Observera motorvägen längs Metron, 2 x 8 filer plus 2 x 2 filer lokalgator på var sida av motorvägen. Den går till Abu Dhabi. Metron går än så länge bara drygt halvvägs dit.

:Dlle.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
--------------------hgsldf skrev:Intressant, matningen av ström underifrån fungerar förmodligen utmärkt där man inte har snö och saltslask i banan, hur är det med sandstormarna?
Eldriven kollektivtrafik är ju suveränt och likaså elbilar, men hur många vattenkraftverk och kärnkraftverk har man i emiraten, det är väl olja som gäller?
/Göran
---------------------Olle skrev:Man håller på att bygga en ny spårväg i Dubaï i Förenade Arabemiraten, som ska gå mellan Dubaï Marina och Jumeirah. Den ska ansluta till Metron vid Marina och vid Mall dör världens högsta hus ligger just nu. Förmodligen största köpcentrummet också. Kanske undantaget Asian Mall i Manilla som var grymt stort. Spårvägen synes bli med matning av ström underifrån. Den ansluter även till Monorailbanan som går ut till det stora hotellet Atlantis på Palm Jumeirah. Dubaï är faktiskt värt ett besök måste jag säga.
Observera motorvägen längs Metron, 2 x 8 filer plus 2 x 2 filer lokalgator på var sida av motorvägen. Den går till Abu Dhabi. Metron går än så länge bara drygt halvvägs dit.
:Dlle.
Tack, ja det lät inte helt riktigt tyckte jag. I alla fall så har jag tillbringat en dag där i väntan på ett flyg till nånstans som jag glömt just nu. Macau kanske? Eller KL?spårsnoken skrev:
Bäste Olle;
Det heter Mall of Asia:
http://smmallofasia.com/moa/?p=1097
mvh/spårsnoken
Trevlig att se att de redan kommit igång med provkörningar. Trist färg på vagnen, jämfört med många franska städer. Hoppas du kan parkera bilen och ta en tur med vagnen nästa gång du passerar Dubai. Och ta några bilder.FLJ skrev:
Jag passerade spårvagnsbygget kring Jumeirah-stadsdelen i Dubai i Onsdags (12feb2014),
närmare bestämt i en lokalt guide-anordnad Hyundai sedan-bil som på linjeillustrationen
åkte förbi hållplatsen längst till höger. Då skådade jag en vagn som rörde sig till synes för
egen maskin!, men utan någon luftledning? (, eller Dieselavgaser![]()