Var byggs denna gamla spårväg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Var byggs denna gamla spårväg

Inlägg av bark »

Från ett annat forum, någon som vet var det här var?

Bild
Oklippt bild här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
Harald
Kontakt:

Re: Var byggs denna gamla spårväg

Inlägg av Harald »

Spårvägsmuseet har haft den ute på flickr i flera år utan att någon har känt igen platsen. De lägger ut bilder med okänd tid och plats för att få hjälp med identifieringen, men den här är alltså fortfarande okänd.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Man ser delar av en skylt bakom gubbarna. Det ser ut att stå xxNBExGSxxxRVxGEx. Slutet skulle kunna vara NBERGSSPÅRVÄGEN, men vad skulle då de två (eller möjligen tre) första bokstäverna vara?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

NBERGS BRYGGERI men annars var du rätt ute!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja, det har du rätt i. Ja då är det väl bara en reklamskylt som inte ger så mycket.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Nja, Bryggeri får jag inte bokstäverna till som syns i bakgrunden. Spårväg passar bättre, eller annat ord.
VxGE eller möjligen B.
Vad som däremot syns är skylten bakom denna. Pellerins bör det stå.
Var inte det ett stort märke i Malmö?
Eller har dom funnits på fler platser än i Skåne?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nej, det står bryggeri(er) - titta på Y:et, det är för stor vinkel för att vara ett V. Och "Pellerins margarin" står det förstås på den högra skylten. De gjorde reklam på spårvagnarna i Stockholm och jag hittar ingen speciell anledning till att tro något annat än att bilden är härifrån. (Men man ska förstås inte utesluta andra möjligheter!)

På skylten på huset står det "Mejeri & diversehandel" eller något i den stilen.

För övrigt skulle jag inte påstå att spårvägen "byggs", det ser mera ut som rälsbyte eller något sådant. Kontaktledningen verkar också finnas på plats.

En märklig sak är att det närmaste spåret verkar ha väldigt stor spårvidd, men mer sannolikt har man väl retuscherat bort den närmaste rälen i hörnet eller så inbillar jag mig.

Får en känsla av Östermalm men har absolut ingen aning. Kan den märkliga byggnaden precis mitt i innergården vara till någon ledning?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Och "Pellerins margarin" står det förstås på den högra skylten. De gjorde reklam på spårvagnarna i Stockholm
De gjorde reklam på spårvagnarna i Kristiania också vad det anbelangar, men det är väl ändå troligast att bilden är från Stockholm.
daniel_s skrev:För övrigt skulle jag inte påstå att spårvägen "byggs", det ser mera ut som rälsbyte eller något sådant.
Anläggning av dubbelspår kanske?
daniel_s skrev:Får en känsla av Östermalm men har absolut ingen aning.
Det skulle väl kunna vara Söder också. Mellan Mejeri och Diversehandel står det 73 eller möjligen 72 på skylten. Den som har lust kan ju fördjupa sig i gamla adresskalendrar hos Stockholmskällan och se om det går att hitta någon sådan butik på det numret.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

På skylten högst upp till vänster på planket kan man utläsa "Patenterade kaffesurrogat".
Kan vi bestämma årtal ifrån det?
I så fall borde spårarbetet finnas "dokumenterat"...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

"Kaffesurrogat" torde bestämma bilden till tiden för första världskriget. Nürnbergbryggeriet på Södermalm
lades ned 1916. Deras reklam var på bilden i jugendstil medan "Pellerins Margarin" nyttjade ett klart modernare
typsnitt och även flyttade ut bokstäverna en bit från bakgrunden för att utnyttja skuggeffekten - mycket
skickligt! Tvillingräl verkar användas och personerna i mitten som sitter på särskilda banarbetskuddar
har tagit en paus i sitt slitsamma arbete med att fila rälens översida perfekt plan efter en thermitskarv-
ning - med det speciella verktyget som syns mellan dem.
På ett hustak syns en stor "galge" för telefontrådar. Tidigt började man med underjordskablar men jag
har en känsla av att Södermalm var senare än övriga innerstaden med detta...
Hur vanligt var det vid denna tid att man belamrade varje ledigt utrymme med reklamskyltar på detta
sätt?

Mina vibbar säger centrala Södermalm 1914-16! Den tredje rälen är dock svårt skum :(

Vid något tillfälle lagstiftades att försäljning av mejerivaror måste ske i lokal åtskild från annan
verksamhet...

En tänkbar MÖJLIGHET är att man velat flytta spåret i sidled, rivit den ena tvillingrälen för att få
plats med det nya spåret med rännskena. Den obehövliga rälen kunde ju alltid tas bort vid senare
lämpligt tillfälle - det viktiga var att närmast obruten trafik kunde upprätthållas - ingen människa
hade ännu yttrat ordet "ersättningsbuss"...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Pellerins bör det stå.
Var inte det ett stort märke i Malmö?
Pellerins margarinfabrik har spårväg utanför knuten, även om det inte produceras margarin under varumärket seden 1965. Då gick spårvägen en annan väg förbi än idag - men det är en annan spårväg än den på bilden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pellerins_margarinfabrik

Den första fabriken som omtalas liggandes i Helsingborg torde vara "Margarinbolaget" som idag är en del av Unilever.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Edmond Auguste Pellerin startade Nordens första margarinfabrik i Kristiania 1876. 1894 startades fabriken i Göteborg. Pellerins var ett tag marknadsledande i Sverige och hade blivit det bl.a. genom omfattande reklam, så att det görs reklam för Pellerins på bilden säger inget om staden.

I likhet med 643 har jag en känsla av Söder, vad sägs om norra sidan av Folkungagatan t.ex., d.v.s huset på andra sidan träden skulle ligga vid Tjärhovsgatan.

Däremot håller jag inte med om att kaffesurrogat tidsfäster bilden till första världskriget. Kaffe var en dyr vara och eftersom det var en importvara såg myndigheterna med ovilja på en alltför stor förbrukning av kaffe. Kaffesurrogat fanns därför och var vanligt långt tidigare (Nordisk Famlijebok om kaffesurrogat).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:I likhet med 643 har jag en känsla av Söder, vad sägs om norra sidan av Folkungagatan t.ex., d.v.s huset på andra sidan träden skulle ligga vid Tjärhovsgatan.
Jag kollade på googlemaps och hamnade på Folkungagatan 72 - som ligger på södra sidan. Nåja, det kan mycket väl ha omnumrerats. I alla fall vände jag blicken och hamnade vid Folkungagrillen. Då såg jag att avståndet verkar stämma, då man ser Tjärhovsgatan i bakgrunden. Men det är ju inte säkert att det är just där...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Om man studerar uniformen på personen längst till höger, och dessutom studerar "anletsdragen" på arbetarna, så är jag ganska säker på att bilden faktiskt kan vara (hör och häpna):
Finsk! :shock:

Och var i Finland pratades det svenska och fanns spårväg, jo i Helsingfors...

Därav det konstiga spåravståndet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Fast det ser mer än något annat ut som stockholm! Jag har ett blekt barndomsminne av en man i turban som körde M25, var det i indien? :D Det är mer troligt att det är en finländare på bilden. För övrigt alltid lika kul att läsa vad folk tvärsäkert ser på gamla bilder! Minns en lika gammal bild från odenplan som ansågs vara såväl oslo som london...
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Och så är det väl ändå ingen som har uniform på bilden?!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Längst till höger är halv man i uniform.
Hela bilden ser Du här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Per Lind skrev:Längst till höger är halv man i uniform.
Hela bilden ser Du här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
-Per
Han är hel om man har tillräcklig bredd på fönstret. Forums programvara klipper ju tyvärr höger bildkant om bredden inte räcker till, och man får ingen skrollist så att man kan flytta bilden i sidled.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ja se där var den uniformerade mannen! :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Och var i Finland pratades det svenska och fanns spårväg, jo i Helsingfors...

Därav det konstiga spåravståndet...
Det konstiga är att man ser en ensam räl. Det skulle naturligtvis vara ännu konstigare om det handlade om en smalspårig bana.

Jag tycker trots allt att den ensamma rälen ser ut att vara en gaturäl av rännskenstyp, med rännskena vänd mot fotografen, det är alltså i så fall den bortre rälen på det spår vars hitre räl av någon anledning inte går att se.
Låst