller?

/Göran
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

hgsldf skrev:Intressant, matningen av ström underifrån fungerar förmodligen utmärkt där man inte har snö och saltslask i banan, hur är det med sandstormarna?

Eldriven kollektivtrafik är ju suveränt och likaså elbilar, men hur många vattenkraftverk och kärnkraftverk har man i emiraten, det är väl olja som gäller?

/Göran
--------------------
Visst. Det är olja (och kol från Australien) som gäller. Men det kan ju vara bättre att skicka utsläppen genom en hög skorsten än att släppa ut dem i gatuplanet. Och inget säger väl att det skulle vara uteslutet att det kan bli kärnkraft någon gång i framtiden. Grannlandet på andra sidan viken kan ju fast de också har gott om olja...

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Olle skrev:Man håller på att bygga en ny spårväg i Dubaï i Förenade Arabemiraten, som ska gå mellan Dubaï Marina och Jumeirah. Den ska ansluta till Metron vid Marina och vid Mall dör världens högsta hus ligger just nu. Förmodligen största köpcentrummet också. Kanske undantaget Asian Mall i Manilla som var grymt stort. Spårvägen synes bli med matning av ström underifrån. Den ansluter även till Monorailbanan som går ut till det stora hotellet Atlantis på Palm Jumeirah. Dubaï är faktiskt värt ett besök måste jag säga.

Bild

Bild
Observera motorvägen längs Metron, 2 x 8 filer plus 2 x 2 filer lokalgator på var sida av motorvägen. Den går till Abu Dhabi. Metron går än så länge bara drygt halvvägs dit.

Bild

Bild

Bild

---------------------
Bäste Olle;

Det heter Mall of Asia:

http://smmallofasia.com/moa/?p=1097

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

På nåt sätt får detta mig att tänka på min gamla märklinjärnväg.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

spårsnoken skrev:
Bäste Olle;

Det heter Mall of Asia:

http://smmallofasia.com/moa/?p=1097

mvh/spårsnoken
Tack, ja det lät inte helt riktigt tyckte jag. I alla fall så har jag tillbringat en dag där i väntan på ett flyg till nånstans som jag glömt just nu. Macau kanske? Eller KL?

Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

Jag passerade spårvagnsbygget kring Jumeirah-stadsdelen i Dubai i Onsdags (12feb2014),
närmare bestämt i en lokalt guide-anordnad Hyundai sedan-bil som på linjeillustrationen
åkte förbi hållplatsen längst till höger. Då skådade jag en vagn som rörde sig till synes för
egen maskin!, men utan någon luftledning? (, eller Dieselavgaser ;-)
Dubai tram
Dubai tram
IMG_0389.jpeg (35.66 KiB) Visad 1889 gånger
Kan någon på forumet informera om vagntyp?
Dubai tram prototype
Dubai tram prototype
IMG_0390.jpeg (48.77 KiB) Visad 1889 gånger
Ursäkta britfälliga Samsung-mobilkamerabilder, med en bilbarnstol som skymde.
spårburen aviatör
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

FLJ skrev:
Jag passerade spårvagnsbygget kring Jumeirah-stadsdelen i Dubai i Onsdags (12feb2014),
närmare bestämt i en lokalt guide-anordnad Hyundai sedan-bil som på linjeillustrationen
åkte förbi hållplatsen längst till höger. Då skådade jag en vagn som rörde sig till synes för
egen maskin!, men utan någon luftledning? (, eller Dieselavgaser ;-)
Trevlig att se att de redan kommit igång med provkörningar. Trist färg på vagnen, jämfört med många franska städer. Hoppas du kan parkera bilen och ta en tur med vagnen nästa gång du passerar Dubai. Och ta några bilder.

Skriv svar